روی لحن صدایتان کار کنید ،آنرا ضبط کنید و ایرادهای آن را بگیرید و سعی کنید طنین صدایتان را تغییر دهید چون تن صدا نشان دهنده نوع شخصیت و روحیه شماست!
ظاهر فرد، زبان بدن و لحن و کیفیت صدا مواردی است که مردم در برخورد با یکدیگر به آنها توجه میکنند. گاهی اوقات لحن صدا ممکن است آرامشبخش، آمرانه یا گیجکننده باشد و وقتی آنقدر کم است که دیگران نمیتوانند گفتههایتان را بشنوند، آزاردهنده میشود.
به گزارش جام جم به نقل از Psychologytoday، هنگام اولین ملاقات با دیگران، لحن صدایتان بسیار مهم است و می تواند تاثیری پایدار روی فرد مقابل بگذارد. صدایتان می تواند تا حدی شخصیت تان را نشان دهد و شما را از دیگران متمایز کند و اغلب نشان دهنده این است که در شرایط متفاوت چه احساساتی دارید.
یک صدای کامل و طنین دار می تواند با دیگران و ویژگی های احساسی آنها ارتباط برقرار کند و فرد را خوش صحبت و بامحبت نشان دهد و چنین صدایی در شرایط بحران معمولا آرامش بخش است.
اکثر ما هنگام صحبت کردن به صدایمان توجهی نداریم و بیشتر روی موضوع مورد صحبتمان متمرکز می شویم. در گفت وگوهای معمولی و روزمره این مساله چندان مشکلی ایجاد نمی کند، اما در تعاملات مهم تر مانند گفت وگوهای تجاری و کاری قضیه کاملا متفاوت است. در این گونه مواقع ما بدقت به زبان بدن شنونده توجه می کنیم تا ببینیم آیا توانسته ایم تاثیر دلخواه را روی او بگذاریم. در این لحظات معمولا مراقب هستیم مناسب ترین کلمات را انتخاب کنیم و به کار ببریم، اما چندان توجهی به صدایمان نداریم و به طور کل قدرت صدایمان را و این که شنوندگان ممکن است با شنیدن لحن صدایمان یکسری ویژگی ها را به ما نسبت دهند، کاملا فراموش می کنیم.
چرا برخی صداها نسبت به صداهای دیگر کمتر رضایت بخش است؟ مقصر اصلی در این مساله اختلال صدا یا طنین صدا یا عادت های بد صحبت کردن است. اختلال صدا درواقع آشفتگی در زیر و بمی صدا، بلندی یا کیفیت در ارتباط با سن و جنسیت یا زمینه های فرهنگی فرد است. اختلال صوتی می تواند به دلایل مختلفی رخ دهد و برای برطرف کردن آنها می توان از متخصصان حلق، گوش و بینی کمک گرفت تا اگر راه حلی برای برطرف کردن مشکل وجود دارد به آن پرداخته شود.
اگر از مشکلات بدصدایی بگذریم باید به لحن صدای خود در گفت وگوها کاملا دقت کنیم تا بتوانیم روی دیگران تاثیر مناسبی بگذاریم. روش های زیر می توانند موثر باشند:
ابتدا ببینید صدایتان چه تاثیری روی مخاطب می گذارد. لحن صدایتان آن گونه است که می خواهید؟ سرشار از اعتماد به نفس است؟ این موضوع در این دنیای رقابتی بسیار مهم است. برای این که مطمئن شوید لحن تان چگونه است، صدایتان را ضبط کرده و گوش کنید. همیشه وقتی به صدایتان برای بار اول گوش می کنید خودتان خوشتان نمی آید و متوجه می شوید چقدر بد آن را به کار برده اید. این موضوع در پیام های صوتی بسیار مشهود است و بیشتر مردم هنگام صحبت کردن لحن مناسبی به کار نمی برند. همین مساله نیز باعث می شود در روابط کاری و شخصی شان چندان موفق نباشند. با کمک ضبط و همچنین بازخورد دیگران می توانید تشخیص دهید لحن صدایتان چگونه است؛ رضایت بخش، پر از اعتماد به نفس یا خسته و کسل کننده؟ وقتی صدایتان را ضبط می کنید به موارد زیر توجه کنید:
لحن: لحن صدایتان چگونه است؟ قوی؟ مطمئن؟ یا پر از ترس و نگرانی و نابالغی؟
انعطاف پذیری: هنگام صحبت کردن در مورد مسائل مهمی که قصد دارید روی آنها تاکید کنید باید صدایتان منعطف باشد و با این انعطاف حتی گاهی اوقات می توانید مفهوم یک معنی را برسانید.
زیر و بمی صدا: هنگام صحبت کردن باید بدانید چه موقع صدایتان را بالا و چه موقع پایین ببرید. افرادی که این موضوع را خوب می دانند، می توانند روی دیگران تاثیر زیادی بگذارند.
لهجه: داشتن لهجه غلیظ ممکن است باعث شود دیگران سخنان شما را متوجه نشوند.
سرعت گفتار: سرعت صحبت کردنتان برای مخاطبانتان بسیار مهم است. نباید خیلی تند حرف بزنید که دیگران متوجه حرف هایتان نشوند و نه خیلی آرام که حوصله شان سر برود.
با تعلیم لحن صدای خود می توانید بهترین تاثیر را روی مخاطب تان داشته باشید.