راهی برای مشخص کردن رژلب های سرطان زا

12

رژلب تغییری خاصی در هنگان آرایش کردن بروی صورت ما خانم ها ایجاد میکند اما باید مواظب بود زیرا برخی از رژلب ها سرطان زا هستند پس در انتخاب خود دقت کنید.

فرمالدئید كه در خیلی از این محصول‌ها مثل رژ لب، لاك ناخن و… یافت می‌شود، می‌تواند باعث التهاب و تحریك پوستی شده و درصورت تماس مزمن باعث ضعف عمومی شود.وقتی قصد خرید لوازم آرایشی دارید، ممكن است پیدا ‌كردن رنگ دلخواه كه با رنگ‌ پوست متناسب باشد برای‌تان مشكل باشد اگر علاوه بر اینها دنبال یك ماده‌ آرایشی ایمن و غیرسمی هم باشید

كه هیچ‌گونه خطری برای سلامت شما نداشته باشد و بعدها شما را دچار مشكلات متعدد نکند، كار سخت‌تر می‌شود. شما بهتر می‌دانید كه باید همیشه ‌دنبال مواد آرایشی غیرسمی باشید به‌خصوص بعضی از لوازم آرایشی بسیار مهم‌تر هستند مثلا حتما باید ‌دنبال رژلبی سالم باشید چون لب‌ها یكی از حساس‌ترین قسمت‌های بدن هستند.

دكتر استكی مالكان، عضو انجمن مواد آرایشی سالم و نویسنده كتاب تنها دنبال صورت زیبا نباشید معتقد است: «پوست به‌شدت مواد مختلف روی خود را جذب می‌كند و علاوه بر این مواد شیمیایی كه روی لب‌های‌تان استفاده می‌كنید به راحتی می‌توانند وارد دهان شما و بعد وارد دستگاه گوارش شوند.»

بعضی از مارك‌ها تمام مواد مصرفی‌‌شان را روی برچسب محصول تولیدی‌ نمی‌نویسند بنابراین یك مقدار انتخاب ماده آرایشی سالم مشكل‌تر می‌شود و می‌توان به راحتی مواد آرایشی سمی را تشخیص داد. انجمن مواد آرایشی سالم و ایمن لیستی از مواد شیمیایی مضر را منتشر كرده‌ كه در ادامه مطلب هر كدام را برای شما توضیح می‌‌دهیم.
 
اختلال در فعالیت غدد
ماده خطرناك ۱: پارابن
روی برچسب رژلب را نگاه كنید و ‌دنبال هر عبارتی باشید كه در آن واژه paraben وجود دارد، مثلا عبارت propylparaben، ethylparaben و. . . كه نشان می‌دهد یكی از مواد هم‌خانواده این ماده مضر در رژ لب وجود دارد. این ماده شیمیایی می‌تواند فعالیت‌های غددی را كمی مختل كند یعنی به عبارت ساده‌تر می‌تواند وضعیت هورمون‌ها را در بدن شما به هم بزند. این ماده به‌طور وسیعی در مواد آرایشی استفاده می‌شود و درواقع یك ماده نگهدارنده است كه از رشد میكروب‌ها جلوگیری می‌كند، این ماده همچنین در ریمل، كرم‌های صورت، ضدآفتاب‌ها، دئودورانت‌ها و. . . . وجود دارد.
 
ایجاد‌كننده حساسیت‌های شدید
ماده خطرناك ۲: اكسی بنزون
اگر خواستید رژلب یا هر نوع كرم مخصوص لب بخرید كه روی آن ادعا شده بود كه از لب‌های شما در مقابل اشعه‌های مضر آفتاب محافظت می‌كند حتما روی برچسب آن را ببینید تا در آن اكسی بنزون (Oxybenzone) نباشد، این ماده می‌تواند باعث به وجودآمدن حساسیت یا اختلال هورمونی شود حتی می‌تواند به سلول‌ها نیز آسیب برساند.

به وجود آورنده اختلالات هورمونی
ماده خطرناك ۳: فتالات
واژه فتالات كه به‌صورت Phthalates ممكن است روی برچسب رژ لب دیده شود ماده‌ای است كه در آزمایشگاه مشخص شده و باعث به وجود آمدن اختلالات هورمونی می‌شود و با آزمایش روی حیوانات نیز مشاهده شد در جنین آنها نقص‌هایی را به وجود می‌آورد. معمولا دو قسم از این ماده در مواد آرایشی استفاده می‌شود؛ یكی بنزیل فتالات (BBP) و دیگری دی‌بوتیل فتالات (DBP).

سرطان‌زا
ماده خطرناك ۴: بوتیل هیدروكسی
ماده بوتیل هیدروكسی كه روی برچسب ماده آرایشی شما به‌صورت (Butylated Hydroxyanisole) نوشته می‌شود به‌عنوان یك ماده نگهدارنده شناخته می‌شود اما چندی پیش موسسه ملی سم‌شناسی ایالات‌متحده اعلام كرد، می‌تواند منجر به سرطان شود اما متاسفانه در بسیاری از مواد آرایشی و بهداشتی مثل رژ لب و خط‌چشم این ماده وجود دارد.
 
به وجود آورنده عوارض داخلی
ماده خطرناك ۵: فرمالدئید
فرمالدئید كه در خیلی از این محصول‌ها مثل رژ لب، لاك ناخن و… یافت می‌شود، می‌تواند باعث التهاب و تحریك پوستی شده و درصورت تماس مزمن باعث ضعف عمومی شود. رنگ‌های شیمیایی متعددی كه در محصول‌های مختلف به‌ویژه در محصول‌های زیبایی و آرایشی مصرف می‌شود، می‌تواند درصورت رعایت نكردن استانداردهای خاص، مشكل‌ساز باشد و علاوه بر عوارض پوستی، می‌تواند عوارض متعدد داخلی نیز داشته باشد.

به خوشبوها اعتماد نكنید
ماده خطرناك۶:  مواد خوشبو‌كننده
روی برچسب مواد آرایشی خود را نگاه كنید تا در آن عبارت Fragrance وجود نداشته باشد. حتی گاهی در تولید عطر و ادكلن، باز مقدار زیادی ماده معطركننده به محصول‌ اضافه‌ می‌شود كه می‌توانند باعث سردرد، سرگیجه، آلرژی پوستی و تغییرات رنگ پوست شوند. هرگاه قصد خرید یك محصول آرایشی و بهداشتی داشتید دقت كنید كه روی آن عبارت fragrance free نوشته شده باشد.

پوست‌های روشن استفاده نكنند
ماده خطرناك۷: وازلین
وازلین در بسیاری از محصولات مربوط به لب وجود دارد و بسیار شنید‌ه‌ایم كه می‌تواند لب را از آفتاب‌سوختگی و ترك خوردن حفاظت كرده و آن را تغذیه كند. وازلین یك چربی معدنی تهیه‌شده از نفت است و معمولا چربی‌های معدنی در افرادی كه پوست روشن دارند باعث به وجود آمدن مشكلات فراوانی می‌شود (مثلا موجب تشدید آفتاب‌سوختگی‌ها می‌شود) و در مكانیسم طبیعی مرطوب‌سازی‌ خود پوست دخالت می‌كند و در آن اختلال به وجود می‌آورد، درنتیجه پوست خشك و ترك‌خورده می‌شود. درواقع شما محصولی با این قصد می‌خرید كه پوست‌تان را نرم، لطیف و زیبا كند ولی وازلین باعث به وجود آمدن حالت‌هایی عكس این خواسته می‌شود. شركت‌های مختلف تولید‌كننده محصولات زیبایی از این ماده استفاده می‌كنند چون به‌شدت ارزان است.

كدام شامپوها سمی‌ هستند
ماده خطرناك۸: سورفاكتانت
از مواد رایجی كه در بعضی محصول‌ها یافت می‌شود، می‌توان به ماده‌ای اشاره كرد كه به‌ویژه در محصولات حاوی سورفاكتانت یافت می‌شود و از طریق پوست، تنفس و گوارش قابل جذب بوده و گفته می‌شود علاوه بر خشكی، التهاب پوست و مخاط‌ها، درصورت مصرف زیاد آثار سرطان‌زایی نیز دارد. ایزوپروپیل الكل و الكل‌های مشابه كه به وفور در این محصولات یافت می‌شود، می‌تواند باعث خشكی، التهاب و درماتیت آلرژیك و چروك سریع‌تر پوست شود. سدیم لوریل سولفات و آمونیوم لوریل سولفات كه در بسیاری از مواد آرایشی و بهداشتی یافت می‌شود در دسته سورفاكتانت‌های آنیونی قرار می‌گیرند و در اكثر مواد شوینده و كف‌كننده استفاده می‌شوند، سورفاكتانت‌های كاتیونی نیز كه بار الكتریكی مثبت دارند، در محصول‌هایی ازقـبـیل نـرم‌كـنـنـده‌ها و صاف‌كننده‌های مو و لباس به‌عنوان ضدالكتریسته ساكن وجود دارند. مصرف این مواد علاوه بر آثار التهابی و آلرژیك بر پوست و چشم، درصورت جذب سیستمیك یا خورده شدن به‌طور اشتباهی می‌تواند آثار داخلی متعددی داشته باشد.

ریزه‌كاری‌های خرید لوازم آرایشی
تشخیص لوازم آرایشی اصل و مرغوب كار آسانی نیست اما باتوجه به بعضی نكات می‌توانید احتمال افتادن‌تان در دام خرید محصولات پرضرر را كمتر كنید.

چقدر برای مصرفش وقت دارید؟
كمتر كسی است كه هنگام خرید یك محصول آرایشی به تاریخ مصرف آن توجه كند. اگر شما هم مثل بسیاری از افراد دیگر، با كمی ارزان‌تر خریدن یك رژ لب یا سایه چشم شعف‌زده می‌شوید، بهتر است دلیل این ارزان‌فروشی را جست‌وجو كنید شاید محصولی كه می‌خرید تاریخ‌گذشته باشد یااینكه چیزی به منقضی شدن تاریخش نمانده باشد، پس حتما روی بسته‌بندی محصول به دنبال تاریخ مصرف آن بگردید.

یك بسته سرب به خانه نیاورید
اگر نگران بالا بودن میزان سربی كه در محصول مورد نظرتان به كار رفته هستید، قبل از خرید كمی از آن را پشت پوست یا كف دست‌تان بكشید و سپس حلقه طلای‌تان را روی موضع به صورت دورانی تا دو دقیقه ماساژ دهید. اگر پس از این زمان رنگ محصول آرایشی سیاه، تیره یا مات شد، معنایش این است كه سرب موجود در آن محصول بیشتر از حد استاندارد است.

نگذارید با ذهن‌تان بازی كنند
اگر برند خاصی از محصولات آرایشی مورد نظرتان است، قبل از خرید به لوگوی آن توجه كنید و با دقت آن را به خاطر بسپارید. تولیدكنندگان محصولات تقلبی به كمی بازی با لوگو، فونت یا رنگ بسته‌های محصولات، سعی می‌كنند آنها را به جای اصل جا بزنند و به خریداران كم‌دقت بفروشند، پس مراقب باشید كه در این دام نیفتید.

منبع : مجله سیب سبز

myportal

۲۱ شهریور ۱۳۹۴

مطالب پیشنهادی