همه اطلاعات راجع به شیر خشک

ba3244

در مطلب زیر اطلاعات بسیار جامع و کاملی در مورد شیر خشک مخصوص شیرخواران مرحوم از شیر مادر رو براتون میگم.از لحاظ مواد مغذی شیر مادر یکی از بهترین خوراکی برای کودکان است اگر بناچار کودکی از شیر مادر محروم شد بنابر اجبار مجبور می شوید که از شیر خشک برای تغذیه نوزادتان استفاده کنید.

سری به بازار شیرخشك زده‌ایم، با این توضیح كه هر چقدر هم كه اطلاعات‌تان درباره شیرخشك كامل باشد، بازهم برای انتخاب نوع و برند مناسب كودكتان نیاز به مشورت پزشك دارید. یكسری ریزه‌كاری‌ها و تفاوت‌های جزئی هست كه برای آدم غیرمتخصص قابل تشخیص نیست. در ضمن نوزاد ممكن است به انواع نادری از حساسیت یا بیماری خاص مبتلا باشد كه به شیرخشك‌های خیلی ویژه نیاز پیدا كند.

شیرخشک برای نوزادان نارس
این شیرخشك‌ها برای كودكانی كه با وزنی كمتر از ۲۵۰۰گرم به دنیا می‌آیند مناسب هستند و به‌خاطر ملاحظات ویژه، قیمت‌شان به طرز محسوسی از قیمت شیرخشك‌های دیگر بیشتر است و معمولا بین۲۰تا ۳۰هزار تومان قیمت دارند.

شیرخشک برای بچه‌های حساس
خوب وزن نگرفتن، دانه‌های قرمز رنگ روی پوست، اسهال، استفراغ، بی‌قراری و وجود خون در مدفوع، همه اینها می‌توانند نشانه‌های حساسیت به شیرخشك باشند. در این موارد، متخصص‌ها شیرخشك‌های خاصی را برای شیرخوار پیشنهاد می‌دهند.

شیرخشک بزرگانه یا كودكانه؟
۱- بدو تولد تا ۶ ماهگی، معمولا برندها، شیرخشك‌هایشان را براساس سن نوزاد با ۱ (از بدو تولد تا ۶ماهگی) و ۲ (از۶ماهگی تا یك سال) و ۳ (از یك سال به بعد) مشخص می‌كنند. همچنین، ممكن است روی قوطی‌های شیرخشك به عباراتی مثل Infant formula برای شیرهای قابل استفاده از بدو تولد و follow-upformula برای شیرهای مراحل بعدی بر بخورید.

قیمت شیرخشك‌های ۱، ۲و ۳ معمولا تفاوتی با هم ندارند ولی در بعضی برندها به‌خاطر پر و پیمان‌تر شدن شیرخشك با بالارفتن سن نوزاد، قیمت كمی (حدود ۲-۳هزار تومان) بیشتر می‌شود. شروع قیمت این شیرخشك‌ها در داروخانه‌ها از ۱۴هزار تومان است و معمولا از ۲۱-۲۰هزار تومان بالاتر نمی‌رود.

۲- برای ورزشكاران، آشپزها و…، بچه‌ها تنها مشتری‌های شیرخشك نیستند و صنف شیرخشك‌ها، مشتری‌های پروپا قرص دیگری هم دارند. شیر را در مواردی به‌صورت كامل و بدون شكستن پروتئین‌ها برای مصرف بزرگسالان خشك می‌كنند تا با اضافه كردن آب بتوان از آن استفاده كرد.

همچنین برای مصارف صنعتی،كارخانه‌های تولید شیر، بسته‌های بزرگ چندكیلویی (معمولا۲۰یا ۲۵كیلوگرم) تولید می‌كنند كه برای مصارف بالا به‌صرفه‌تر هستند و استفاده و حمل‌ونقل آسان‌تری دارند و بر حسب كاربردهای گوناگون به انواع مختلفی مثل كم‌چرب ، پرچرب و… تقسیم می‌شوند.

شیرخشك در تهیه بعضی دسرها و شیرینی‌ها هم به‌كار می‌رود. ورزشكارها هم، به‌ویژه قدیم‌ترها كه بازار مكمل‌های پروتئینی داغ نبود، از شیرخشك در رژیم غذایی‌شان استفاده می‌كردند؛ گرچه این روزها با توجه به‌وجود مكمل‌های رنگارنگ در بازار، كمتر كسی سراغ شیرخشك می‌رود.

جدای از اینها، بعضی‌ها هم هستند كه طعم پودر شیرخشك را همینجوری دوست دارند. البته اگر جزو این دسته آخر هستید توجه داشته باشید كه شیرخشك به‌خاطر غنی بودن از پروتئین و كربوهیدرات و… ممكن است باعث چاقی شود یا عوارض پوستی ایجاد كند.

در شیرخشك‌های هایپوآلرژنیک پروتئین‌های موجود در شیر گاو را هیدرولیز میکنند

 

ویژگی‌ها:
 شیرهای بدون لاكتوز (LF): در این شیرخشك‌ها لاكتوز شیر گاو برای كودكانی كه به لاكتوز حساسیت دارند حذف می‌شود. قیمت این شیرخشك‌ها ممكن است یك تا ۲هزار تومان بیشتر از شیرخشك‌های معمولی باشد.

شیرخشك‌های سویا: همانطور كه از اسمش پیداست این شیرها بر پایه سویا تهیه می‌شوند و برای شیرخوارهایی كه با پروتئین شیر گاو كنار نمی‌آیند استفاده می‌شوند. حتما از مصرف این شیرها بدون تجویز پزشك خودداری كنید. استفاده از این شیرها معمولا به‌صورت موقت است و مصرف دائم‌شان، به‌خاطر عوارض احتمالی توصیه نمی‌شود.

شیرخشك‌های هایپوآلرژنیك یا (HA): در این شیرها پروتئین‌های موجود در شیر گاو را هیدرولیزكرده و كار هضم را برای شیرخوار راحت می‌كنند. این شیرها برای شیرخوارانی با دستگاه گوارش خیلی حساس مناسبند. باتوجه به اینكه درصد قابل توجهی از نوزادانی كه به پروتئین شیر گاو حساسیت دارند، با شیرهای پایه سویا هم به مشكل می‌خورند، استفاده از این نوع شیرخشك‌ها رایج و عاقلانه است. اینها حدود۵-۴هزار تومان گران‌تر از نمونه‌های معمولی هستند.

شیرخشك‌های آنتی‌رفلاكس (AR): آنتی‌رفلاكس‌ها برای نوزادان مبتلا به رفلاكس مناسب هستند و قیمت‌شان معمولا كمی از شیرخشك‌های معمولی بالاتر است. AR‌ها هم ۵-۴هزار تومانی با شیرخشك‌های معمولی تفاوت قیمت دارند.

هشدار؛ خارجی نخرید؛ ایرانی ببرید!
شیرخشك‌های موجود در بازار (غیر از یكی‌دو مورد) در داخل كشور و توسط كارخانه‌های شركت‌های فراملیتی فعال در زمینه شیرخشك تولید می‌شوند. این كارخانه‌ها با سرمایه‌گذاری خارجی یا سرمایه‌گذاری مشترك كار می‌كنند.

معمولا با راهنمایی گرفتن از یك متخصص، بالاخره یكی از شیرخشك‌های تولید داخل با احوال كودك شما سازگار است. اما اگر به هر دلیلی ترجیحتان بر استفاده از شیرخشك خارجی بود حتما حواستان را جمع كنید. شیرخشك‌هایی كه از خارج وارد كشور می‌شوند باید برچسب فارسی وزارت بهداشت را داشته باشند. داشتن برچسب فارسی به این معناست كه شیرخشك مربوطه توسط وزارت بهداشت آزمایش و تأیید شده و با خیال راحت می‌توانید از آن استفاده كنید.

گول قیمت پایین و ظاهر خوش آب و رنگ شیرخشك‌های خارجی بدون برچسب را نخورید. حواستان باشد كه شیرخشك را فقط از داروخانه‌ها تهیه كنید. اگر احیانا شیرشخشك مورد نظرتان را نتوانستید در داروخانه‌های داخل كشور پیدا كنید خودتان شخصا برای خرید اقدام كنید یا از افراد مورد اعتمادتان بخواهید كه محصول را از مراكز معتبر تهیه كرده، برایتان بفرستند. یادتان باشد که شیرخشك‌هایی كه از خارج وارد كشور می‌شوند باید برچسب فارسی وزارت بهداشت را داشته باشند.

منبع:hamshahrionline.ir

myportal

۹ مهر ۱۳۹۴

مطالب پیشنهادی