راهی برای تکثیر یاسمن برزیلی

gol (2)

گل یاسمن برزیلی از جمله گل هایی می باشد که بسیار زیبا است و از طرفداران زیادی برخوردار است حال برای شما نحوه ی تکثیر یاسمن برزیلی را در این بخش قرار داده ایم.

گیاه بالارونده یاسمن برزیلی (ماندویلا)

نام علمی:  Mandevilla

نام انگلیسی: Brazilian jasmine

خانواده: خَرزَهره‌ایان  (Apocynaceae)

ماندویلا

جنس ماندویلا (یاسمن برزیلی) چنان که از نام رایجش پیداست بومی برزیل است. یاسمن برزیلی گیاهی چند ساله و همیشه سبز است که با گستردن شاخ و برگ و گل های چشمگیر و بویایش، بر روی دیوارها و بر بالای چفت‌ها یا در سبدهای آویز  باغ و باغچه را می آراید.ماندویلا گیاهی سریع الرشد است و در طول یک فصل تا ۳ متر رشد کند. در صورت کاشت گلدانی با استفاده از قیم های چوبی یا فلزی نیز یک الی یک و نیم متر رشد خواهد کرد.این گیاه به آب و هوای سرد مقاوم نیست و در آب و هوای کشور ما باید این گیاه را در گلدان کاشت و در ماه های سرد به مکانی گرم و روشن انتقال داد. در صورت داشتن مکانی روشن در آپارتمان می توان این گیاه را در داخل خانه نگهداری کرد.گل های یاسمن برزیلی، درشت به رنگ های سفید، صورتی، زرد و قرمز؛ شیپوری شکل و معطر هستند. هر گل دارای پنج گلبرگ هست و در انتهای گل ها گلوگاهی زردرنگ وجود دارد. فصل گلدهی گیاه عموما تابستان است.برگ های گیاه، تخم مرغی شکل، سبز تیره و براق هستند. ۱۰ سانتیمتر طول و حالتی آویخته بر ساقه دارند.از جنس ماندویلا گونه های بسیاری وجود دارد و از دورگه گیری بین این گونه ها ارقام بسیاری پدید آمده است. غیر از تنوع رنگی گل ها، بعضی از ارقام تولیدی کوتاه بوده و کاربرد آن ها در استفاده از سبد آویز است.وقتی ساقه های گیاه کم جان و دراز شدند و فاصله برگ ها روی آنها زیاد شد و همچنین قبل از انتقال گیاه به بیرون پس از زمستان گذرانی، می بایست ساقه ها برای قوت گرفتن و تحریک رشد هرس شود. همچنین ماندویلا را برای هدایت کردن روی چفت ها و برای آراستن در سبدهای آویز می توان به صورت دلخواه هرس کرد. زدن سرشاخه های ساقه های ماندویلا باعث شکل گیری گیاه به فرم بوته ای می شود.

نیازمندی های محیطی

خاک:

خاکی غنی و خوب زهکشی شده برای یاسمن برزیلی مطلوب است. می توان از ترکیب خاکی با سه نسبت مساوی از پیت ماس+خاک باغچه+شن استفاده کرد.در فصل رشد گیاه که بهار و تابستان است، تغذیه آن با کود فسفاته (به فرمول ۱۰-۲۰-۱۰) طبق دستورالعمل خود کود مورد نظر ضروری است و رشد و گل دهی را تسریع می کند.

آبیاری:

سیستم ریشه ای ماندویلا طوری است که برای گیاه آب ذخیره می کند و از خاک غرقابی بیزار است. بنابراین پس از یک آبیاری کامل و عمیق، آبیاری بعدی زمانی است که سطح خاک رویی رطوبت خود را از دست داده باشد.

نور:

ماندویلا گیاهی استوایی و دوستدار نور خورشید است، اما نور بیش از اندازه موجب پلاسیدن و سوختن گیاه می شود. بنابراین گلدان گیاه را در مکانی قرار دهید که از نور صبح بهره مند شود و از آفتاب بعد از ظهر در امان. مکان نیم سایه هم  برای آن مناسب است. در صورت نگهداری همیشگی در آپارتمان و یا فقط ماه های سرد سال باید آن را در اتاقی نورگیر و در کنار پنجره روشن با پرده ای نازک که فیلتر نور باشد قرار داد.

دما:

این گیاه گرمادوست است و تحمل سرما را ندارد. در دمای زیر ۱۳ درجه سانتیگراد برگ ها و ساقه ها پژمرده می شود و از بین می رود و دمای بین ۱۰-۷ درجه کمترین دمایی است که گیاه می تواند تحمل کند. بنابراین قبل از رسیدن دما به چنین محدوده ای باید آن را به مکانی گرم تر و روشن انتقال داد.

تکثیر

تکثیر ماندویلا از راه قلمه گرفتن است. قلمه های چوبی گیاه در خاک ریشه می دواند و ماندویلای جدید شروع به رشد می کند.

منبع: گل و گیاه

myportal

۱ مهر ۱۳۹۴

مطالب پیشنهادی