سلفی هایی که به قیمت جانشان تمام شد

سلفی هایی که به قیمت جانشان تمام شد

در این سال های اخیر تب سلفی در جهان به قدری تند شده که حتی فرهنگ لغت آکسفورد نیز در گنجینه لغات خود این کلمه را گنجاند. اما سلفی گرفتن لذتش زمانی مشخص میشود که شما آنرا به روی صفحه شخصیتان بگذارید و مورد استقیال قرار گیرد. این استقبال ها منجر به نوعی اعتیاد به سلفی گرفتن میشود. این اعتیاد عواقبی دارد عواقبی که حتی ممکن است به قیمت به خطر انداختن جان افراد تمام شود. در این مطلب چهار مورد مهلک وطنی را با هم پیگیری میکنیم.

آخرین عکس سلفی

سلفی گرفتن در شرایط عجیب فقط مختص ایران نیست. در سراسر دنیا افرادی هستند که دست به کارهای خارق العاده و خطرناک زده و در این شرایط از خودشان عکس می گیرند تا سلفی آنها منحصر به فرد باشد. به همین دلیل است که تاحالا افراد زیادی در سراسر دنیا بوده اند که قربانی گرفتن عکس سلفی شده اند. یکی از این حوادث هولناک مربوط می شود به دی ماه سال گذشته و اتفاقی که در شهرستان اردبیل رخ داد.

سلفی هایی که به قیمت جانشان تمام شد

آن روز ۲۴ نفر از دانشجویان اردبیلی پس از پایان امتحانات خود تصمیم گرفتند روی دریاچه شورابیل که یخ بسته بود، سلفی بگیرند. آنها به صورت دسته جمعی روی دریاچه یخ زده رفتند و شروع کردند به عکاسی از خود و دوستانشان روی دریاچه اما هیچ کدام از آنها تصورش را هم نمی کردند که خنده و شادی شان با گرفتن عکس سلفی لحظاتی دیگر قرار است تبدیل به غم و اندوه شود.

دانشجویان در حال عکاسی بودند که ناگهان صدای شکستن یخ های دریاچه توجه شان را به خود جلب کرد اما دیگر دیر شده بود. آنها شانسی برای فرار نداشتند و تا به خودشان بیایند زیر پایشان خالی شده بود. متاسفانه به خاطر کم بودن ضخامت یخ دریاچه و فشار ناشی از وزن دانشجویان که به صورت گروهی اقدام به حرکت بر روی دریاچه یخ زده کرده بودند، یخ دریاچه شکست و ۱۸ نفر از آنها به زیر آب رفتند.

این بار به جای صدای خنده دانشجویان، صدای فریادهای کمک آنها بود که توجه رهگذران را به خود جلب کرد. گروهی از نیروهای امدادی به کمک دانشجویانی رفتند که در میان سرمای دریاچه و میان تکه یخ ها گرفتار شده بودند. دانشجویان یک به یک توسط مردم از دریاچه بیرون آمدند و گروهی دیگر در تلاش بودند تا به آنها امداد برسانند و گرمشان کنند.

در ابتدای وقوع این حادثه تلخ و کمک رسانی گروه های مردمی، ۱۶ نفر از دانشجویان قبل از رسیدن نیروهای امدادی نجات یافتند و از دریاچه یخ زده بیرون کشیده شدند اما در این میان دو دختر جوان هنوز ناپدید بودند و همه این احتمال را می دادند که آنها به خاطر عدم آشنایی با مهارت شنا به عمق دریاچه فرو رفته و غرق شده باشند. کمی بعد از وقوع این حادثه در حالی ۱۶ دانشجو توسط مردم نجات یافتند، ماموران امداد به محل حادثه رسیدند و بدون اتلاف وقت کار خودشان را برای پیدا کردن دو دختر دانشجو آغاز کردند.

گروهی از آنها مشغول رسیدگی به آسیب دیدگان این حادثه شدند و گروهی دیگر عملیات جست و جو برای یافتن ناپدیدشدگان را از سر گرفتند. رهگذران زیادی در اطراف دریاچه و جایی که این حادثه به وقوع پیوسته بود، حلقه زده بودند و برای سلامت دو دختر دعا می کردند. نیروهای غواص تمام قسمت هایی که احتمال می رفت دانشجویان آنجا باشند را جست و جو کردند اما هیچ نشانی از دو دختر نبود. ۳ ساعت از آغاز عملیات گذشته بود تا اینکه ماموران امدادی موفق شدند دو دختر را در عمق ۳ متری دریاچه در حالی که به خوابی ابدی فرو رفته بودند، پیدا کنند.

آنها در عین ناباوری دوستانشان جسم بی جان دو دختر را از آب بیرون کشیدند و آنها را با ماشین های اورژانس راهی بیمارستان کردند اما دیگر دیر شده بود. هیچ کدام از همکلاسی های دو دختر دانشجو تصورش را هم نمی کردند که گرفتن چند عکس یادگاری این حادثه تلخ را در پی خواهدداشت اما دیگر کار از کار گذشته بود و هر دو دختر آخرین عکس یادگاری خود را بر روی دریاچه یخ زده شورابیل برای دوستان و خانواده خود به یادگار گذاشتند.

عکس یا خودکشی

چهارشنبه ۲۸ بهمن ماه که ماموران امداد و نجات سه ایستگاه مرکز، ۵۰۰ و ۷۰۰ گلستان به سرعت و آژیرکشان خودشان را به پل پنجم اهواز رساندند تا دختر جوان ۲۲ ساله را که گزارش شده بود قصد خودکشی از روی این پل را دارد، نجات دهند.

سلفی هایی که به قیمت جانشان تمام شد

از آنجا که این پل بر روی رودخانه کارون قرار دارد و دختر جوان به آن سوی نرده ها رفته بود، آتش نشانان احتمال دادند شاید او قصد دارد خودش را به داخل رودخانه بیندازد به همین خاطر دو تیم غواص از کمپ های امداد آبی هم در رودخانه مستقر شدند اما ماجرا آن چیزی نبود که مردم گزارش کرده بودند.

درواقع دختر جوانی که دلهره به جان رهگذران انداخته و برای ماموران آتش نشانی دردسر ایجاد کرده بود، قصد خودکشی نداشت بلکه او با رفتن به آن سوی نرده های پل قصد داشت یک سلفی هیجان انگیز و شاد از خود بگیرد و در صفحه اینستاگرامش ثبت کند.

مقصود حق شناس، مدیر روابط عمومی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اهواز در این باره می گوید: «زمانی که گزارش این خبر به دست ما رسید، من به همراه مدیر سازمان قصد رفتن به جلسه ای را در همان حوالی داشتیم و متوجه شدیم فاصله مان با محل حادثه کمتر از ۵ دقیقه است. به همین خاطر به سرعت تغییر مسیر دادیم و به سمت پل پنجم اهواز حرکت کردیم.»

آنها زمانی به محل حادثه رسیدند که ماموران آتش نشانی دختر جوان را به این سوی نرده ها هدایت کرده بودند. او در حالی که مشغول تمیز کردن لباسش بود با تعجب به ماموران نگاه می کرد و هنوز در شوک بود. «وقتی فرمانده عملیات به دختر جوان کمک کرد، به او گفت که با گزارش های مردمی که تصور کرده بودند شما قصد خودکشی دارید، ما در محل حاضر شدیم و همه این نیروها به خاطر شما اینجا حضور دارند و دختر ۲۲ ساله به او گفته بود پس اجازه بدهید یک عکس هم از شما بگیرم اما فرمانده عملیات و نیروهای دیگر به او گفته بودند که دست نگه دارد و کمکش کردند تا به این طرف نرده ها بیاید».

خانواده دختر جوان که از او فاصله گرفته و جلوتر از دخترشان در حرکت بودند با غیبت دختر ۲۲ ساله دوباره مسیر رفته را باز می گردند و آنها هم متوجه آتش نشانان روی پل شدند. «وقتی خانواده دختر در جریان ماجرا قرار گرفتند شروع به سرزنش او کردند اما این تنها باری نبود که گرفتن عکس سلفی برای ماموران ما در اهواز دردسرساز شده بود».

مورد دیگری از این نوع حادثه بر می گردد به همین چند وقت پیش. با به صدا درآمدن زنگ خطر آتش نشانی اهواز، ماموران امدادی به سمت پل طبیعت این شهر حرکت کردند. خانمی که برای گرفتن عکس سلفی بالای نرده ها رفته، دیگر نتوانسته بود برگردد. به همین خاطر ماموران آتش نشانی به محل حادثه حرکت کردند اما قبل از اینکه آنها را به محل برساند، این خانم به کمک مردم نجات پیدا کرده و از نرده ها پایین آمده بود.

سقوط از ساری سو

حوادث مرگبار هنگام گرفتن عکس سلفی در سال های اخیر آنقدر زیاد بود که در برخی از کشورها، مسئولان تصمیم گرفتند قوانینی برای جلوگیری از این حوادث وضع کنند. مثلا آنها در برخی جاهای خطرناک که احتمال می رفت مردم برای گرفتن عکس سلفی به آنجا بروند، ممنوعیت عکاسی وضع کردند. یکی از این محل ها، لبه پرتگاه ها و آبشارهاست. جایی که نه تنها در بقیه کشورها، بلکه در ایران هم جان افرادی را گرفته است.

سلفی هایی که به قیمت جانشان تمام شد

ماجرایی که در ایران رخ داد به هفدهم اردیبهشت ماه سال ۹۳ برمی گردد. ماجرایی که در آن دختر ۱۹ ساله ایرانی و مادرش زمانی که به همراه یک تور گردشگری برای گذراندن ایامی خوش و مفرح عازم ماکو شدند، تلخ ترین حادثه عمرشان را تجربه کردند. این مادر و دختر خبر نداشتند که این آخرین سفر دونفره آنها خواهدبود و گرفتن عکس سلفی کار دستشان خواهدداد. در این سفر آنها لحظات شاد زیادی را در کنار یکدیگر و دوستانی که در سفرشان پیدا کرده بودند، پشت سر گذاشتند و در این میان عکس های زیادی هم به یادگار گرفتند اما در یکی از همین بازدیدها که توسط تور انجام می شد، قرار شد آنها به آبشار معروف این شهر با عنوان «ساری سو» بروند.

دختر جوان برای رفتن به این مکان تفریحی و توریستی لحظه شماری می کرد تا عکس های زیبایی را به یادگار بگیرد و برای دوستانش ارسال کند. زمانی که آنها به این آبشار رفتند با مناظر طبیعی و زیبایی مواج شدند که جان می داد برای عکاسی اما دختر نوجوان تصمیم گرفت محل خاص و مناسبی را برای گرفتن عکس انتخاب کند. این بود که خودش را به لبه آبشار رودخانه «ساری سو» رساند. او در حال ایستادن در یک موقعیت مناسب بر لبه آبشار بود که ناگهان زیر پایش خالی شد و دختر نوجوان فریادزنان به داخل رودخانه سقوط کرد. این حادثه در چمش برهم زدنی رخ داد و فریادها و نگرانی های مادر دیگه نتیجه ای نداشت.

در این میان به سرعت با گزارش های مردمی تیمی از آتش نشانان شهر ماکو در محل حادثه حاضر شدند و عملیات جست و جو را برای یافتن دختر نوجوان آغاز کردند. توریست های منطقه خود را به لب رودخانه رسانده بودند و به مادر دختر نوجوان دلداری می دادند. آنها امیدوار بودند قربانی نجات پیدا کند. در این میان ماموران امدادی تلاش بسیاری برای یافتن پیکر دختر نوجوان کردند اما سرآخر موفق شدند جسم بی جان او را از آب بیرون بکشند. در این حادثه خیلی ها تصور می کردند که دختر نوجوان به خاطر خفگی جان خود را از دست داده اما با انجام معاینات پزشکی مشخص شد که او در همان لحظه سقوط جان سپرده است.

عکس یادگاری بالای پل

باز هم سلفی گرفتن بر روی پل های اهواز دردسرساز شد. این ماجرا برمی گردد به دو سال پیش. زمانی که مهندس جوانی تصمیم می گیرد بر روی پل سفید یا همان هلالی اهواز عکس سلفی بگیرد.

سلفی هایی که به قیمت جانشان تمام شد

این پل که بر روی رودخانه کارون بنا شده، دارای ساختمان متفاوتی از پل های دیگر این شهر است و یک سازه هلالی بر روی این پل قرار گرفته. از جهت زیبایی پل، این مهندس جوان تلاش می کند تا از قسمت هلالی پل بالا رفته و از نمایی متفاوت عکسی زیبا از خودش بگیرد اما او نمی دانست که این عکس ساده درسرساز خواهدشد. او از روی پل بالا رفت اما به خاطر ترس بود یا اضطراب و عدم کنترل، دیگر نتوانست به سمت پایین بازگردد.

این بود که بار دیگر پای آتش نشانان به این منطقه باز شد و آنها از طریق نردبام ماشین آتش نشانی موفق شدند مهندس دردسرساز را از بالای پل هلالی پایین بیاورند. او پس از نجات به ماموران آتش نشانی گفته بود که برای گرفتن عکس سلفی راحت توانست بالای ساز هلالی پل برود اما هنگام برگشت دیگر قدرت نداشت مسیر رفته را بازگردد. به گفته حق شناس مدیر روابط عمومی سازمان آتش نشانی اهواز، آنها با موارد این چنینی زیاد برخورد داشته و به واسطه گرفتن عکس سلفی توسط شهروندان بارها به محل های متفاوت و به خصوص پل ها اعزام شده اند.

myportal

۳ اردیبهشت ۱۳۹۵

مطالب پیشنهادی