نکاتی هنگام خریدن شامپو باید به آن توجه شود

نکاتی هنگام خریدن شامپو باید به آن توجه شود

همه ی ما روی مو حساسیت به خصوصی داریم. مو یکی از فاکتورهای اصلی زیبایی است که حتی در تاریخ سلاطین به موهای خود زیورآلات و… آویزان میکردند که این نشان دهنده اهمیت مو در بدن انسان است. امروزه مردم به شکل دیگری به موهای خود اهمیت میدهند و با استفاده از شامپوها و ماسک های متفاوت از موهای خود محافظت میکنند. ولی چه شامپویی خوب است؟ در این مطلب با فاکتورهای اساسی یک شامپوی عالی آشنا میشویم.

۱. پروپیلن گلیکول
به گزارش آکاایران: پروپیلین گلیکول ماده ای شیمیایی است که بیش تر اوقات به عنوان یک حافظ رطوبت، یا یک عامل مرطوب کننده ی پوست استفاده می شود. هم چنین یک عامل کاهش دهنده ی ویسکوزیته (چسبندگی) نیز هست، یا ماده ی شیمیایی که غلظت بافت محصولات مراقبتی تان را کاهش می دهد. با این حال، این ماده ی تشکیل دهنده می تواند به شدت برای پوست ، چشم ها، و ریه هایتان آزاردهنده باشد. شواهدی وجود دارد که پروپیلن گلیکول خواص سمی و حساسیت زا دارد. حتی تمرکز پروپیلن گلیکول ۲٪ هم می تواند سبب سوزش شدید پوست و حتی کهیر شود. این ماده ی شیمیایی طبق فهرست محیط زیستی مواد بومی کانادا، ماده ی سمی دسته بندی شده است. با پیدا کردن شامپوها و همچنین اقلام مراقبت شخصی که بدون این ماده هستند، احتمال سوزش پوست تان را کاهش دهید.

۲. سدیم لورث سولفات
سدیم لورث سولفات، که به عنوان سدیم لوریل سولفات هم شناخته می شود، به عنوان یک سورفکتانت، شوینده ی مصنوعی، امولسیفایر استفاده می شود. این ماده ی شیمیایی در عوامل پاک کننده ی صنعتی و هم چنین هر شامپو، صابون مایع، و پودر لباسشویی که از نظر تجاری در دسترس است، یافت می شود. مشکل اصلی با سدیم لورث سولفات به خاطر فرآیند تولیدش است، که طی آن اغلب به دی اکسان ۱، ۴ آلوده می شود که ماده ای سرطان زا است. پژوهش ها نشان می دهد سدیم لورث سولفات می تواند باعث سوزش چشم و پوست، اختلال غدد درون ریز، سمیت محیطی، سمیت عضوی، سمیت رشدی، سمیت تولیدمثلی، سمیت عصبی و جهش های احتمالی در دی ان ای شود که سبب سرطان می شوند. در حق بدن تان لطف کنید و به دنبال شامپوهایی باشید که حاوی سدیم لورث سولفات نیستند.

۳. دی اتانولامین یا دی ای اِی
دی ای اِی ماده ی شیمیایی است که برای تنظیم پی اچ محصولات به کار می رود. با این وجود ماده ی خطرناکی است، و در حقیقت در کانادا استفاده از آن در محصولات آرایشی ممنوع شده است. شواهدی وجود دارد که این ماده سبب سوزش پوست، چشم ها، و ریه ها می شود و حتی می تواند سمیت عضوی ایجاد کند. شواهد قوی وجود دارد که دی ای اِی یک سم ایمنی، تنفسی، و پوستی در انسان است. طبق آژانس حفاظت محیط زیست کالیفرنیا، دی ای اِی یک سرطان زا محتمل در انسان است. شما باید جانب احتیاط را رعایت کنید و از شامپوهایی که حاوی این ماده هستند دوری کنید.

۴. متیلایزوتیازولینون
متیلایزوتیازولینون ماده ای شیمیایی است که به عنوان نگهدارنده در بسیاری از شامپوها، صابون های مایع، و سایر محصولات مراقبتی استفاده می شود. متاسفانه در حالی که این ماده عمر مفید محصولات تان را بالاتر می برد، یک سم و حساس کننده ی ایمنی شناخته شده است که کارایی سیستم ایمنی بدن تان را کاهش خواهد داد. برخی مطالعات شواهدی حاکی از مشکلات پوستی و حساسیتی جدی را نشان می دهند که توسط متیلایزوتیازولینون ایجاد شده اند. مطالعات بر روی سلول های مغزیپستانداران وجود دارد که نشان می دهند این ماده ی شیمیایی ممکن است نوروتاکسیک باشد یعنی دستگاه عصبی را مسموم کند. متیلایزوتیازولینون در اروپا ممنوع است، زیرا دولت آن را برای استفاده در لوازم آرایشی ناایمن تشخیص داد. متیل کلروایزوتیازیلون ماده ی شیمیایی مشابهی است که باید از آن پرهیز شود.

۵. پارابن ها
پاربن ها دسته ای از مواد شیمیایی هستند که در محصولات خودمراقبتی به عنوان نگهدارنده استفاده می شوند، و از رشد میکرو ارگانیسم ها جلوگیری می کنند. سازمان غذا و دارو اعلام کرد پارابن ها با تمرکز ۲۵٪ بی خطر هستند. با این وجود هنوز شواهدی وجود دارد که خلاف آن را نشان می دهد. متیل، پروپیل، و بوتیل پارابن ها با اختلال در عملکرد غدد و تولید هورمون ها دستگاه غدد درون ریز را مختل می کنند. متیل پارابن ها حساسیت به اشعه ی فرابنفش را افزایش داده منجر به پیری زودرس می شوند. به دلیل آن که پارابن ها خواص شیمیایی استروژن را تقلید می کنند، قرار گرفتن در معرض آنها ممکن است خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش دهد. هم چنین پارابن ها می توانند تعداد اسپرم را در مردان کاهش دهند. خوشبختانه، شامپوهای بدون پارابن فراوانی در دسترس هستند، اما باید دنبالشان بشد.

۶. دی اکسان ۱،۴
دی اکسان ۱، ۴ محصول جانبی فرآیندهای تولیدی است که با هدف کاهش خطر سوزش پوست هنگام کار با مواد مبتنی بر نفت انجام می گیرند. قرار گرفتن در معرض این ماده ی شیمیایی با سرطان کبد، حفره ی بینی، ریه، پوست، کیسه ی صفرا، و سینهارتباط دارد، با این حال در حدود ۴۶٪ محصولات مراقبت شخصی یافت می شود. برنامه ی سم شناسی ملی ایالات متحده به خاطر مطالعاتی که بر روی حیوانات انجام داده است می گوید ” منطقا پیش بینی می شود دی اکسان ۱، ۴ یک سرطان زا انسانی باشد”. آژانس محافظت محیطی ایالات متحده نیز اعلام کرد دی اکسان ۱، ۴ احتمالا یک سرطان زای انسانی است. شما می توانید محصولاتی را که احتمالا حاوی دی اکسان ۱، ۴ هستند با جست وجوی عبارات ”پی ای جی”، ”پلی اتیلن”، یا ”پلی اکسی اتیلن” در فهرست محتویات، شناسایی کنید.

myportal

۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۵

مطالب پیشنهادی