روشهاي مختلفي براي والدین و معلم وجود دارد كه ميتوان با انجام آن به كودكاني كه داراي اختلال بيش فعالي حواسپرتي در كلاس هستند ياري داد و باعث موفقيت آنها در امور دانش اموزی اش شد.
مطالعاتی که اخیراً انجام شده، نشان داده است که یک ساعت ورزش در روز برای سلامت جسمی کودکان و عملکرد ادراکی آنان مفید است.
محققان یک تیم از دانشگاه ایلینوی، مطالعات خود در مورد فعالیت بدنی کودکان بعد از مدرسه و اثر آن در عملکرد ادراکی دانشآموزان را در مجله علمی اطفال منتشر کردند.
این مطالعه توسط استاد «هیلمن» نشان داد عملکرد ادراکی کودکانی که هر روز پس از مدرسه یک ساعت ورزش میکنند، افزایش پیدا میکند.
محققان در یک دوره 9 ماهه بر روی 221 کودک 7 تا 9 سال آزمایشهایی انجام دادند؛ نیمی از آنها در یک برنامه ورزشی به نام «فیت کایدز» شرکت کردند در حالی که نیم دیگر، گروه شاهد بودند و ورزشی انجام ندادند؛ برنامه فیت کایدز حداقل 60 دقیقه فعالیتبدنی متوسط و سخت روزانه بعد از مدرسه است.
پروفسور هیلمن، سرپرست این تحقیق گفت: دانشآموزان گروه فیت کایدز در یک عملکرد سازمان یافته که کودکان دوست دارند، شرکت کردند و بین ورزش، استراحت کوتاهی داشتند؛ ما در شروع مطالعه برای ارزیابی تواناییهای شناختی کودکان از آنها آزمایشاتی گرفتیم و از مغز آنها تصویربرداری و تمام آزمایشات را تجزیه و تحلیل کردیم.
بهبود در توجه و انعطاف پذیری ادراکی
وی افزود: نتایج این مطالعه نشان داد کودکان روزانه پس از یک ساعت ورزش، توانایی بیشتری برای انطباق با تغییرات در وظایف فکری نسبت به کودکان گروه شاهد و بیتحرک داشتند و کمتر حواس آنها پرت میشد؛ تیم کودکان با فعالیت بدنی، در درک مطالب ذهنی توجه و توانایی بیشتری داشتند.
سرپرست تیم تحقیقاتی گفت: همچنین ما مشاهده کردیم در مقایسه با گروه شاهد، کودکانی که فعالیت بدنی داشتند تغییراتی در سرعت پردازش شناختی داشتند.
نتیجهگیری تیم تحقیقاتی:
ورزش بعد از مدرسه باعث عملکرد شناختی خوبی در دانشآموزان میشود و در مغز کودکان تأثیر زیادی میگذارد.