کارآیی بچه ها نیز مثل بزرگسالان با نوع احساسات آنها ارتباط تنگاتنگی دارد و زمانی که خوشحال هستند و نسبت به خود احساس شادی دارند ، می توانند کارایی بهتری داشته باشند.
وقتی به کودکان گفته می شود که موجوداتی دوست داشتنی هستند و کار خود را به درستی انجام می دهند ، آنها شاد و خوشحال شده و نسبت به خود احساسات خوبی پیدا می کنند . اطمینان خاطر کودکان از حمایت ، احترام ، عشق و علاقه والدین نسبت به خود ، حس عزت نفس آنها را تقویت کرده و بدین ترتیب می تواند فردی شاد ، مستقل و با اعتماد به نفس بالا باشند. کارایی و عملکرد کودکان نیز همانند بزرگسالان با نوع احساسات آنها رابطه مستقیم دارد و زمانی که شاد هستند و نسبت به خود احساس خوبی دارند ، می توانند عملکرد بهتر و مناسب تری داشته باشند.
این کتاب نوعی کتاب پرورشی کودکان است که بر شناخت و آگاهی از فراز و نشیب های روابط والدین، فرزندان و چگونگی برقراری یک رابطه سازنده و رضایت بخش بین آنها تمرکز داشته و دو پیام اصلی و مهم در بردارد: اول اینکه به خود و استعدادهای ذاتی خود اعتماد داشته باشید و دوم این نکته که در امر تعلیم و تربیت ، کیفیت و چگونگی انجام یک عمل مهمتر از خود آن عمل است . یافتن یک رویکرد صحیح به مراتب سهل تر از آن است که اغلب والدین تصور می کنند . اگر متوجه شوید بهترین کمک شما به کودکتان برای رسیدن به آرامش و شادی ، تنها در این امر خلاصه می شود که در او حس عزت نفس ، اعتماد به نفس و خود اتکایی را ایجاد کنید ، پس از آن یافتن گزینه ها و انتخاب ها برایتان بسیار سهل تر خواهد بود و کمک به فرزندتان به منظور کسب این ویژگی های مثبت شخصیتی برای شما به طور شگفت انگیزی آسان خواهد شد.
نویسنده درگوشه ای از کتاب بیان می کند که :«پس از سی سال کسب تجربه از اشتباهات اجتناب ناپذیر به عنوان یک مادر و همکاری با گروه های متخصص و والدینی که برای بهبود روابط و پیشبرد اهداف و شیوه های جدید تربیتی تلاش می کنند ،اکنون به این باور رسیده ام که توجه به سه خصیصه عزت نفس ، اتکاء به نفس و اعتماد به نفس نقطه آغازی است برای برخورداری از سلامت ،احساس عاطفی توان برقراری روابط شاد و رضایت بخش و توانایی متعهد بودن در مراحل بعدی زندگی.»
کتاب حاضر راهکارهای بسیار مفید و موثری را به خوانندگان ارائه می کند . والدین می توانند صرف نظر از اشتباهاتی که تاکنون مرتکب شده اند ، به استفاده بهینه از این راهکارها امیدوار باشند . این کتاب خلاقیت و ابتکار عمل را به والدین می آموزد و والدین نیز باید با مطالعه کتاب در امور تربیتی خود قدرتمندانه تر عمل کنند ، نه اینکه احساس ترس و گناه داشته باشند.
کتاب دارای راهنمای علمی است که نه جزییات امر بلکه نقشه و طرح کلی از راه های متفاوت تربیتی و عوامل موثر در ایجاد حس امنیت ، ارزش و احترام و حس شادی کودکان را به شما نشان می دهد ، تا بدین ترتیب بتوانید مسیر و راهکارهای مناسب برای خود را انتخاب کرده و از آن بهره بگیرید . همه افراد شخصیت و نقاط ضعف و قدرت مختص به خود دارند . کودکان نیز همینگونه هستند و خصوصیات شخصیتی آنها با یکدیگر متفاوت است .
کتاب روانشناسی کودک (چگونه فرزندانی شاد داشته باشیم ) توسط انتشارات معیار علم در 9 فصل و 245 صفحه منتشر شده است. در فصل اول صرف نظر از مشکلات موجود برای والدین امروزی ، راه های کسب اطمینان و اعتماد به نفس را به ما می آموزد.
فصل دوم و سوم « جعبه ابزار» و « تجهیزات ترمیمی و اصلاحی » خلاصه برخی راهکارها و شیوه های تربیتی را ارائه می کند .
فصل چهارم جایگاه مناسب برای والدین را مشخص می کند.
فصل پنجم کلمات کلیدی را معرفی می کند که نه تنها پیام اصلی را می رساند بلکه به عنوان یادآوری های حافظه نیز عمل می کنند . این کلمات هر یک معنی و مفهوم خود را دارند و با بخش کوتاهی که درباره مفهوم ارائه شده توضیح می دهد ، دنبال می شوند .توضیحات فصل به دو بخش تقسیم می شود در بخش اول پیرامون ارتباط کلید واژه با نیازهای کودکان و در بخش دوم پیرامون چگونگی ارتباط کلید واژه با نیازهای والدین توضیح داده شده است .
فصل ششم « اهمیت کلمات» برای افرادی است که می خواهند بیشتر تفکر و مطالعه کنند و به تفصیل نشان می دهد که چرا و چگونه والدین از کلمات برای تحقیر کردن کودکان استفاده می کنند .
فصل های هفتم و هشتم روش های تربیتی جایگزین ، پیچیدگی ها و مشکلات مربوط به اعمال قدرت و اهمیت ثبات و پایداری در تعلیم و تربیت و همچنین تاثیر این عوامل بر حس عزت نفس را بررسی می کند.
مشخصات
کتاب نویسنده:الیزابت هارتلی برونر
مترجم: فاطمه محمد نیا
ناشر:معیار علم
منبع- تبیان