عوامل نازایی در زنان و مردان

ba3269-1

در مطلب زیر علت های زیادی در نازایی زنان و مردان وجود دارد این عوامل شامل عونت های بسیار ساده در مردان می گردد این عوامل حتی شامل یک عفونت بسیار ساده در مردان می شود که باعث گرفتگی انسداد مجاری در اقایان می شود.

عوامل خطر نازایی در آقایان

تماس های محیطی و شغلی
اگر به دلیل شغل تان روزانه مجبور به استنشاق هوای آلوده یا مواد شیمیایی هستید یا اگر تماس پوستی تان با موادی مثل رنگ های روغنی، چسب ها، هیدروکربن ها، رادیواکتیو، آفت کش ها و… بالاست، بیش از سایر آقایان خطرنازایی تهدیدتان می کند.

تماس بیش از حد با آب گرم
اگر زیاد سونا می روید یا عادت دارید به مدت طولانی در آب داغ بنشینید، باید بدانید که این عادت می تواند به قیمت اختلال در روند اسپرم سازی تان تمام شود.

استفاده طولانی مدت از لباس های تنگ
اگر شرایط شغلی تان جوری است که مجبورید دائما لباس تنگ یا پلاستیکی بپوشید (یا هر شرایطی که باعث افزایش دما در اطراف اندام تناسلی شود)، بهتر است برای پدرشدن عجله کنید.

سابقه وازکتومی
سابقه وازکتومی قبلی در آقایان یکی از نکاتی است که می تواند احتمال باروری بعدی را در آنها به شدت کاهش دهد.

اختلالات غددی
اختلالات غدد از دیابت گرفته یا کم کاری و پرکاری تیروئید روی توان باروری مردها (و زن ها) تاثیرگذار است.

عفونت ها
هرگونه عفونتی که باعث انسداد مجاری در مردها شود، می تواند آنها را از موهبت پدرشدن هم محروم کند.

بیماری ها
بیماری های مردانه از جمله مهم ترین علل نازایی هستند از جمله کاهش سایز بیضه ها که باعث می شود تعداد سلول های زایا کم شود، هایپوسپادیاس (پایین تر قرار گرفتن مجرا نسبت به سر آلت تناسلی)، برگشت مایع منی به سمت مثانه، واریکوسل (به دلیل اختلال در اسپرم سازی)، نهان بیضگی (به دلیل آسیب رسیدن به سلول های بیضه) و…

ژنتیک
در نازایی هم مانند خیلی از بیماری های دیگر، ژنتیک حرف های مهمی برای گفتن دارد. از جمله این زمینه های ژنتیکی که نمی گذارد مردها طعم پدرشدن را بچشند، می توان به حذف کروموزم Y، سندروم کلاین فلتر یا وجود یک کروموزوم X اضافی، بیماری سیستیک فایبروزی و… اشاره کرد.

عفونت ها
هرگونه عفونتی که باعث انسداد مجاری مردها شود، می تواند آنها را از موهبت پدرشدن هم محروم کند.

سابقه خانوادگی
اگر عموهای تان دچار ناباروری بوده اند، بد نیست که شما هم یکسری بررسی های کلی را در مورد سلامت خودتان انجام دهید وگرنه ممکن است ناباروری شما را هم غافلگیر کند.

مصرف داروهای بدن سازی
اگر بدن سازی کار می کنید و به پیشنهاد مربی یا هم باشگاهی ها به داروهای تستوسترونی روی آورده اید، پس باید پی خطر نازایی را هم به تن تان بمالید چون این ترکیبات سپرم سازی را مختل می کند.

  یکی از علل نازایی در زنان، تنبلی تخمدان است

 عوامل خطر نازایی در خانم ها

وزن
وزن زیاد یا وزن خیلی کم و پایین بودن BMI روی تخمک گذاری تاثیر می گذارد و احتمال بارداری را تحت تاثیر قرار می دهد.

سن

از سی، سی و پنج سالگی به بعد هر سالی که به عمرتان اضافه می شود، احتمال تاخیر بارداری یا نازایی هم به شما نزدیک تر می شود؛ چون افزایش سن روی کیفیت و کمیت تخمک ها تاثیر می گذارد. پس اگر در این محدوده سنی هستید، زودتر دست به کار شوید.

قاعدگی های دردناک
قاعدگی دردناک اتفاق شایعی است که شاید خیلی از خانم ها ندانند تا چه اندازه می تواند روی بارداری شان تاثیر بگذارد. این دردها شک متخصص زنان را به بیماری آندومتریوز بالا می برد و با گذشت زمان می تواند باعث چسبندگی لگنی و نازایی می شود.

سابقه قاعدگی های نامرتب
سندروم تخمدان پلی کیستیک از مهم ترین و شایع ترین علل به هم خوردن نظم قاعدگی در خانم هاست که با حفظ وزن ایده آل، انجام ورزش و فعالیت بدنی و در بعضی موارد استفاده از دارو می توان علائم آن را کنترل کرد ولی به هر حال خانمی که دچار تنبلی تخمدان است، بهتر است بارداری اش را به تاخیر نینداخته و اجازه ندهد سیکل هایش بیش از دو ماه قطع شود.

سیگار
سیگار و مواد مضر داخل آن هم بر لوله های رحمی و هم بر دهانه رحم اثری بد می گذارد و هم خطر سقط و حاملگی خارج رحمی را بالا می برد.

بیماری های خاص
خانم هایی که دچار بیماری های کلیوی، دیابت، لوپوس و… هستند باید بعد از ازدواج، به سرعت از پزشک معالج شان اجازه بارداری بگیرند و بچه دار شوند چون خطر نازایی تهدیدشان می کند.

سابقه عفونت های لگنی
اگر سابقه عفونت های لگنی داشته اید، این خطر بیش از دیگران برای شما وجود دارد که لوله های رحمی تان دچار چسبندگی و گرفتگی شود.

سابقه جراحی
اگر در گذشت تحت عمل جراحی مانند جراحی تخمدان یا سیتکتومی قرار گرفته اید یا اگر سابقه بدخیمی تخمدان داشته اید و بخشی از بافت این اندام شما که حاوی سلول های زایا بوده، برداشته شده، ممکن است در معرض نازایی باشید چون این جراحی ها احتمال چسبندگی های لگنی را بالا می برند.

پایین بودن سن یائسگی و از کار افتادن زودرس تخمدان ها
سن یائسگی تحت تاثیر عوامل مختلفی است؛ از اقلیم های گوناگون گرفته یا درصد چربی بدن و… ولی اگر مادر و مادربزرگ تان زود یائسه شده اند، این احتمال هم برای شما وجود دارد چون یائسگی زودرس به واسطه وراثت و ژنتیک منتقل می شود. از کار افتادن زودرس در تخمدان ها هم یکی دیگر از عوامل خطر نازایی است که به صورت ژنتیکی منتقل می شود.

منبع:ماهنامه تندرستی / برترین ها

myportal

۹ مهر ۱۳۹۴

مطالب پیشنهادی