images.jpg477

مقابله با معضل اعتیاد نیاز به برنامه ریزی و مدیریت دارد و باید مانند یک امر اورژانسی نسبت به آن احساس مسئولیت شود!

یک روانشناس با تاکید بر اینکه مقابله با اعتیاد باید به یک اورژانس اجتماعی تبدیل شود، گفت با توجه به آسیبی که اعتیاد به جامعه می‌رساند همه ‏افراد، مسوول و غیر مسوول باید برای مقابله با اعتیاد احساس مسوولیت کنند‎.

‎‎زهرا اکبرزاده افزود: جامعه ناسالم، خانواده آسیب ‏پذیر و فرد کج رفتار را در خود می‌پروراند و فرد معتاد خانواده و جامعه را در خطر تباهی قرار می‌دهد لذا به این واقعیت ‏می‌رسیم که ارزش والای انسانی تنها در رابطه با فردی به نام معتاد به ذلت کشیده نمی شود، بلکه با شعاع گسترده دامن ‏خانواده و اجتماع را گرفته و آسیب های بسیاری را به دنبال دارد‎.

وی با اظهار تاسف از اینکه مصرف مواد مخدر به تدریج از شکل سنتی به مواد صنعتی و روان گردان ها در حال تغییر ‏است ، ادامه داد: جامعه باید اطلاعات کافی و لازم را نسبت به اعتیادآورهای جدید و علائم و عوارض آن به مردم ارائه کند، این ‏عامل می‌تواند به طور چشمگیری باعث کاهش اعتیاد شود.

اکبرزاده تاکید کرد: بیش از هر زمان دیگری احتیاج به این داریم تا کودکان، نوجوانان، و جوانان خود را از مواد اعتیاد زا و ‏عوارض آن آگاه سازیم، تلاش کنیم تا هیچ یا کمترین مواجهه را با محیط‌های ناسالم داشته باشند، محیط یا فضایی که به جای ‏تقویت رفتارهای سازنده، رفتارهای مخرب را تشویق می‌کنند‎.

‎به گفته وی، مهم است تا در مساجد، مکاتب، مراکز آموزشی دیگر و محل کار در باره‌ اعتیاد و مکانیزم‌های که به اعتیاد ‏می‌انجامد آزادانه بحث و مباحثه شود و کسی از شروع یا ادامه بحث احساس شرمندگی نکند. اعتیاد جرم نیست، بلکه بیماری ‏و مشکل روانی است که از مجموعه‌ درهم ‌تنیده‎‌ ‎مشکلاتی چون فقر، مشکلات خانوادگی، استرس بیش از حد، تبعیض، ‏مهاجرت و غیره بروز می‌کند‎ ‎.

این روانشناس به بحث آموزش مهارت های زندگی و مفاهیم پیشگیرانه در به تاخیر انداختن سن شروع مصرف مواد مخدر ‏اشاره کرد و افزود: آموزش مهارت های زندگی بحثی فراگیر بوده و محدود به مدرسه نیست ،بلکه باید تمام عناصر اجتماع ‏به سوی پیشگیری حرکت کنند‎.‎

‎ ‎اکبر زاده اظهار داشت : مهارت های زندگی، توانایی های رفتار مثبت و انطباقی است که فرد را قادر می سازد تا با خواسته ‏ها و چالش های زندگی روزمره مقابله کند، این مهارت ها رشد فردی و اجتماعی را ارتقاء می دهد، از حقوق انسانی ‏محافظت می کند و از مشکلات بهداشتی و اجتماعی پیشگیری می کند‎.‎

‎وی، مهارت‌های زندگی را رویکردی جامع برای رشد ارزش ها، مهارت ها و دانش دانست که به افراد کمک می‌کند تا از ‏خودشان و دیگران در برابر گستره ای از موقعیت های پرخطر از جمله اعتیاد به مواد مخدر صنعتی و روانگردانها ‏محافظت کند، رویکرد مهارت‌های زندگی را می‌توان در موقعیت‌های متنوع از جمله محله، مدرسه، محیط کار و غیره ‏اجرا کرد‎ .‎

اکبر زاده تصریح کرد: ارتقای عزت نفس، تدوین اهداف واقع گرایانه، مقابله با اضطراب، مقابله با فشار همسالان ، ارتباط ‏موثر، تصمیم گیری، راهبری تعارض و مقابله جراتمند با موقعیت های اجتماعی در برابر مصرف مواد مخدر صنعتی و ‏روانگردانها از جمله مهارتهای آموزشی است که باید به افرادجامعه ارایه شود‎.

‎وی خاطر نشان کرد: آموزش مهارت‌های زندگی مبتنی بر پیشگیری از مصرف مواد مخدر باید در برنامه های رسمی و ‏غیر رسمی مدارس، کانون های فرهنگی، دانشگاه‌ها و سایر نهادها مدنظر قرار گیرد، محیط یادگیری سالم و امنی بوجود آید ‏که باعث ارایه خدمات بهداشتی مناسبی شود، مشارکت خانواده را برانگیزاند و در برنامه های گسترده اجتماعی گنجانده ‏شود.
منبع خبر: روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر94.05.19