رضایتمندی و شادابی در محیط کار، نیازمند برداشتن گام های اساسی است که روزانه باید انجام دهید. شادمانی را باید ایجاد و سپس آن را حفظ کردمراقب باشید با محیط کاری تان بیمار نشوید
با توجه به اینکه مردم بخش زیادی از زمان خود را در محیط کار میگذرانند و آن را خانه دوم خود میدانند اگر از محیط آن رضایت کافی نداشته باشند، این نارضایتی به زندگی حرفهای آنها آسیب میزند و به زندگی شخصی آنها نیز سرایت میکند.
محیطهای کاری سمی بر سلامت جسم و روان تاثیر سوء میگذارد و استرس بالا در اداراتی که جو متعادل و روابط استاندارد ندارند موجب بروز فرسودگی شغلی، خستگی، بیحالی و افسردگی میشود. اگر هر یک از موارد فوق را در محل کارتان احساس کردید پس وقت آن است که تغییراتی را در آن اعمال کنید و یا اگر تغییر برایتان مقدور نیست، این شغل را ترک کنید.
محیطهای کار سمی هفت نشانه دارند و با این نشانهها قابل تشخیص هستند:
1. شنیدن مداوم این جمله که باید از «بابت داشتن این شغل متشکر باشید!»
اگر در طول زمانی که در محل کارتان مشغول کار بودید، این جمله را از رئیس یا بالادست خود شنیدید، باید احساس خطر کنید. در واقع این روش یک تاکتیک خطرناک برای تهدید شما است تا شما را در یک موقعیت حاشیهای قرار دهد و هر گونه کنترل افراطی و غیرمنطقی و نیز آزار و اذیتی را توجیه کند.
2. روابط اجتماعی ضعیف
آیا احساس میکنید از اطلاعات مهمی که در محیط کارتان وجود دارد بیخبرید؟ در واقع فقدان شدید روابط اجتماعی در محیطهای کاری یکی از ویژگیهای محیطهای کاری سمی است. شما همچنین از صحبت در ارتباط با عملکردتان منع میشوید یا اگر چنین کاری انجام شود با عکسالعمل بد و منفی روبرو خواهید شد. حتی گاهی اوقات شما به انجام حجم کاری بیش از وظایف خود مثلا به اندازه دو یا سه و یا حتی چهار نفر مجبور میشوید و اگر اعتراضی در این رابطه یا در مورد ارتقای کاری خود داشته باشید، تغییری در آن داده نمیشود و نهایتا مجبور به ترک مجموعه میشوید.
3. نگرش منفی همهگیر
اگر زمانی که در محیط کارتان قدم میزنید همه را ناراحت و درمانده میبینید؛ شما در یک محیط کاری با جوی خصمانه هستید. در این نوع محیطهای کار هیچگونه اشتیاقی وجود ندارد و افراد با لبخند وارد اداره نمیشوند.
4. پچپچها و جریان دائمی ماجراهایی در اداره
در محیطهای کاری سمی شما احساس میکنید که مثل یک مدرسه گروهبندیهایی وجود دارد که این محیطها را از حالتهای دوستی به دور میکند. در این محیطها شایعه، غیبت در ارتباط با کارمندان، سوء تفاهم، تبعیض و دعواهای داخلی، رویدادهای متداول هستند.
5. ضعف ریاست
در محیطهای کاری سمی برگزاری جلسات تنها گذران وقت است که هیچگونه بازده و نتیجهای ندارد. در واقع این محیطها پر از بیقراری، نادیده گرفتن انرژی و زمان افراد، بیدقتی و ناتوانی مدیریت در حل مشکلات هستند.
6. مدیریت ظالمانه
این گونه مدیران همواره مراقب حرکات کارمندان خود هستند و کارمندان آنها هر لحظه کنترل میشوند.
7. مشکوک و پنهان نگهداشتن برخی مسائل
آیا رئیس شما مشکوک به نظر میرسد؟ آیا از شما خواسته میشود تا اطلاعاتی را پنهان کنید؟ اینها علائمی است که نشان میدهد همه چیز عادی نیست. حتی علائم فیزیکی در بدنتان مانند کم خوابی، ترس و … نیز میتواند موید این مطلب باشد.
اگرچه مواردی که در بالا اشاره شد قابل قبول نیست اما میتوان راههای درستی را برای غلبه بر استرس و مشکلات محیطهای کاری ناسالم پیدا کرد. اولین گام در این راه، شناسایی نمونههای این گونه محیطهای کاری در اطرافتان است تا به موقع برای آن چارهای بیاندیشید و مطالعه در این زمینه میتواند برای شما کمک موثری باشد.