با نهایت تاسف دیده شده است که خیلی از کسانی که اتومبیل می ر انند بخصوص آنهایی که فواصل دوری را طی میکنند در زمان خوابآلودگی نهتنها اتومبیل را پارک نمیکنند تا استراحت کنند بلکه همانطور به راه خود ادامه می دهند، باعث می شود مغز خسته شود و به این ترتیب امکان بوجود امدن تصادفات شدید را افزایش میدهند. تحقیقات نشان دادهاند گوش دادن به موسیقی، پایین کشیدن شیشه، نوشیدن یا کارهایی از این دست اثرات بسیار ناپایدار و گذرایی بر هوشیار ماندن راننده داشته و از این رو میتوان آنها را بیهوده دانست. پس بهتر است رانندگان با انجام چنین کارهایی خود را فریب ندهند و بهجای انجام این کارها حداقل 10 تا 15 دقیقه استراحت مختصر یا انجام دهند.
مهمترین تأثیر خوابآلودگی بر رانندگی از نگاه علمی چیست؟
وقتی مغز خسته است توان کافی برای کنترل همه کارهای فرد را ندارد. زمانی که راننده پشت فرمان مینشیند باید به امور مختلفی نظارت و کنترل داشته باشد که تمامی آنها بر عهده مغز است. تحقیقات علمی فراوان نشان دادهاند مهمترین تأثیر خوابآلودگی بر رانندگی افت عملکرد مغز در تصمیمگیریها است که این خود به بروز تصادفات مختلفی منجر میشود. نکته مهمی که باید به آن توجه کرد این است که هیچکس نمیتواند متوجه شود حالت خوابآلودگی راننده دقیقاً از چه زمانی آغاز میشود. از این رو این خود راننده است که باید با درک نخستین علائم خوابآلودگی خودرو را در مکان امنی متوقف نماید.
رانندگی بعد از غذای سنگین ممنوع
پزشکان در راهنماییهای خود در زمینه ارتقاء آگاهی آحاد جامعه، با اشاره به اینکه یکی از علتهای تصادفات خوابآلودگی است، معتقدند: علت اصلی خوابآلودگی رانندگان به دلیل اقدام به رانندگی پس از خوردن غذای سنگین است. مشخص شده است که پس از خوردن غذا، خون به سمت سیستم گوارش رفته و کمتر به سمت مغز گردش میکند و این مسئله باعث خوابآلودگی میشود و باید رانندگان توجه کنند که حدود دو ساعت بعد از صرف غذا به رانندگی اقدام کنند.
چه مواد غذایی راننده را خوابآلود میکند؟
این مواد غذایی ضمن آنکه برای ایجاد خواب راحت مناسب هستند، میتوانند در ایجاد خوابآلودگی موثر باشند بنابراین توصیه میشود بعد از مصرف این مواد غذائی مبادرت به رانندگی نگردد.
ماست
اگر خواب کافی ندارید بهترین گزینه برای افزودن به رژیم غذایی ماست است. ماست حاوی مقداری کربوهیدرات و پروتئین است که در فراهم کردن تریپتوفان برای تولید سروتونین دخالت دارد. بنابراین با مصرف ماست و یا دوغ که فرآوردهی لبنی هستند نباید بلافاصله مبادرت به رانندگی نمود.
شیر
یک لیوان شیر گرم قبل خواب مکمل شام بوده و یک ماده منحصربهفرد محسوب میشود زیرا حاوی تریپتوفان کافی است که به خوابآلودگی کمک میکند.
موز
موز نهتنها حاوی تریپتوفان است بلکه حاوی منیزیم، ملاتونین و سروتونین است که همگی در ایجاد خواب موثرند. همه این مواد مغذی و مواد معدنی به آرامش عضلات بدن، آرامش شما و در نتیجه خواب خوب کمک میکنند. لذا با خوردن موز که شرایط خوابآلودگی را ایجاد میکند باید بلافاصله از رانندگی اجتناب و یا رعایت احتیاط شدید را مدنظر قرار داد.
سیبزمینی
سیبزمینی علاوه بر داشتن تریپتوفان، حاوی کربوهیدرات است، بنابراین معمولاً به کسانی که مشکلات بیخوابی دارند. توصیه میشود مصرف چند عدد سیبزمینی میتواند بدون تأثیرات جانبی، ایجاد خوابآلودگی نماید. توصیه اکید به رانندگان این است که با مصرف سیبزمینی به مقدار زیاد، بلافاصله اقدام به رانندگی ننمایند.
با بالا رفتن درجه چاقی خطر مرگ در تصادفات نیز افزایش مییابد. احتمال مرگ در سوانح رانندگی برای رانندگان دارای پایینترین درجه چاقی 21 درصد، دارای درجه دوم چاقی 51 درصد و بالاترین درجه چاقی 80 درصد بالاتر از رانندگان دارای وزن نرمال میباشد
مرغ یا بوقلمون
مرغ یا بوقلمون هم گزینههای خوبی برای ایجاد خواب هستند. این مواد غذائی منبع غنی تریپتوفان هستند. اگر مقداری مرغ یا بوقلمون (یا هر محصولات ماکیان دیگری) مصرف کنید به ایجاد خواب خود کمک کردهاید. پس بهتر است بعد از مصرف این دو مادهی غذایی حداقل مدتی استراحت کرده و سپس مبادرت به رانندگی کنید.
آرد جو دوسر
آرد جو دوسر حاوی پروتئین و کربوهیدرات است و در نتیجه به تولید سروتونین که در خواب خوب موثر است کمک میکند. همچنین آرد جو دوسر حاوی فیبرهای رژیمی است که برای بدن موثر بوده و تولید وزن اضافه نمیکند. ولی مانند موارد پیشین توصیه میشود با احتیاط و به فاصله زمانی مناسبی اقدام به رانندگی کنید.
بادام
برخی افراد به همراه شام و یا بهعنوان دسر بادام مصرف میکنند که حاوی تریپتوفان و منیزیم است و یکی از گزینههای مناسب برای ایجاد خواب خوب محسوب میشود. لذا با مصرف بادام بخصوص به مقدار زیاد مواظب رانندگی خود باشید و یا حداقل با فاصله مناسبی اقدام به رانندگی کنید.
دیابت و رانندگی، قوانین راهنمایی و رانندگی و تغذیه ویژه دیابتیها!
در مورد رانندگی بیماران دیابتی منعی وجود ندارد اما بهمنظور حفظ سلامتی بیمار و نیز افراد جامعه رعایت نکات زیر ضروری است:
1. هنگام دریافت گواهینامه رانندگی حتماً ً بیماری خود را ذکر کنید همچنین در زمان بیمه کردن خودروی خود، طرف قرارداد بیمه را از این امر مطلع سازید.
2. مراقبتهای لازم برای پیشگیری از کاهش قند خون طی رانندگی را انجام دهید.
3. بیماران دیابتی وابسته به انسولین نمیتوانند بهعنوان راننده تاکسی، اتوبوس و نیز بهعنوان راننده خودروهای سنگین فعالیت کنند.
بیماران دیابتی در موارد زیر نمیتوانند رانندگی کنند:
* حملات شدید یا مکرر افت قند خون
* نداشتن علامتهای هشداردهنده افت قند خون
* آسیبهای چشمی ناشی از دیابت مانند کاهش دید
* آسیب شدید عصب ناشی از دیابت
* عدم توانایی در درمان سریع افت قندخون یا عدم مراجعه منظم به پزشک برای کنترل قندخون
چاقی و رانندگی
چاقی یکی از بزرگترین معضلات جوامع امروزی است که ارتباط آن با افزایش تصادفات مشخص شده است در یک مطالعه جدید که توسط پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا انجام شده، به بررسی ارتباط وزن بدن با خطر مرگومیر در اثر سوانح رانندگی پرداخته است. نتایج این مطالعه در Emergency Medicine Journal منتشر شده است. در این مطالعه پژوهشگران از دادههای مرگومیر اداره ملی ایمنی بزرگراهها طی سالهای 1996 تا 2008 استفاده کردند. در طول این مدت حدود 57 هزار مورد تصادف رانندگی ثبت شد. این پژوهشگران بویژه به بررسی تصادفات بین دو اتومبیل که منجر به مرگ شده بود پرداختند و تنها از دادههای تصادفاتی استفاده کردند که در آنها نوع و اندازه اتومبیلها یکسان بود. در نهایت 3400 جفت راننده در این مطالعه شرکت داده شدند. برای تعیین میزان چاقی از شاخص BMI استفاده شد. نتایج نشان داد با بالا رفتن درجه چاقی خطر مرگ در تصادفات نیز افزایش مییابد. احتمال مرگ در سوانح رانندگی برای رانندگان دارای پایینترین درجه چاقی 21 درصد، دارای درجه دوم چاقی 51 درصد و بالاترین درجه چاقی 80 درصد بالاتر از رانندگان دارای وزن نرمال میباشد. همچنین زنان چاق نسبت به مردان چاق احتمال مرگ بیشتری داشتند. این افزایش خطر حتی برای رانندگان چاقی که کمربند ایمنی بسته بودند و حتی در شرایطی که کیسه هوای ماشین باز شده بود نیز وجود داشت. دو نکته مهم از این مطالعه به نظر میآید، اول اینکه شرایط مرضی همراه با چاقی شانس بقا بعد از صدمات سنگین را ضعیف میکند و دوم اینکه معمولاً اندازه و طراحی کمربندهای ایمنی اتومبیلها از نظر رانندگانی که چاق هستند، استاندارد نبوده و در نتیجه آنها از بستن کمربند امتناع میکنند.
منبع : www.tebyan.net