عشق به از بین بردن موانع و محدودیت ها و چارچوب ها همواره بخش جدانشدنی از وجود انسان بوده است. بخشی که همیشه او را به طرف نیل به دست نیافتنی ها برده است. یکی از وجوه متمایز انسان با بقیه موجودات و مخلوقات، تخیل پردازی اوست. وجه متمایزی که انسان را بطرف پیشرفت و دستاوردهای گوناگون قرار داده، باعث شده که بتواند به رویاهای قدیمی خود جامه عمل بپوشاند. رویاهایی که در ظاهر محال و دست نیافتنی مثل پرواز که از بدو خلقت همراه انسان بوده و در نهایت توسط برداران رایت به حقیقت پیوست و امروز به امری عادی تبدیل شده است.
بازی در آب و آزاد بودن در آن، شیرجه زدن و بیرون آمدن و فراز و فرود به مانند دلفینی که با آسودگی خیال در آب شیطنت می کند هم از آن دسته رویاهای دور و درازی بود که توسط فرانکی زاپاتای فرانسوی رنگ حقیقت به خود گرفت. کمپانی Zapata Racing، در بهار سال 2011 شروع به گسرتش فلای بورد کرد. قدرت و دوام آن ها در تجربه ساخت جت های مسابقه ای بود. زمان برای آن ها به شدت سپری می شد. پس از ساخت چندین نمونه بالاخره موفق شدند که از آب خارج شده و در هوا پایدار بمانند که آن را مدیون نیروی محرکه انتقال یافته به پا و پایدارکننده های دستی بودند.
سپس یک ماه تمام کار کردند تا بتوانند معایب آن را برطرف کرده و طی مسابقات جهانی جت اسکی 2011 در کشور چین آن را به مردم معرفی کنند. آن ها یک کلیپ ویدیویی به سایت You tube که میلیون ها بیننده دارد ارسال کردند که در طی 21 روز توانست نظری خیلی از مردم دنیا را به خود جلب کند. هم چنین بسیاری از برنامه های رادیو و تلویزیون آن را نشان دادند و نمایش های بسیاری در مناطق با پرستیژ دنیا مثل وگاس انجام شد. آنچه رقبای آن ها در عرض یک سال انجام می دادند، شرکت زاپاتا ظرف چند روز به نتیجه رساند. اولین ورژن فلای بورد در ماه می سال 2011 وارد بازار شد که با عنوان Fly Board V1 نامگذاری شد. ورژن بعدی در سال 2012، نام Fly Board V2 و ورژن سوم در بهار 2012 نام Fly Board V3 را به خود اختصاص داد.
• انواع و اجزای فلای بورد
فلای بورد دو نوع است: فلای بورد مبتدی و فلای بورد پیشرفته. هر فرد در ابتدا باید حدود بیست ساعت از فلای برود مبتدی استفاده کرده باشد تا پس از آن به وی مجوز استفاده از دستگاه پیشرفته داده شود. فرق این دو دستگاه فقط در کیت الکترونیکی گاز یا همان EMK (Electronic Magnetic Kit) است که حرفه ای های این ورزش کیت الکترونیکی را به فلای بورد خود اضافه کرده و نازل های تعادل دهنده دست را حذف می کنند. به طور طبیعی برای استفاده کردن از این وسیله ورزشی به دو نفر نیاز است؛ نفر اول که دستگاه فلای بورد به او متصل می شود و به عنوان Rider است و دومین نفر که سوار بر جت اسکی بوده و به عنوان اپراتور حضور دارد. لازم به ذکر است افرادی که از کیت گاز یا همان کیت الکترونیکی استفاده می کنند دیگر نیازی به اپراتور نداشته و خود به تنهایی با در دست داشتن ماشه گاز، مقدار توان و فشار آب خروجی را کنترل می کنند.
• اجزای تشکیل دهنده فلای بورد
1- تخته یا همان بورد دستگاه
2- یک جفت کفش ویکبورد
3- یک شلنگ
4- دو جفت بست شلنگ
5- یک زانویی
6- یک کانکتور برای اتصال زانویی به جت اسکی
7- یک نازل به شکل Y که به زیر تخته متصل می شود.
8- تسمه نگه دارنده شلنگ که به دماغه جت اسکی متصل است.
9- یک جفت نازل دستی به همراه شلنگ
• آموزش و یادگیری
یادگیری این ورزش مانند تمامی ورزش های دیگر نیازمند سعی و ممارست است. افرادی که برای اولین بار قصد محک زدن جسارت و توانایی خود را در این رشته مفرح و مهیج دارند، می بایست با یک مربی باتجربه و ماهر همراه بوده و پس از ده دقیقه آشنایی با دستورات ایمنی و علایم اختصاری، وارد آب شوند. لازم به ذکر است که در تمامی این مراحل مربی بر روی جت اسکی حضور داشته و به مقدار لازم پمپاژ آب به درون شلنگ را کنترل می کند. استفاده از کلاه ایمنی، جلیقه نجات و لباس مناسب از ملزومات است.
پس از چند دقیقه سعی و تلاش شما می توانید مانند یک دلفین در زیر آب حرکت کنید و یا در هوا بر نیروی جاذبه غلبه کرده، پرواز کنید. نازل های زیر فلای بورد حدودا 91 درصد نیروی رانش را به شما انتقال می دهد، که شما برای به کار گیری آن باید زانوها و پاهای خود را بچرخانید. نازل های متصل به دست های شما درست مثل باتوم های اسکی بوده و پایداری شما را فراهم می کند. همان طور که خودتان می دانید این ورزش تلفیقی از هیجان و لذت ورزش های جت اسکی، اسکی روی آب، اسکی روی برف و شیرجه است. افرادی که مایل به اجاره دادن این وسیله ورزشی در کلوپ های دریای هستند، باید دارای گواهینامه راندن جت اسکی بوده، دوره مربیگری فلای بورد را به خوبی پشت سر گذاشته و کمی هم در مورد احیای غریق اطلاعات داشته باشند تا مجوزهای لازم برای آن ها صادر شود.
*کلیه افراد بالای 28 سال می توانند از دستگاه استفاده کنند؛ مادامی که در سلامتی کامل به سر برده و نکات ایمنی را رعایت کنند.
• این افراد سراغ فلای بوردینگ نروند
1- افرادی که دچار عارضه ای در کتف هایشان هستند.
2- افرادی که عضوی از بدنشان را گچ گرفته اند.
3- افرادی که عارضه های قلبی دارند.
4- افرادی که دچار عارضه هایی در ناحیه کمر هستند.
5- افرادی که داروهای خواب آور استفاده می کنند.
6- افرادی که صرع و غش دارند.
• محدودیت ها
حداقل توان لازم جت اسکی برای اتصال به فلای بورد 211 اسب بخار و حداکثر توان پیشنهادی 300 اسب بخار است. هرچه توان جت اسکی بالاتر باشد افراد با اوزان بالاتر هم می توانند از آن استفاده کنند. حداکثر وزن افراد باید کمتر از 123 کیلوگرم باشد. حداقل عمق بین 5، 6 متر لازم است. حداکثر ارتفاعی که با این وسیله ورزشی می توان از سطح آب داشت 15 متر و حداکثر سرعت افقی بر روی سطح آب 11 کیلومتر در ساعت است. همچنین حداقل قد برای استفاده از دستگاه یک متر و سی و پنج سانتیمتر است.
مسابقات جهانی فلای بوردینگ
اولین دوره مسابقات فلای بوردینگ جهانی در 29 اکتبر 2011 در دوحه قطر برگزار شد که در آن پنجاه شرکت کننده از هفده کشور جهان حضور داشتند. پس از دو روز رقابت، سرانجام استفان پرایاس فرانسوی به مقام نخست دست یافت و پیتر برگلاند سوئدی و تری آندریوس آمریکایی به ترتیب دوم و سوم شدند.
دومین دوره مسابقات جهانی در 12 نوامبر 2012 مجددا در همان دوحه قطر انجام شد که این بار خیلی باشکوه تر از پیش شکل گرفت و در آن هفتاد شرکت کننده از 21 کشور جهان حضور به هم رساندند. بالاخره پس از سه روز رقابت داخل آب، آقای سوکسان تونقای از تایلند اول، کوپر ریگز از آمریکا دوم، بن مرل از آمریکا سوم و دیمون ریپی آمریکایی چهارم شدند.
سومین دوره این مسابقات هم در دبی امارات برگزار شد که مجددا سوکسان تونقای تایلندی توانست به مقام قهرمانی برسد.
• فلای بورد در ایران
این ورزش مهیج در بهار سال 1391 وارد کشور ایران شد و مهرماه 1392 در مسابقات شکوری جت اسکی توسط فدراسیون انجمن های ورزشی و انجمن جت اسکی و جت بت کشور به طور رسمی به مردم معرفی شد. پس از آن نیز با اجرای یک نمایش هماهنگ در اختتامیه مسابقات کاپ آزاد جت اسکی در جزیره کیش نظر مردم را بیش از پیش به خود جلب کرد. علاقه مندان به ورزش فلای بوردینگ می توانند با مراجعه به انجمن جت اسکی و جت بت کشور، در کمیته فلای بوردینگ ثبت نام به عمل آورده و از برنامه های آموزشی این ورزش مطلع شوند. علاقه مندان به این ورزش مهیج که در تهران ساکن هستند هم برای گذراندن کلاس های آموزشی تئوری به انجمن جت اسکی و جت بت کشور مراجعه کرده و پس از آن برای کلاس های عملی به دفتر این انجمن در استان مازندران شهرستان نوشهر مراجعه کنند.
• خطرات فلای بورد
این ورزش نیز مانند تمامی ورزش های مهیج می تواند با رعایت نکردن مسائل ایمنی خطرآفرین بوده، افراد را دچار آسیب دیدگی های جدی کند. لذا حائز اهمیت است که ورزشکاران، این دوره های آموزشی را زیر نظر انجمن جت اسکی و جت بت کشور پشت سر نهاده تا ضمن رعایت نکات ایمنی با این رشته آشنا شوند.
منبع : مجله تماشاگر