درختچه ختمی چینی را چگونه پرورش دهیم؟

gol (6)

درختچه ختمی چینی یکی از زیباترین درختچه های موجود می باشد که شما با روش هایی که ما برای شما در زیر قرار داده ایم می توانید اطلاعات زیادی کسب کنید.

درختچه ختمی چینی

نام علمی:  Hibiscus rosa sinensis

نام انگلیسی: Chinese hibiscus

تیره: پنیرکان (Malvaceae)

ختمی چینی

معروف ترین گیاه زینتی از خانواده پنیرکیان، ختمی چینی است. درختچه ای همیشه سبز با گل های درشت که بومی مناطق گرمسیری آسیا بوده و در مناطقی عاری از یخبندان کاشته می شود. با این وجود سازگاری این گیاه به کاشت در گلدان موجب استقبال از آن در مناطق سردتر شده است. عمر یک درختچه ختمی چینی کاشته شده در گلدان زیاد است و عمر چهل سال برای آن دور از دسترس نیست.سرعت رشد این گیاه زیاد است و ارتفاع گیاه بالغ به ۳ متر و گستردگیاش به ۲ می رسد. گیاهان کاشته شده در گلدان کوچک تر بوده و به دلیل هرس به منظور گلدهی بیشتر، ارتفاع کمتری دارند. برگ های آن تخم مرغ شکل و نوک دار است. لبه برگ ها دندانه دار است و رنگ برگ ها سبز تیره است.گل ها به طور معمول از پنج گلبرگ تشکیل شده اند ولی گل تعدادی از ارقام، پُرپر است. کاسه گل، استکانی شکل است و اندازه یک گل ۱۵-۱۰ سانتیمتر است. طول عمر هر گل یک تا دو روز است.رنگ متداول و خاص ختمی چینی، قرمز است با این حال ارقام مختلفی از آن وجود دارد که دارای رنگ های صورتی، زرد و نارنجی هست.زمان گلدهی گیاه تابستان است و برای گلدهی بیشتر در اوایل بهار یک سوم ساقه های چوبی گیاه را هرس می کنند.این گیاه را از بادهای شدید باید محافظت کرد. در ضمن گیاه مستعد آفات و بیماری های زیادی است و در نگهداری از آن کمی باید دقت کرد.

نیازمندی های محیطی

خاک:

خاکی لومی با بافت نه خیلی سنگین با زهکشی خوب نیاز دارد. خاک گلدان آن را می توان با ترکیبی مساوی از یک قسمت پیت ماس+ یک قسمت خاک برگ+ یک قسمت کود گاوی تهیه کرد. اضافه کردن شن یا ورمی کولیت به اندازه ده درصد کل خاک برای زهکشی مناسب، مخلوطی ایده آل برای آن فراهم می آورد.کود دهی هفتگی گیاه در فصل رشد در صورتی که زهکش گلدان خوب باشد، باعث گلدهی فراوان می شود. کود ۲۰-۵-۲۰ کودی مناسب برای آن است. فسفر زیاد باعث گلدهی کمتر می شود. نیاز این گیاه به آهن و منیزیوم هم زیاد است.

آبیاری:

این گیاه به خشکی کشیدن حساس است و به آبیاری منظم نیاز دارد. آبیاری نامنظم می تواند باعث ریزش غنچه ها شود. نیاز آبی آن متوسط است و اجازه دهید خاک رویی گلدان در فواصل بین آبیاری خشک شود. آبیاری گیاهان گلدانی با آب ولرم در فصل سرد مفید است.زرد شدن برگ های مسن گیاهان همیشه سبز عجیب نیست ولی در صورتی که تعداد برگ ها زیاد باشد و علائم بیماری در برگ ها نباشد، علت آن آبیاری زیاد است.

نور:

این گیاه به نور کامل آفتاب احتیاج دارد. در صورت نگهداری در آپارتمان، محل قرار دادن گیاهان نزدیک به پنجره های شرقی یا جنوبی است. همچنین در فصل زمستان به نور مصنوعی هم احتیاج دارد. کم نوری گیاه را مستعد به ابتلا به بیماری می کند.

دما:

ختمی چینی بومی مناطق گرمسیری است و به یخبندان مقاومت ندارد. در صورت کاشت در مکانی پرنور مثل باغچه های جنوبی تا دمای نزدیک صفر درجه خشک نمی شود. البته مکان مورد نظر باید از جریان باد محفوظ باشد. گلدان های ختمی چینی را در فصل سرد به مکانی پرنور و گرم تر منتقل کنید.

تکثیر

تکثیر ختمی چینی با استفاده از قلمه نیمه چوبی گرفته شده در اواخر بهار مقدور است.

منبع: گل و گیاه

myportal

۱ مهر ۱۳۹۴

مطالب پیشنهادی