Child-Care-Expense-Deduction_eng
ذهنیت اطفال از چه سنی رشد می کند و قابل تفکیک کردن چیزهای بد از خوب است؟و باید از چه سنی مراقب رفتارهای وی باشیم؟

یک روانشناس و مشاور تخصصی کودکان، با بیان اینکه هم‌چنان که کودکان بزرگ می‌شوند به تدریج از دیگران استنباطی پیدا می‌کنند، گفت: حس اولیه‌ای که کودک از خود دارد زمانی که به اواخر دوره ابتدایی می‌رسد به صورت شبکه‌ای از احساسات و استنباطات کودک از خودش در می‌آید، که ثابت و نسبتاً پیچیده است.

زاهد زرگر گفت: کودک از سال دوم زندگی به خودآگاهی دست می‌یابد. تقریباً در 18 ماهگی کودک صورت‌ خود را تشخیص می‌دهد. و وقتی اسمشان را می‌گوئیم تصویر خود را نشان می‌دهند.

وی ادامه داد: در دوران کودکی در کودکان این حس ایجاد می‌شود که چه کسی هستند و در کجای جامعه جا دارند؟ حس اولیه‌ای که کودک از خود دارد زمانی که به اواخر دوره‌ی ابتدایی می‌رسد به صورت شبکه‌ای از احساسات و استنباطات کودک از خودش در می‌آید، که ثابت و نسبتاً پیچیده است.

این روانشناس و مشاور تخصصی کودکان، تصریح کرد: وقتی از کودکمان می‌خواهیم تا بهترین دوست خود، معلم محبوب یا همسایه‌ای را توصیف کند کودکان زیر 7 سال معمولاً خصوصیات بیرونی و عینی مانند نام، خصوصیات جسمانی، متعلقات و رفتار آشکار را نام می‌برند و آنان هم‌چنین صفات ارزشی مانند خوب، بد، بدجنس و خوش جنس را غالباً بکار می‌برند.

زرگر با اشاره به اینکه کودکان حدود 8 سالگی به نحو فزاینده‌ای صفات انتزاعی را که مربوط به خصوصیات رفتاری و روان شناختی و اعتقادات، ارزش‌ها و نگرش‌هاست به کار می‌برند، افزود: کودکان در 12 تا 14 سالگی به هنگام توصیف دیگران کمتر روابط خود با آنان را در نظر می‌گیرند هم‌چنین نوجوانان از واژه‌هایی که جنبه‌ی کیفی دارند مانند گاهی اوقات و کاملاً بیشتر استفاده می‌کنند و این بدین معناست که می‌فهمند خصوصیات ثابت و مطلق نیستند.

کسب شناخت هویت جنسی کودکان بین سنین 18 ماهگی و 3 سالگی

وی با بیان اینکه بزرگسالان و کودکان بزرگتر معمولاً رفتار دیگران را به خصوصیات ثابت آنان نسبت می‌دهند، اما اعمال خود را ناشی از عوامل موقعیتی می‌دانند، اظهار کرد: کودکان بین سنین 18 ماهگی و 3 سالگی درباره هویت‌جنسی، شناختی دست‌کم ناقص، کسب می‌کنند و آنان می‌آموزند که خود و دیگران را به‌عنوان زن یا مرد طبقه‌بندی کنند.

این روانشناس و مشاور تخصصی کودکان، خاطرنشان کرد: ثبات جنسیت عبارت است از درک کودک از اینکه جنسیت با گذشت زمان تغییر نمی‌کند و با وجود تغییر در لباس، نوع فعالیت یا دیگر خصوصیات سطحی جسمانی ثابت می‌ماند. کودکان تا 5 یا 6 سالگی بطور کامل ثبات جنسیت را درک نمی‌کنند. مثلاً کودکان پیش از مدرسه‌ گاهی می‌گویند اگر پسر پیراهن بپوشد و با عروسک بازی کند دختر می‌شود . علاوه‌بر این کودکان خردسال برای تشخیص پسر و دختر به تفاوت آلت‌های تناسلی توجه چندانی ندارند.

دختران بیشتر مجذوب فعالیت‌ مردانه هستند

زرگر با اشاره به اینکه کودکان از سنین اولیه رفتار الگویابی جنسیتی دارند، اظهار کرد: در 2 سالگی اسباب‌بازی‌هایی انتخاب می‌کنند که با قالب‌های جنسیتی آنان تناسب داشته باشد.

وی افزود: کودکان غالباً فعالیت‌ها و نقش‌هایی را ترجیح می‌دهند که برای جنس خودشان پذیرفته شده است، البته همیشه چنین نیست آنقدر که پسرها مجذوب فعالیت‌های پسرانه می‌شوند دخترها مجذوب فعالیت‌های دخترانه نمی‌شوند.

این روانشناس و مشاور تخصصی کودکان، خاطرنشان کرد: در حقیقت، بسیاری از دختران خردسال از بازی‌های پسرانه لذت می‌برند، بخصوص در سن دبستان، از آنجا در بیشتر جوامع نقش مردانه موقعیتی بهتر از نقش زنانه دارد، پسران و دختران اغلب مجذوب چیزهایی می‌شوند که مردانه تلقی می‌شود