اگر پزشک هستید یا کلینیک پزشکی دارید، باید سراغ انواع روشهای تبلیغات و بازاریابی بروید و برای جذب بیماران جدید تلاش کنید. برای بازاریابی پزشکی میتوانید راهکارهای متعددی را در پیش بگیرید. بخشی از این روشها، مثل ثبت لوکیشن مطب در گوگل، تبلیغ در شبکههای اجتماعی، همکاری با اینفلوئنسرها، تبلیغات ویدئویی و… در دسته تبلیغات آنلاین قرار میگیرند. بخش دیگری هم مثل پیامک مارکتینگ، چاپ تراکت و بروشور یا اجاره بیلبورد در دسته تبلیغات آفلاین قرار داده میشوند. در ادامه به بهترین ایدهها برای تبلیغات پزشکی میپردازیم.
چرا بازاریابی برای پزشکان اهمیت دارد؟
کلینیکها و مطبهای پزشکی برای اینکه سودآور باشند، نیاز به جذب بیماران جدید دارند. فرایند جذب بیماران جدید به روشهای مختلفی انجام میشود. مثلاً ارسال پیامکهای انبوه، چاپ و پخش تراکت، اجاره بیلبوردهای شهری، همکاری با اینفلوئنسرهای اینستاگرامی و… از جمله روشهایی هستند که برای جذب بیماران مورد استفاده قرار میگیرند. همه این کارها را اصطلاحاً بازاریابی مینامند.
البته قبل از اینکه سراغ بازاریابی پزشکی بروید، باید یک سری مقدمات را فراهم کنید. از جمله این مقدمات میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
1.شناخت محصول (یا خدمات)
پیش از اینکه بازاریابی برای مطب را شروع کنید، باید مشخص کنید خدمات یا اصطلاحاً محصول (Product) شما چیست؟ اصلاً چرا مخاطب باید این خدمات را انتخاب کند؟ آیا این خدمات پاسخگوی نیاز بیماران هست؟ خدمات شما چه مزیتی نسبت به رقبا دارد؟
مثلاً یک کلینیک چشمپزشکی در تهران ممکن است علاوه بر ارائه خدمات پایهای ویزیت و مشاوره، خدمات دیگری مثل عملهای زیبایی یا خدمات درمانی را نیز ارائه کند؛ زیرا میداند خیلی از بیماران برای عملهای جراحی و خدمات درمانی پیشرفته به تهران میآیند؛ اما کلینیکی که در یک شهر کوچک قرار دارد، ممکن است فقط تمرکزش روی ارائه خدمات پایهای ارزان باشد و برای عملهای لیزر و… بیمار را به کلینیک تخصصی دیگری ارجاع دهد. خدماتی که به بیماران ارائه میدهید، باید در راستای نیاز بیماران آن منطقه باشد. اینکه بدانید چه محصولی دارید و این محصول چه نیازی از مشتری را رفع میکند، به شما در زمینه بازاریابی کمک خواهد کرد.
2.شناخت مخاطب
قبل از اینکه سراغ بازاریابی بروید، باید مشخص کنید که مخاطب هدف شما کیست؟ مثلاً مخاطب متخصصان کاشت مو افراد کم مو یا کچل هستند؛ یا مخاطب متخصصان قلب و عروق را اغلب کسانی تشکیل میدهند که بیماریهای قلبی دارند. البته شناخت مخاطب فقط به این مرحله محدود نمیشود. بلکه باید مشخص کنید این مخاطب شما تقریباً چند ساله است؟ چه میزان درآمدی دارد؟ تا چه میزان حاضر است برای رفع مشکلاتش پول خرج کند؟ آیا حضور در یک مطب شیک را به بیمارستانهای عمومی ترجیح میدهد؟ تا چه اندازه تخصص و پیشینهی پزشک برایش اهمیت دارد؟ و سوالهایی از این جنس.
3.مشخص کردن لیست اهداف
در بازاریابی و تبلیغات پزشکی میتوان اهداف متعددی را دنبال کرد. همانطور که در مقاله ای با عنوان تبلیغات پزشکان در ادزینو آمده است:
برای مثال اگر صاحب یک مطب شخصی هستید، ممکن است بخواهید روی مشهور شدن اسم خودتان تمرکز کنید؛ اما برای یک کلینیک درمانی شاید هدف از تبلیغات صرفاً معرفی خدمات ارائه شده در کلینیک باشد. افزایش بیماران مطب، حفظ بیماران قبلی کلینیک، برندسازی مطب یا پزشک، افزایش تعامل با بیماران و… میتوانند در این لیست اهداف جای بگیرند.
4.تعیین بودجه بازاریابی
و در نهایت باید مشخص کنید که بودجه شما برای بازاریابی و تبلیغات چقدر است؟ این بودجه باید متناسب با فعالیتهای کلینیک و برآوردهای درآمدزایی آن مشخص شود. مثلاً درآمدهای یک کلینیک چشمپزشکی در تهران مسلماً خیلی بیشتر از یک مطب درمانی در ورامین است. نکته دیگر اینکه باید گستردگی مخاطبان و لیست اهداف را نیز در نظر بگیرید. مثلاً اگر هدفتان جذب 5000 هزار بیمار جدید طی دو ماه آینده برای کلینیکی در تهران باشد، نیاز به بودجه بالایی برای بازاریابی خواهید داشت. مدیریت بودجه بازاریابی پزشکی مسئلهای است که خیلی از کلینیکها و مطبها با آن درگیر هستند.
بازاریابی پزشکی چیست؟
به گفته سایت کارمنتو:
بازاریابی پزشکی به معنای آگاهیسازی، جذب و نگه داشتن بیمار برای مطب و کلینیک شما است. در واقع به تمام روشهایی که بتواند به جذب بیمار برای مطب شما کمک کند، بازاریابی پزشکی میگویند. البته به این نکته توجه داشته باشید که در حوزه پزشکی، دندانپزشکی و حتی زیبایی، مخاطبان شما به دنبال خرید کالا نیستند؛ بلکه شما با سلامتی و جان آنها سروکار دارید. مخاطبان شما در این حوزه همگی به دنبال بهترین و باکیفیتترین خدمات از طرف شما هستند. از همین رو، بسیاری از فرآیندهایی که در بازاریابی معمولی صورت میگیرد، در این نوع از بازاریابی وجود نخواهد داشت.
بهترین روشهای بازاریابی و تبلیغات پزشکی چیست؟
1.تبلیغات پیامکی برای خدمات پزشکی
اگر در جستجوی روش ارزانی برای بازاریابی پزشکی هستید، بهتر است تبلیغات پیامکی را انتخاب کنید. ارسال پیامک خصوصاً برای مطبها و کلینیکهای منطقهای یا در شهرهای کوچک خیلی کاربرد دارد. از پیامک میتوانید برای اطلاعرسانی درباره خدمات کلینیک، یادآوری نوبت، دریافت بازخورد از بیماران و حتی اطلاعرسانی درباره افتتاح مطب هم استفاده کنید.
2.بازاریابی ارجاعی و همکاری با همکاران
این بخش را یکتانت خیلی خوب توضیح داده است:
از همکاران (پزشکان، داروخانهها، آزمایشگاه، سونوگرافی و…) بخواهید که بیماران را به شما ارجاع دهند. پاداشی هم برای آنها در نظر بگیرید؛ مثل مبادلهٔ بیمار، پول یا هر چیزی دیگری. سمت دوم معادله هم بیماران هستند که باید از مراجعه به شما نفعی ببرند؛ تخفیف در حق ویزیت، پیشنهاد ترغیبکنندهای است! حالا، هر دو طرف از همکاری با شما سود میبرند و شما هم به خواستهٔ خود (جذب مشتری) میرسید.
3.ثبت لوکیشن مطب در گوگل مپ
خیلی از بیماران وقتی دنبال یک کلینیک تخصصی هستند، ابتدا سراغ گوگل میروند و مثلاً عبارتهایی مثل «بهترین کلینیک چشم پزشکی در تهران» یا «کلینیک قلب و عروق در شرق اصفهان» را جستجو میکنند. گوگل اخیراً به این جستجوها اهمیت ویژهای میدهد و خودش برای راهنمایی بیماران دست به کار میشود. اگر همین عبارتها را جستجو کنید، در نتایج گوگل فهرستی از کلینیکهای چشم پزشکی تهران را میبینید.
شما هم برای بازاریابی کلینیک یا مطب خود، میتوانید اطلاعات آن را در گوگل ثبت کنید. این اطلاعات شامل مکان کلینیک، ساعات کاری، شماره تماس، معرفی کلینیک، تصاویر و… میشود.
4.حضور در شبکههای اجتماعی
خیلی از کلینیکهای تخصصی، خصوصاً در حوزههای زیبایی، در شبکههای اجتماعی هم صفحه فعال دارند. برای مثال اگر در اینستاگرام درباره کاشت مو، پاکسازی صورت و لیزر چشم جستجو کنید، به تعداد زیادی از این مطبها و کلینیکها میرسید. حضور در شبکههای اجتماعی راهکار خوبی برای آگاهیبخشی به مخاطب است. مثلاً در اینستاگرام با تولید محتواهای ویدئویی یا نشان دادن نتایج عملهای زیبایی میتوانید به معرفی خدمات کلینیک خود بپردازید.
5.تبلیغات آنلاین پزشکی
از جمله بهترین روشهای تبلیغات آنلاین میتوان به تبلیغ در صفحه نتایج گوگل، اجرای تبلیغات کلیکی، تبلیغات ویدئویی در پلتفرمهای پخش، همکاری با سایتهای مرتبط و… اشاره کرد.
6.تبلیغات سنتی برای کلینیکهای پزشکی
البته برای بازاریابی کلینیکهای پزشکی میتوانید سراغ روشهای سنتی یا آفلاین هم بروید. برای مثال تبلیغ کلینیک در داروخانهها و مراکز بهداشتی فرصت خوبی برای بازاریابی پزشکی است؛ زیرا در این مکانها میتوانید بیشترین مواجهه را با مخاطبان هدف خود داشته باشید. از گزینههای تبلیغاتی دیگر میتوان به چاپ بروشور و تراکت، اجاره بیلبوردهای شهری، استفاده از عرشه پلها و طراحی سربرگ و کارت ویزیت هم اشاره کرد.