دانستنی هایی در رابطه با درختچه سه رنگ

gol (7)

درختچه سه رنگ از جمله درختچه هایی است که بسیار زیبا است به این دلیل می گویند درختچه سه رنگ زیرا برگ های آن از سه رنگ متفاوت تشکیل شده است.

درختچه سه رنگ

نام علمی: Photinia Spp

نام انگلیسی: Chinese photinia

خانواده: گل سرخیان یا رزاسه (Rosaceae)

سه رنگ

در جنس سه رنگ (Photinia) در حدود ۶۰-۴۰ گونه از درختان کوچک و درختچه های بزرگ وجود دارد که بیشتر آن ها همیشه سبز هستند و برخی از آنها خزان کننده.تعدادی از این گونه ها به منظور تولید گیاه زینتی پرورش داده می شوند و با وجود این که گل های این درختچه زیبا هستند، ولی ارزش زینتی این گیاهان به خاطر رنگ قرمز برگ های جوان و تازه روییده آن در فصل بهار است. قابلیت کاشت آن برای ساختن پرچین و دیوار گیاهی، باعث محبوبیت افزون تر آن شده است.سه گونه معروف این گیاه به نام های سه رنگ چینی، سه رنگ ژاپنی و سه رنگ رد رابین است.سه رنگ چینی (Chinese photinia) با نام علمی Photinia serratifolia درختچه ای همیشه سبز است که تا ارتفاع ۱۲ متر می تواند رشد کند. سرعت رشد آن متوسط تا سریع است.برگ های آن مستطیل شکل (دوکی شکل) و نوک دار است و معمولا قاعده برگ گرد است و طول برگ ها ۱۸-۱۰ سانتیمتر هست. برگ های جوان به رنگ قرمز مسی هستند و به تدریج سطح برگ ها سبز تیره و درخشان می شوند و سطح تحتانی برگ سبز مایل به زرد می شود.گل های آن سفید رنگ است و هر گل تنها ۸-۶ میلیمتر پهنا دارد ولی تعداد زیادی از آن ها در گل آذین پانیکول پهن به پهنای ۱۶-۱۰ سانتیمتر شکوفا می شوند.میوه کروی و کوچک است و به قطر ۶-۵ میلیمتر می رسد و قرمز رنگ است.

سه رنگ ژاپنی

(Japanese photinia) با نام علمی Photinia glabra، یکی از کوچکترین گونه های سه رنگ است و ارتفاع آن به طور معمول به ۴ متر می رسد و سرعت رشد آن متوسط تا سریع است. برگ های آن بیضوی یا واژتخم مرغی است و طول آن ها ۹-۴ سانتیمتر است. رنگ قرمز برگ های جوان آن روشن تر از برگ های سه رنگ ژاپنی است. به خاطر حساسیت بیشتر به بیماری ها برای پرچین گیاهی توصیه نمی شود.

گونه سه رنگ فرازر

(Fraser photinia) با نام علمی (Photinia × fraseri) معروف ترین درختچه سه رنگ می باشد و رقم رد رابین ‘Red Robin’ معروف ترین رقم این گونه است و می توان گفت زیباترین سه رنگ، همین درختچه است. رد رابین از نظر اندازه بین دو گونه بالا می باشد و به عنوان پرچین گیاهی هم استفاده می شود.رنگ برگ ها جوان آن قرمز روشن و درخشان است و ۴-۲ هفته طول می کشد تا رنگ برگ سبز شود.استفاده از سه رنگ فرازر برای ساخت پرچین گیاهی در مناطق مرطوب توصیه نمی شود.

نیازمندی های محیطی

خاک:

در طیف وسیعی از خاک ها به خوبی رشد می کند و به زهکشی خوب نیاز دارد و فقط در خاک های همیشه خیس دچار پوسیدگی ریشه می شود. خاکی با نسبت برابر شن و رس، خاکی مناسب برای آن است. گیاهان جوان در اوایل رشد خود به فسفات بیشتری نیاز دارند که می توان با کود های غنی از فسفر آن ها را تغذیه کرد.

آبیاری:

گیاهان تازه کاشته شده در یک سال اول نیاز آبی بیشتری دارند و بی آبی کشیدن باعث استرس آن ها می شود. پس از سال اول گیاهان نیاز آبی کمتری دارند و هفته ای دو بار آبیاری برای آن ها کافی است. در زمستان نیاز آبی این گیاهان کم است. در کل نیاز آبی درختچه سه رنگ متوسط است و به خشکی مقاوم است و در صورت آبیاری زیاد، گیاه صدمه می بیند.

نور:

بهترین شرایط برای این گیاه قرار گرفتن در نور مستقیم آفتاب است. در چنین مکانی درختچه سه رنگ کمتر به بیماری سفیدک قارچی که شدیدا به آن حساس است مبتلا می شود. سه رنگ چینی نسبت به این بیماری مقاوم تر از دو گونه دیگر است.

دما:

سه رنگ ژاپنی و سه رنگ فرازر منفی ۱۷-۱۵ درجه سرما را تحمل می کند ولی سه رنگ چینی نسبت به دو گونه دیگر مقاومت بیشتری نسبت به سرما دارد.

تکثیر

قلمه های نیمه چوبی به طول ۱۵ سانتیمتر که در پایان تابستان از گیاه گرفته شده باشد را در بستری تشکیل شده از شن، پیت ماس و پرلیت می کارند. ریشه دار شدن قلمه ها سه ماه به طول می انجامد.

منبع: گل و گیاه

myportal

۱ مهر ۱۳۹۴

مطالب پیشنهادی