این عوامل در کاهش موفقیت شغلی تاثیر می گذارند و مانع بروز موفقیت در کسب و کارتان می شوند.
همانگونه که عوامل بسیاری در کسب موفقیت شغلی به شما کمک میکنند، برخی رفتارها و عادات هم هستند که بهراحتی میتوانند شما را از مسیر رسیدن به موفقیت شغلی بازدارند؛ اگر موفقیت در شغل برایتان مهم است، باید از این رفتارها، فارغ از اینکه تعمدی باشند یا از روی عادت، اجتناب کنید.
برای موفقیت در شغل راههای بسیاری از سختکوشی گرفته تا ریسکپذیری و افزایش مهارت وجود دارد و بسیاری از افراد یافتن موقعیت بهتر شغلی، اهداف قدرتمندی را دنبال میکنند. بااینحال گاهی اوقات، برخی عادات شخصی و رفتارها، شما را از پیشرفت بازمیدارند و شاید هم بهطور تعمدی تمام تلاش خود را نکنید یا تنبلی در شما نهادینه شدهباشد.
به هرحال، تلاش اندک یا ادامه برخی عادتها، میتواند به قیمت عدم موفقیت شغلی شما تمام شود. این اتفاق در نهایت میتواند منجر به اخراج یا گذشتن از کنار نامتان در هنگام گزینش شغلی شود. فارغ از اینکه بهطور به عمد از کنار این مسایل میگذرید یا خیر، مصلحت شما در این است که برای موفقیت در کار، نهایت سعی خود را بکنید. در این گزارش به نقل از چیتشیت، به مضرترین رفتارها و عاداتی که باید برای موفقیت شغلی از آنها دوری کرد، اشاره میکنیم.
خیلی تنبل هستید؟
تنبلی در کار یک پدیده فراگیر و متداول است. خیلی راحت می شود خسته شد و در تلاش کوتاهی کرد. این وضعیت بهخصوص وقتی بیشتر بروز میکند که شما احساس کنید هیچکس به نحوه کار شما اهمیت نمیدهد و اگر از شما نمیخواهند پاسخگو باشید، پس کارتان خیلی هم مهم نیست. بااینحال، در اغلب موارد، رییس یا کارگرانتان، وقتی که کوتاهی و اهمال کاری کنید، بهخوبی متوجه آن میشوند؛ حتی اگر این مساله را در همان ابتدا به شما گوشزد نکنند. همچنین، شما ممکن است خودبهخود دچار توهم و عادت از خودراضی بودن شوید، بهخصوص اگر فکر کنید کارتان از همکارانتان بهتر است. اما باید بدانید که یکی از عوامل مهم موفقیت در شغل، آموختن چیزهای جدید و ارتقای همیشگی مهارتهایتان است.
یکی دیگر از نشانههای تنبلی، بدقولی بهخصوص دیر رسیدن به محل کار و جلسات یا ترک محل کار زودتر از اتمام ساعت کاری است. برای دور کردن تنبلی از خود در محل کار میتوانید از عواملی که حواستان را پرت میکند و بهدوش گرفتن وظایف سخت دوری کنید و درباره تواناییهایتان، توقعات واقعی داشته باشید.
وقت خود را تلف میکنید؟
پایگاه اینترنتی salary.com به تازگی یک نظرسنجی انجام داده که طی آن، 89 درصد از شرکتکنندگان، به وقتکشی روزانه در سر کار اعتراف کردهاند. اگر شما هم جزو افرادی هستید که در محل کار وقت خود را به بطالت میگذرانید، خطر انجام عجولانه کار و کمکاری را تقویت میکنید. همه ما، گاهی اوقات وقت خود را به بطالت میگذرانیم، اما باید سعی کنیم تا حد امکان از سرزدن مدام به شبکههای اجتماعی، چت کردن بیهدف و غیرضروری ، رفتن مکرر به بالکن و سرویس بهداشتی یا استفاده بیش از اندازه از تلفن دوری کنیم. همچنین همه کارهای خود را به دقیقه 90 موکول نکنید و حتی اگر برای انجام آنها هفته ها فرصت دارید باید هرچه زودتر تا وقتی زمان کافی دارید آنها را به اتمام برسانید. اگر زمان بیشتری برای انجام آنها اختصاص دهید، درواقع بیشتر از کارتان خسته میشوید.
در تعامل با دیگران ناتوانید؟
اگر از رییس یا همکارانتان خوشتان نمیآید، احتمال اینکه این مساله بر کار و فضای فضای کارتان تاثیر منفی بگذارد، زیاد است. اذیتهای همکاران دیگر بهراحتی میتواند روی کیفیت کارتان اثر سوء بگذارد؛ زیرا احساسات و استیصال میتواند شما را از انجام حداکثر تلاشتان باز دارد. علاوهبر این، اگر نتوانید با همکارانتان تعامل خوبی داشتهباشید، در دراز مدت نمیتوانید در کارتان موفق شوید. همه مدیران به نیروهایی نیاز دارند که تلاش میکنند با هم تعامل خوبی داشتهباشند. داشتن تعامل خوب، یک توانایی ضروری است. زیرا شما ناچار هستید اغلب و بهمدت زیاد با همکارانتان روی یک پروژه خاص کار کنید بنابراین هرروز باید باهم تعامل داشته باشید. شما باید با خودتان صادق باشید؛ اگر فردی در محل کار اعصاب شما را به هم میریزد و آزارتان میدهد، سعی کنید به خصوصیات خوب او توجه کنید و درنهایت اگر مجبور شدید، رفتارهای بد او را به رییستان گزارش کنید.
مثبتاندیش نیستید؟
منفیگرایی نه تنها بر راندمان کاری و تواناییهای شما اثر سوء میگذارد، بلکه اطرافیانتان را تحت تاثیر قرار میدهد. منفیگرایی و داشتن روحیات منفی در محل کار (اعم از شایعهپراکنی، شکایت و غر زدن یا حتی بدبینی) قطعا شانس موفقیت شما را کاهش میدهد. روحیات منفی، احساس کلی شما نسبت به محل کار را نیز خراب میکند. یک فرد بدبین و منفی، میتواند تعداد زیادی از اطرافیانش را نیز به دام اندازد و هرچه تعداد کارمندان و کارگران منفی و بدبین بیشتر شود، محیط کار مسمومتر خواهد شد. منفیگرایی، علاوه بر اینکه دیگران را نیز تحتتاثیر قرار میدهد، همچنین میتواند شما را از رسیدن به موفقیت بازدارد. اگر هیچوقت نسبت به کارتان حس خوشایندی ندارید، هرگز قادر نخواهید بود به مزایای جنبی حقوقتان فکر کنید. درنهایت، منفیگرایی و بدبینی، شمارا از ریسک کردن برای کسب شغلی که واقعا از آن لذت میبرید یا کسب مهارتهایی که به افزایش راندمان کاریتان کمک میکند، باز میدارد.
کارتان از توان شما خارج است؟
درحالیکه اغلب ناتوانی شما در دستیابی به موفقیت، از اشتباهات خودتان ناشی میشود، برخی مواقع نیز دلایل دیگری هستند که شمارا از موفقیت بازمیدارند. بعضی وقتها، شغل صرفا یک شغل است و تبدیل به حرفه نمیشود که ممکن است این مساله ناشی از اشتباهات شما باشد اما ازسویی امکان دارد این مسایل از اراده شما خارج باشد.
اگر شرکتی که برای آن کار میکنید، خیلی کوچک است، شاید موفقیت در آنجا زمان زیادی ببرد تا از شغل به یک حرفه برسید. اگر هم به صرف داشتن یک شغل، راضی هستید، شاید برای شما اهمیتی نداشته باشد که بخواهید ارتقا پیدا کنید؛ اما اگر اهداف بلندمدت دارید، شاید جاهطلبتر باشید. همچنین این احتمال نیز وجود دارد که شما بهدلیل مشکلات کمپانی محل کارتان، به موفقیت نرسید که در چنین مواردی خیلی کاری از دست شما برنمیآید