علت بوجود آمدن ترکهای پوستی در دوران بارداری ؟

ba3124

بوجود آمدن ترکهای پوستی در دوران بارداری امری طبیعی می باشد و در بیشتر خانم های باردار بوجود می آید چون با افزایش وزن یا اضافه وزن شما در دوران بارداری خواه ناخواه این ترکها بر روی پوستتان ایجاد می شود بنابراین  در مطلب زیر علت اصلی آن بهمراه درمان این ترکها و پیشگیر یاز آن ها برایتان آورده شده است.

 هنگامی که صاحب کودکی می شوید زندگی شما دستخوش تغییرات بسیاری می شود. از زمان بندی کار‌های روزمره گرفته تا ساعت خوابتان و حتی احساس آزادی ای که دارید.

علاوه بر تغییر در برنامه روزانه تان با تغییرات فیزیکی بسیاری نیز روبه رو هستید که مهمترین آنها ایجاد ترک هایی بر روی پوست شکمتان است. برای بعضی از خانم ها ترک روی شکم، خوشایند نیست و روی اعصابشان تاثیر می گذارد.

 چه عواملی باعث ایجاد آثار کشیدگی و ترک پوستی می شود؟
همانطور که می دانیم بارداری باعث کشیدگی پوست شکم می شود. ولی علل ایجاد آثار کشیدگی فراتر از این هاست. عوامل ژنتیکی نیز می توانند در این قضیه نقش داشته باشند. چنانچه مادرتان هم چنین آثاری در دوران بارداری خود داشته است، شما هم احتمالاً دچار این مشکل خواهید شد .

در طول نه ماه بارداری در حدود ۱۴ کیلوگرم به وزن شما افزوده می شود. چنین سرعتی در افزایش وزن می تواند ترک هایی روی پوست شما ایجاد کند (به خصوص روی سینه وشکم که بیشتر از سایر قسمتها بزرگ می شوند.) این ترک ها همچنین ممکن است روی ران ها، باسن و بالای بازوها نیز پدیدار شوند. چنین ترک هایی معمولاَ در ابتدا قرمز یا کبود (بنفش) هستند، اما پس از بارداری به تدریج سفید یا خاکستری شده و در آخر تقریبا محو می شوند.

آثار کشیدگی در افراد مختلف متفاوت است. ایجاد این ترک ها به رنگ پوستتان بستگی دارد. این آثار ممکن است در ابتدا به رنگ صورتی ، قهوه ای مایل به قرمز ، قهوه ای و یا قهوه ای تیره باشند و با گذشت زمان کم رنگ تر شده و به رنگ های براق تر تبدیل شوند .

 

چگونه از ترک های پوستی رهایی یابیم ؟
وقتی آثار کشیدگی در پوست ظاهر می شوند، بهترین کار این است که هر چه زودتر برای درمان آنها اقدام کنید. وقتی علائم کشیدگی مراحل اولیه را پشت سر می گذارند و وارد مراحل بعدی می شوند یعنی زمانی که از رنگ قرمز یا بنفش به رنگ سفید یا نقره ای با فرو رفتگی های عمیق تر تبدیل می شوند، نسبت به درمان مقاوم ترند.

مرطوب کردن امری بسیار حیاتی است. زمانی که پوست خوب آبرسانی شده باشد، نرم تر ، انعطاف پذیرتر و از قدرت کشش بالاتری برخوردار خواهد بود .”

توصیه می شود که روزی ۳ تا ۴ مرتبه پوستتان را مرطوب کنید. برای جذب بیشتر در نواحی سینه ها، شکم، پهلو ها و باسن، مرطوب کننده را در این نواحی ماساژ دهید.

 روغن جوانه گندم به بهبود ترک پوستی در مراحل اولیه آن کمک می کند

 

مواردی که جهت از بین بردن آثار ترک های پوستی پیشنهاد می شوند عبارتند از:
* روغن جوانه گندم : یافته های علمی زیادی در خصوص تاثیر درمان های خانگی از قبیل روغن جوانه گندم بر درمان آثار کشیدگی پوست وجود ندارد. اما در مطالعه جدیدی مشخص شد که روغن جوانه گندم به بهبود ترک پوستی در مراحل اولیه آن کمک می کند .

* ویتامین C : مصرف ویتامین C نیز می تواند تولید کلاژن را افزایش دهد و به کاهش آثار کشیدگی در مراحل اولیه کمک کند. برای اثر گذاری بیشتر، آن را با گلیکولیک اسید ترکیب کنید. مکمل های ویتامین C هم می توانند مؤثر واقع شوند .

* گلیکولیک اسید : گلیکولیک اسید یک آلفا هیدروکسی اسید است. این ماده با افزایش ساخت کلاژن روی آثار کشیدگی اثر می گذارد. اسید گلیکولیک در دوزهای بالا از طریق درماتولوژیست تزریق می شود.

*  فراورده های حاوی پپتید : فراورده های حاوی پپتید عموماً به عنوان کرم های ترمیم کننده به بازار عرضه می شوند و اتلاف پول و وقت هستند زیرا  هیچ اطلاعات متقاعد کننده ای مبنی بر اثر گذاری آنها وجود ندارد.

* رتینوئیدها : گزینه دیگر رتینوِئید (retinoid) است که حتماَ باید توسط متخصص پوست تجویز شود. این ماده سرعت جایگزینی سلول ها را افزایش داده و می تواند تحریک کننده رشد دوباره کلاژن ها باشد که باعث می شود پوستی سالم تر داشته باشید. (البته باید از مصرف رتینوئید در دودران بارداری و شیردهی پرهیز کرد)

* درمان با لیزر : یک روش درمانی دیگر لیزر درمانیست. در این روش با گرم کردن پوست، رشد کلاژن ها افزایش پیدا کرده و رگ های گشاد شده کوچکتر می شوند. ممکن است برای رسیدن به نتیجه مطلوب لازم باشد که این درمان را به دفعات انجام دهید.

 

گردآوی:بخش زناشویی بیتوته
منابع:

yourdoctor.ir

shafajoo.com

myportal

۷ مهر ۱۳۹۴

مطالب پیشنهادی