بازی های خشن و رایجروزمره تاثیر بسزایی در روحیات و خلقیات نوجوانان و کودکانتان می گذارند پس مراقب باشید تا جائیکه می توانید روی آنان نظارت داشته باشید.
آیا بازیهای ویدئویی خشونتباری مثل Mortal Kombat، Halo و GTA قادرند جوانانی که مبتلا به افسردگی یا اختلال کمبود توجه هستند را به سمت خشونت سوق بدهند؟
آن طور که کریستوفر فرگوسن، عضو هیئت علمی دانشگاه استتسون و شریل اولسون، محقق مستقل امریکایی در تحقیق منتشره به سال 2013 در ژورنال جوان و نوجوان اسپرینگر منتشر کردهاند، جواب منفیست. اتفاقا برعکس!
پرداختن به بازیهای خشن تا حدی از حالت عصبی و رفتارهای پرخاشگرانهی نوجوانان دچار کمبود توجه کاسته و آنها را آرام میکند.
فرگوسن و اولسون تحقیق خود را روی 377 بچهی آمریکایی، با میانگین سنی 13 سال و از گروههای قومی مختلفی انجام دادند که هرکدام به نحوی علائم کمبود توجه حاد یا افسردگی داشتند. بچههای مورد تحقیق عضوی از پروژهای عظیم بودند که دولت برای بررسی تاثیر خشونت بازیهای رایانهای روی قشر جوان صورت داده است.
از آن جایی که بحث بر سر موثر بودن یا نبودن بازیهای رایانهای در ترویج خشونت، مخصوصا برای کسانی که پیشزمینهی لازم دارند هنوز داغ است، این تحقیق از اهمیت بسزایی برخوردار است. خشونتهای اجتماعی مواردی مانند زورگویی، درگیری فیزیکی، حملات آسیب زننده و حتی قتل را در برمیگیرد. رسانهها نیز عموما ارتباطی میان بازیهای رایانهای و تیراندازی در مدارس پیدا میکنند.
تحقیق فرگوسن و اولسون با این باور عمومی در تضاد است که بازیهای ویدئویی خشن، پرخاشگری قشر جوان را افزایش میدهد. محققان هیچ رابطهای بین خشونت در بازیهای ویدئویی و ارتکاب اعمال خشونتگرا در جوانها نیافتند؛ حتی آنهایی که از پیش دچار بیماریهای افسردگی یا کمبود توجه بودند.
تحقیقات دیگری نیز پیش از این صورت گرفته و خشونت در قشر جوان را بیشتر مرتبط با استرس میداند تا بازیهای ویدئویی خشن.
جالب اینجاست که در نتیجهی تحقیق مد نظر ما این طور یافت شده که پرداختن به بازیهای خشن تا حدی از سطح تنش و پرخاش نوجوانان مبتلا به افسردگی و کمبود توجه میکاهد.
فرگوسن و اولسون در عین اینکه سعی دارند نظر جامعه را نسبت به بازیهای رایانهای برگردانند، تاکید دارند که این یافتهها را نباید به قتلهای جمعی، مانند تیراندازی در مدارس تعمیم داد. به گفتهی فرگوسن، در این دوره زمانه که اکثر نوجوانان سر خود را با بازیهای ویدئویی گرم میکنند، اگر تیراندازی پیدا بشود که بازی نکند باید تعجب کنیم.
بحث سر اثر داشتن یا نداشتن بازیهای ویدئویی خشن بر روی رفتار مخاطبان هنوز هم داغ است. اما هر چه پیش میرویم تحقیقات بیشتری دال بر عدم تاثیر این پدیده بر خشونتگرایی منتشر میشود. نکتهی قابل تامل اینجاست که اکثر کسانی که از بازیهای رایانهای خشونتبار انتقاد میکنند، یعنی کسانی مانند خانم هیلاری کلینتون، خود اهل بازیهای ویدئویی نیستند و شکی نیست که حتی یک بار هم یکی از این بازیها را تا انتها انجام ندادهاند.
طبعا قضاوت کردن از روی دیدن تصاویر، بدون پرداختن عاری از جانبگرایی به یک عمل، خیلی سادهتر از تحقیق بیطرفانه است.