Mental-Heatlh-Tips-for-children-with-learning-disabilities

کودكانی كه ناتوانی های یادگیری دارند امكان دارد دشواری هایی در هر یك از حیطه  یادگیری داشته باشند اما به نظر می رسد كه ضعف مهارتهای خواندن مشكل اكثریت كودكانی است اگر کودکی با بهره هوشی طبیعی و شرایط محیطی مناسب در یک درس حتی یک درس مشکل دارد بهتر است در این خصوص با کارشناسان مراکز اختلالات یادگیری مشورتی داشته باشید

یک کارشناس ارشد روانشناسی گفت: کودکان ناتوان در یادگیری در یک یا چند فراگرد اساسی روانی در ارتباط با فهمیدن یا کاربرد زبان شفاهی یا کتبی ناتوانی نشان می‌دهند.

«علی سلیمانی»اظهار کرد: 75 درصد کودکان و نوجوانان دچار اختلال یادگیری می‌شوند و 25 درصد کودکان دچار اختلال خواندن، به طور هم‌زمان دچار بیش فعالی نیز هستند.

وی افزود: اختلال خواندن حالتی است که در آن پیشرفت خواندن پائین‌تر از حد مورد انتظار بر حسب سن آموزشی و هوش کودک است.

این کارشناس ارشد روانشناسی خاطرنشان کرد: ناتوانی در شناسایی وا‍‍‍‍ژه‌ها‍، خواندن کند و نادرست فهم ضعیف، مشکلات در واخوانی و به خاطر آوردن و ردیف کردن کلمات و حروف چاپی، پردازش ترکیب‌های پیچیده دستوری و استنباطی، حذف اضافات و تحریف کلمات، فهم ضعیف، ضعف در هجی کردن از جمله علائم این ناتوانی است.

وی تصریح کرد: مهارت‌های نگارشی بسیار پائین‌تر از حد مورد انتظار با توجه به سن شخص ظرفیت هوشی و آموزشی او که با آزمون‌های استاندارد شده سنجیده می‌شود.

وی ادامه داد: بیش فعالی در این کودکان شایع‌تر از دیگر اختلالات یادگیری است در چهار درصد کودکان سنین مدرسه بروز می‌کند و در پسران سه برابر دختران است.

سلیمانی گفت: هجی کردن ضعیف اشتباه در دستور و نقطه‌گذاری و دست خط بد، قرار دادن کلمات در پشت سر هم در جملات منسجم خطاهای دستوری مانند استفاده از زمان‌های نامناسب افعال، فراموش کردن فعل در جملات و قرار دادن کلمات به‌ترتیبی نامناسب و غلط و نقطه‌گذاری اشتباه از جمله علائم ناتوانی در نوشتن است.

وی با اشاره به وجود اختلال ریاضیات در کودکان خاطرنشان کرد: کودکان دچار اختلال ریاضیات در یادگیری و یادآوری اعداد مشکل دارند و نمی‌توانند واقعیت مربوط به اعداد را به‌خاطر بسپارند و محاسبه کنند و غیردقیق هستند.

وی با اشاره به اینکه در اختلال ریاضی نقایص در چهار گروه مهارت شناسایی شده است، خاطرنشان کرد: مهارت‌های زبانی، مهارت‌های ادراکی، مهارت‌های ریاضی و مهارت‌های توجه از جمله مهارت‌هایی است که در اختلالات ریاضی دچار نقص می‌شوند.

این روانشناس افزود: علائم تشخیص و بالینی هنگامی مطرح می‌شود که مهارت‌های ریاضی کودک به میزان چشمگیری کمتر از حد مورد انتظار بر حسب سن توانایی هوشی و سطح تحصیلات او باشد.

وی یادآور شد: از جمله خصوصیات شایع اشکال در اجزای ریاضی، یادگیری اسامی اعداد، یادآوری علائم جمع و تفریق، یادگیری جدول ضرب، ترجمه مسائل انشایی به زبان محاسبه و انجام محاسبه در حد مورد انتظار است.