این کودکان که مدام در تماس با رایانه هستند و زمینه ابتلا به اوتیسم را دارند علاوه بر تشدید این اختلال در بدنشان، کار با رایانه باعث عدم رشد دیگر مهارت های کلامی و ذهنی آنان نیز می شود!
وسایل رایانه ای و تلفن همراه رشد هیجانی و کلامی کودک را مختل می کند و باعث عقب ماندگی کودک می شود.
میترا حکیم شوشتری فوق تخصص روانپزشکی با بیان اینکه اوتیسم اختلالی تکاملی است که می تواند از سن تکلیف شروع شود، اظهار کرد: مبتلایان به اوتیسم در زمینه برقراری ارتباط و کلام مشکل دارند و علایق و بازی های آنها محدود است.
مبتلایان به اوتیسم علاوه بر اینکه درک کلامی ندارند، از پیام های غیرکلامی مانند دست تکان دادن موقع خداحافظی نیز استفاده نمی کنند و این امر نشان می دهد که ارتباطشان با محیط مختل است، آنها معمولاً خارج از چارچوب حرف می زنند و با بیهوده گویی پاسخ هایی می دهند که به سوال ارتباطی ندارد.
وی افزود: مبتلایان، کلام طرف مقابل را عیناً تکرار می کنند مثلاً اگر کسی از آنها بپرسد چطوری؟ می گویند چطوری.
این فوق تخصص روانپزشکی کودکان تصریح کرد: مبتلایان به اوتیسم علایق محدودی دارند آنها بازی های گروهی را دوست ندارند و بازی های خیالی را که از 1.5 تا 2 سالگی شروع می شود انجام نمی دهند. آنها از بازی های حرکتی مانند دویدن یا از تاب و سرسره استفاده کردن لذت می برند و این امر موجب می شود که والدین گاهی تصور کنند که فرزند آنها بازی را دوست دارد.
وی افزود: از سن 1.5 تا 2 سالگی کودک باید بازی های خلاقانه را که بدون وجود اشیا صورت می گیرد انجام دهد اما کودکان مبتلا به اوتیسم از انجام این بازی ها ناتوانند.
این کودکان گاهی به شیء خاصی علاقه مفرطی پیدا می کنند و از آن جدا نمی شوند مثلاً اتوی خانه را با خود حمل می کنند و به وسیله آن آرامش می یابند.
آنها همچنین علاقه زیادی به چرخیدن و تماشای اشیایی مانند پنکه و ماشین لباسشویی موقع کار کردن دارند.