زنان سینماگر ایرانی / بر بام صحنه های جهانی

زنان سینماگر ایرانی / بر بام صحنه های جهانی

امروزه شاهد پیشرفت سینمای ایران هستیم. چه در گیشه چه در کیفیت فیلم ها و حتی در درونمایه ی هنری فیلم های روی پرده. این نشانگر قوی شدن پایه های سینمایی ایران در دنیا میباشد. این پایه ها از فیلم “نسل عاشق کشی” شروع شد و به “جدایی نادر از سیمین” رسید و امروز شاهد مشارکت عوامل فیلمسازی جهانی در فیلم “محمد(ص)” بوریم. از این ها که بگذیریم به نقش زنان در این افتخار میرسیم. زنانی که نقش کوچکی بر سینمای جهانی-ایرانی ندارند.

لیلا حاتمی

زنان سینماگر ایرانی / بر بام صحنه های جهانی

حضور لیلا حاتمی در جمع هیئت داوران بخش اصلی جشنواره فیلم کن یکی از مهم ترین اتفاقاتی بود که در سال های اخیر در زمینه داوری زنان سینماگر ایرانی در کشورهای خارجی رخ داد.

با وجود آن که بسیاری تلاش کردند یک اتفاق را به اندازه بزرگ کنند که حضور پر اهمیت لیلا حاتمی به عنوان داور بخش اصلی جشنواره فیلم کن در حاشیه قرار بگیرد، اما موفق نشدند و همچنان آن چه در ذهن ها خواهد ماند، این مسئولیت پررنگی است که سینماگر ایرانی در جشنواره فیلم کن بر عهده داشت. لیلا حاتمی بعد از عباس کیارستمی دومین سینماگر ایرانی است که در جشنواره فیلم کن در بخش اصلی به عنوان داور حضور داشت.

جشنواره فیلم پرتقال طلایی ترکیه، جشنواره فیلم رم، جشنواره فیلم کاستندورف، جشنواره فیلم مراکش، جشنواره فیلم دوویل، جشنواره فیلم کارلوواری و جشنواره فیلم کوتاه دبی از دیگر جشنواره هایی است که حاتمی در آنها به عنوان داور حضور داشته است.

نیکی کریمی

نیکی کریمی تاکنون در بیش از ۲۲ جشنواره جهانی به عنوان داور حضور داشته است. از جمله حضورهای اخیر او به عنوان داور در جشنواره ها می توان به داوری در جشنواره های دهمین دوره جشنواره بین المللی فیلم پاتومی، بیستمین جشنواره بین المللی فیلم کلکته، ریاست هیئت داوران پنجمین جشنواره بین المللی فیلم ادینبرو و جشنواره پونای هند اشاره کرد. کریمی پیش از این در جشنواره بین المللی کن نیز به عنوان داور حضور یافته بود. دو سال بعد از آن که «یک شب» به کارگردانی او در جشنواره کن حاضر شد و در بخش جایزه دوربین طلایی مورد ارزیابی قرار گرفت، به عنوان داور بخش سینه فونداسیون و فیلم های کوتاه در این جشنواره حضور پیدا کرد.

کارگردان فیلم های «یک شب»، «چند روز بعد» و «سوت پایان» سابقه داوری در جشنواره برلین را نیز دارد. او در بخش فیلم های اول این جشنواره در سال ۲۰۰۷ به عنوان داور حضور داشت. بازیگر فیلم های «پری» و «سارا» در سال ۲۰۰۹ در بخش اصلی جشنواره کارلوواری نیز به عنوان داور حضور یافته بود. شصت و هشتمین جشنواره بین المللی فیلم ادینبورگ از ۲۸ خرداد تا هشتم تیر ماه برگزار شد.

زنان سینماگر ایرانی / بر بام صحنه های جهانی


فاطمه معتمد آریا

سی و دومین جشنواره فیلم مونیخ از ۶ تا ۱۴ تیر ماه دو سال قبل در کشور آلمان برگزار شد و معتمد آریا بازیگر مطرح سینمای ایران به عنوان داور بخش مسابقه اصلی در این جشنواره حضور یافت. مارک آدامز منتقد سرشناس نشریه اسکرین اینترنشنال و اینتشنال تمیمی از برنامه ریزان جشنواره فیلم ابوظبی دیگر داوران بخش مسابقه اصلی این جشنواره بودند. او همچنین یکی از اعضای هیئت داوران بخش رقابتی نهمین جشنواره دبی بود. ماکیل آپتد، کری فاکس، برونو بارتو و چانگ دونگ لی از دیگر داورانی بودند که با معتمد آریا در این جشنواره همراه بودند.

زنان سینماگر ایرانی / بر بام صحنه های جهانی


تهمینه میلانی

در نخستین دوره جشنواره اربیل، تهمینه میلانی ریاست هیئت داوران را برعهده داشت. این جشنواره که در شهر اربیل برگزار شد، میزبان تعداد قابل توجهی از فیلم های سینمای ایران بود و جوایز اصلی جشنواره هم به سینماگران ایرانی اختصاص یافت، از جمله دو جایزه اصلی بازیگری و کارگردانی که به مهناز افشار و پیمان معادی تعلق گرفت. شش جایزه دیگر از این جشنواره نیز به سینماگران منتخب ایرانی تعلق گرفت.

زنان سینماگر ایرانی / بر بام صحنه های جهانی


مرجان ریاحی

مرجان ریاحی رییس هیئت داوران نتپک در هجدهمین جشنواره بین المللی فیلم های فانتزی پوچان کره جنوبی بود. او همچنین به عنوان رییس هیئت داوران بخش فیلم کوتاه جشنواره فیل طلایی (حیدرآباد) که مهمترین جشنواره فیلم کودک آسیایی محسوب می شود در هند حضور پیدا کرده بود.

این مستندساز همچنین رییس هیئت داوران فیلم های آسیایی جشنواره بلک نایتس هم بود. او عضو دائم آکادمی داوری جوایز گراند آف (آکادمی توسعه سینمای مستقل اروپا) نیز هست و ۹ سال به عنوان داور این جشنواره حضور داشته است.

او در جشنواره های وزول فرانسه، جشنواره کابل، جشنواره فیلم زنان هرات و جشنواره زوم لهستان نیز به عنوان داور حضور داشته و همچنین سه دوره هم داور جشنواره چشم سوم هند نیز بوده است. «نینجای ایرانی» تازه ترین مستند این کارگردان نیز تاکنون در بیش از ۴۵ جشنواره جهانی حضور یافته و جوایزی را از آن خود کرده است.

زنان سینماگر ایرانی / بر بام صحنه های جهانی


مریم مقدم

بازیگر فیلم سینمایی «احتمال باران اسیدی» داور جشنواره بین المللی فیلم گوتنبرگ شد. سی و هشتمین دوره جشنواره بین المللی فیلم گوتنبرگ بزرگ ترین و مهم ترین جشنواره فیلم اسکاندیناوی است. این رویداد اواخر ژانویه هر سال در  شهر گوتنبرگ سوئد برگزار می شود و در بخش اصلی این جشنواره بزرگ ترین جایزه نقدی دنیا با مبلغ ۱۵۰ هزار دلار به برگزیده این بخش اهدا می شود.در جشنواره بین المللی فیلم گوتنبرگ هر ساله از هر یک از پنج کشور اسکاندیناوی یک داور انتخاب می شود و مریم مقدم امسال به عنوان داور از کشور سوئد در این جشنواره حضور دارد. این رویداد از ۲۳ ژانویه تا سوم فوریه برگزار شد. مقدم بازیگر دانش آموخته تئاتر از کشور سوئد است و پیش از این در آثار سینمایی، تئاتر و مجموعه های تلویزیونی در این کشور به ایفای نقش پرداخته است. او در سینمای ایران بازی در فیلم هایی همچون «مواجهه»، «سکوت بین دو فکر»، «سینما سینماست»، «چریکه هورام» و … را در کارنامه خود دارد.

زنان سینماگر ایرانی / بر بام صحنه های جهانی


آنا نعمتی

بازیگر فیلم های سینمایی «آل» و «برف روی شیروانی داغ» در جمع داوران جشنواره فیلم آوانکا در پرتغال حضور یافت. این نخستین تجربه نعمتی به عنوان داور در جشنواره ای جهانی بود. پانزدهمین دوره جشنواره بین المللی فیلم آوانکا در کشور پرتغال و با حضور فیلمسازان سرشناس سراسر دنیا برگزار شد.

زنان سینماگر ایرانی / بر بام صحنه های جهانی


هنگامه قاضیانی

هنگامه قاضیانی بازیگر سینمای ایران به عنوان داور در جشنواره بین المللی فیلم وارنای کشور بلغارستان حضور داشت. این بازیگر برای داوری آثار بخش مسابقه جشنواره وارنا عازم کشور بلغارستان شده بود.دهمین جشنواره بین المللی فیلم وارنا با حضور ۵۷ فیلم از ۱۷ کشور جهان از چهاردهم تا دهم شهریور ماه سال ۱۳۹۰ در کشور بلغارستان برگزار شد. در بخش مسابقه این رویداد سینمایی ۱۵ فیلم از کشورهای اروپایی، آسیایی و آمریکایی حضور داشت.

زنان سینماگر ایرانی / بر بام صحنه های جهانی

myportal

۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۵

مطالب پیشنهادی