نحوه ی تکثیر گل زیتنی آکالیفا

gol (4)

آکالیفا از جمله درخت و گل زینتی می باشد که با روش های خاصی باید تکثیر شود اما اگر دوست دارید اطلاعات بیشتری در رابطه با این گل زینتی پیدا کنید این متن را بخوانید.

آکالیفا

نام علمی:   Acalypha hispida 

نام انگلیسی:  Chenille plant

خانواده: فرفیون ها (Euphorbiaceae)

آکالیفا هیسپیدا

در جنس آکالیفا بیش از ۴۵۰ گونه گیاه وجود دارد که زادگاه بیشتر آن ها مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری است. در این بین تعدادی از گونه ها ارزش زینتی دارند و به عنوان گیاهان سایه دوست به خانه ها راه پیدا کرده اند. بیشتر آن ها همچون {آکالیفا برگ مسی} دارای برگ های زینتی هستند و در این بین گونه آکالیفا هیسپیدا دارای گل آذینی خاص و منحصر بفرد است.آکالیفا هیسپیدا گیاهی همیشه سبز است که به طور معمول ۳-۱ متر ارتفاع دارد و گستردگی آن بیش از دو متر می رسد.برگ ها یک در میان بر روی ساقه می روید و دمبرگ هر برگ بین ۱۱-۲ سانتیمتر طول دارد. شکل برگ تخم مرغی و پهن با نوک دراز است. روی برگ سبز روشن و پشت برگ سبز کم رنگ است.آن چه که ما گل گیاه می نامیم در واقع سنبله ای است که از تعداد بیشمار گل های ریز به رنگ قرمز روشن تا صورتی سیر تشکیل شده است و ۴۰-۱۵ سانتیمتر طول دارد. تعداد زیادی از این سنبله ها از ساقه های گیاه روییده و آویزان می شود و شکلی شبیه دم گربه پیدا می کند.   در صورتیکه دما به اندازه کافی گرم باشد می تواند در تمامی سال گل بدهد.در مناطق با آب و هوای گرم و استوایی این گیاه، گیاهی باغی است ولی در مناطق سردتر گیاه را در گلدان می کارند و در فصل سرد به جایی گرمتر انتقال می دهند و یا کلا به عنوان گیاه آپارتمانی نگهداری می کنند. همچنین به خاطر فرم آویز گل ها، از آن برای سبد آویز هم استفاده می شود.برای زیباتر شدن گیاه آن را هرس می کنند تا به جای یک ساقه اصلی چندین ساقه داشته باشد و به شکل بوته ای در آید و گل بیشتری دهد.شیره خارج شده از ساقه ها و برگ ها سمی است و ممکن است باعث خارش و حساسیت پوست شود.

نیازمندی های محیطی

خاک:

این گیاه به طیف وسیعی از خاک ها از اسیدی تا بازی و  شنی تا رسی مقاوم است ولی خاک ایده آل آن خاکی است با بافت سبک تا متوسط و زهکش خیلی خوب. مخلوط خاک برگ + پیت ماس + ماسه  ترکیب خاکی مناسب برای آن است. همچنین نسبت به شوری خاک مقاوم نیست.

آبیاری:

گیاهانی که در فضای باز و نور بیشتر قرار داشته باشند به آبیاری بیشتری احتیاج دارند و خاک گلدان آن ها باید همیشه مرطوب باشد. گیاهانی که در آپارتمان نگهداری می شوند به آبیاری کمتری احتیاج دارند و در فواصل آبیاری بهتر است که سطح خاک کمی خشک شده باشد. در هیچ صورتی نباید خاک گلدان این گیاه کاملا خشک شود.این گیاه را می توان ماهانه در فصل رشد کوددهی کرد.

نور:

در صورت نگهداری این گیاه در آپارتمان آن را در مکانی با نور زیاد قرار دهید. هر چند در نوری متوسط هم گیاه رشد می کند ولی برای گل دهی به نور زیاد احتیاج دارد. اگر گیاه را در فضای باز نگهداری می کنید، گلدان را در مکانی نیم سایه که از نور آفتاب بعد از ظهر بدور باشد قرار دهید.

دما:

به عنوان گیاه مناطق گرمسیری، کاهش دما تا ۱۰ درجه را تحمل می کند ولی حداقل دمای مناسب برای نگهداری آن ۱۵ درجه است. نیاز رطوبتی این گیاه زیاد است و برای موفقیت در نگهداری این گیاه در آپارتمان غبارپاشی روزانه نیاز دارند. در غبار پاشی بهتر است گل ها مرطوب نشوند.

تکثیر

در تابستان قلمه نیمه چوبی به طول ۱۰-۷ سانتیمتر که پاشنه دار باشد تهیه کرده و آن را در بستری سبک می کارند. ۵-۴ هفته طول می کشد تا قلمه ها ریشه دهد.

منبع: گل و گیاه

myportal

۱ مهر ۱۳۹۴

مطالب پیشنهادی