این متخصص حوزه بهداشت روان ادامه داد: شخصیت کودک در این دوران هنوز شکل نگرفته است بنابراین هر عاملی که در روند رشد کودک تداخل ایجاد کند میتواند سلامت روان او را به مخاطره بیندازد.
عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی کاشان با تأکید بر تأثیر رابطه والدین بر کودک تصریح کرد: جو متشنج خانه و ارتباط نامناسب والدین با کودک میتواند سلامت روان او را به مخاطره بیندازد، همچنین مسائلی که در محیط تحصیلی کودک اتفاق میافتد و نحوه ارتباط او با همکلاسیهایش زمینهساز مسائلی است که سلامت روان او را در آینده به خطر میاندازد.
این روانشناس بالینی گفت: گاهی مشکلاتی که کودک به لحاظ سرشتی و خلق و خو به ارث میبرد زمینهساز آسیبهای روانی و شخصیتی برای او میشود اختلالاتی مانند اوتیسم که بر اساس آن کودک در خود فرو میرود مخصوص دوران کودکی است، همچنین اختلالاتی در حیطه رفتاری خود را نشان میدهد و در عملکرد تحصیلی کودک اختلال ایجاد میکند. این اختلالات شامل «بیشفعالی توأم با نقص توجه»، اختلالات «سلوک» و «نافرمانی مقابلهای» است.
وی افزود: در اختلال «سلوک» کودک رفتارهایی توأم با نافرمانی و بزهکاری از خود نشان میدهد و در اختلال «نافرمانی مقابلهای» نیز با مراجع قدرت مانند والدین و مربیان مشکل پیدا کرده و دائم در حال لجباری است.
وی ادامه داد: همچنین اختلالات یادگیری که طبق آن کودک عملکرد هوشی خوب دارد اما در یک یا چند حیطه یادگیری دچار مشکل میشود میتواند سلامت روان کودک را به خطر بیندازد.
امیدی خاطرنشان کرد: والدین برای برخورداری فرزندان خود از سلامت روان باید به مسائل رشدی، آموزشی و پرورشی آنها توجه و در این رابطه با متخصصان حوزه سلامت روان شامل روانشناسان و روانپزشکان مشورت کنند.
این متخصص حوزه بهداشت روان اظهار داشت: برخی اختلالات مربوط به ظرفیت هوشی کودک است که در عملکرد تحصیلی او اختلال ایجاد میکند و در صورت بیتوجهی، کودک را با مشکلات روانی و اجتماعی مواجه میسازد از طرفی باید به اختلالات خلقی مانند انواع افسردگی، اختلال دوقطبی که بر اساس آن کودک در فازهای افسردگی و شیدایی سیر میکند و اختلالات اضطرابی نیز اشاره کرد.