بدن کودک دو ساله به چه غذاهایی احتیاج دارد؟

بدن کودک دو ساله به چه غذاهایی احتیاج دارد؟

این که کودک در چه سنی باید چه نوع غذایی بخورد مهم است. وقتی که پدر و مادر از این موضوع اطلاع داشته باشند می توانند طبق برنامه غذایی خاصی پیش بروند. برنامه ای که می تواند رشد جسمی و ذهنی کودک را در بهترین حالت تضمین کند. در این مطلب مواد مورد نیاز کودک دو ساله را برای شما آماده کرده ایم. امیدوارم که این مطلب مورد استفاده شما قرار گیرد. با ما همراه باشید.

در سن دو سالگی، کودک سه وعده غذای سالم در روز به علاوه یک یا دو میان وعده باید بخورد. با این حال، توجه به عادات غذای سالم و انتخاب مواد غذایی سالم  وظیفه خانواده است.

دو سالگی
در سن دو سالگی، او می تواند یک قاشق بردارد، برای نوشیدن از یک فنجان و یک دست استفاده کند، اما هنوز یاد نگرفته است که خوب بجود و خوب ببلعد  ممکن است غذایی را زود ببلعد تا زود تمام شود و به سراغ بازی برود  به همین دلیل، خطر خفگی بالا است ، بنابراین باید در نحوه غذادادن به کودک دقت کنید.

رشد جسمی کودکان در سال دوم زندگی نسبت به سال اول کاهش می‌یابد. هر چند کودک تا پایان دو سالگی به شیر مادر نیاز دارد، ولی باید به این نکته توجه داشت که در سال دوم ۳۰ درصد کالری کودک از شیر مادر تأمین شود و ۷۰درصد بقیه می‌بایست از طریق غذاهای مناسب و متنوع دیگر تامین شود.

رژیم غذایی کودکان در سال دوم باید محتوی کالری، کربوهیدرات، پروتئین، چربی از نوع چربی‌های غیراشباع گیاهی یا روغن زیتون، فیبر، ویتامین‌ها، ریزمغذی‌ها و آب در حد متعادل و کافی باشد.

کلسیم
برای حفظ سلامتی و تکامل استخوان روزانه ۳۵۰ میلی‌گرم کلسیم لازم است که از طریق شیر، ماست، پنیر و سایر مواد لازم تامین می‌شود.

آهن
در سنین کمتر از ۲ سالگی احتمال وجود کم‌خونی فقر آهن وجود دارد که علاوه بر گوشت قرمز توأم با مصرف ویتامین C، باید از مکمل‌های آهن نیز استفاده کرد و تا دو سالگی قطره مولتی‌ویتامین حاوی ۴۰۰ واحد ویتامین D برای پیشگیری از نرمی استخوان ۲۵ قطره و قطره آهن ۱۵ قطره همراه آب میوه و مرکبات ضروری است.

به زور به کودک خود غذا ندهید
نیاز تغذیه‌ای کودک در سال دوم زندگی نسبت به سال اول افزایش نداشته و اگر نسبت به برخی غذاها و حتی غذاهایی که قبلاً با میل و اشتها می‌خورده تمایل نشان ندهد به نظر بی‌اشتها است و عدم شناخت این مسئله سبب می‌شود والدین به زور به کودک خود غذا بدهند، در نتیجه مشکلاتی بین کودک و مادر پیش می‌آید، بنابراین باید با تمایل یا عدم علاقه کودک به بعضی غذاها تغذیه برای کودک صورت گیرد. یا عدم علاقه افراد خانواده می‌تواند روی کودک اثر بگذارد، باید دقیقاً کنترل شود بیان دوست نداشتن غذاها توسط افراد خانواده نزد کودک بیان نشود، چون توسط سلول‌های قشری مغز طرف چپ ثبت و عادت غذایی نزد کودک ایجاد می‌شود

به بعضی غذاها که توسط کودک پذیرفته نشده ممکن است چند روز بعد تمایل نشان داده شود. در این سن کودک تعیین می‌کند چه مقدار و چه نوع غذا بخورد، نه میزانی که مطابق دلخواه مادر است. کودک ۲ ساله دوست دارد خودش کارهایش را انجام دهد، بنابراین باید به وی اجازه داده شود اگر مایل است با دست غذا بخورد این کار را انجام دهد.

عادت غذایی کودک
عادت غذایی کودک ۲ ساله بیشتر تحت تأثیر عادت غذایی افراد بزرگ‌تر خانواده است. علاقه یا عدم علاقه افراد خانواده می‌تواند روی کودک اثر بگذارد، باید دقیقاً کنترل شود بیان دوست نداشتن غذاها توسط افراد خانواده نزد کودک بیان نشود، چون توسط سلول‌های قشری مغز طرف چپ ثبت و عادت غذایی نزد کودک ایجاد می‌شود، برعکس علاقه و دوست داشتن غذاها هم نزد کودک و افراد خانواده بیان و پی‌گیری شود.

شیر مادر و وعده‌های غذایی
در صورتی که کودک از شیر مادر استفاده می‌کند، ۳ تا ۴ بار شیردهی مادر در شبانه‌روز کافی است. کودک ۲ ساله در طی شبانه‌روز (۲۴ ساعت) به ۳ وعده غذای کامل و ۲ میان‌وعده نیاز دارد.

نمونه‌هایی از مواد غذایی مورد نیاز کودکان یک تا دو ساله:

صبحانه
صبحانه باید کامل و مطابق با عادت غذایی کودک باشد و بعد از ۸-۶ ساعت خواب شبانه میل گردد و شامل یکی از موارد زیر باشد:

* نان از آرد کامل (جو و گندم) همراه کره، مربا و چای

* نان همراه پنیر، شیر و عسل

* نان و تخم‌مرغ یک روز در میان به صورت آب‌پز یا نیمرو

ناهار
یکی از موارد زیر پیشنهاد می‌شود:

* عدس‌پلو با گوشت، خرما و کشمش (محتوی آهن قابل‌جذب)

* سبزی‌پلو با ماهی و یک ساعت بعد ماست به عنوان دسر

* سبزی‌پلو با ماهیچه و یک ساعت بعد ماست

* کته با گوشت و سیب‌زمینی و هویج نرم شده پخته

* خوراک گوشت با سیب‌زمینی و هویج

* برنج به اضافه نصف سیخ کباب کوبیده

شام
یکی از موارد زیر پیشنهاد می‌شود:

* ماکارونی نصف لیوان با گوشت چرخ‌کرده

* ماکارونی با پنیر رنده شده به اضافه ماست

* پوره سیب‌زمینی با کوکو سبزی با نان

* نصف سیخ کباب کوبیده با نان و ماست

میان وعده‌ها
بهتر است میان وعده‌های غذایی در ساعت ۱۰ صبح و ۴ عصر میل شوند.

* پوره میوه‌جات (سیب و موز) به اضافه یک کیک یا ۲ عدد بیسکویت

* ۲ عدد بیسکویت با یک لیوان شیرموز (۲۵۰ میلی‌لیتر) یا شیر خرما

* پوره سیب‌زمینی یا هویج پخته با کره به اضافه یک تکه نان

* یک پیاله فرنی یا شله‌زرد به اضافه یک تکه نان

* ۱۰ عدد پسته پودر شده نرم همراه یک فنجان آب‌میوه

* قطره ویتامین و آهن همراه با آب‌میوه و مرکبات یک لیوان

نکته
کودک باید شب ساعت ۱۲-۱۱ یک وعده کامل شام خورده و هنگام خواب نیز شیر مادر را بخورد.
اتاق‌خواب کودکان باید در صورت امکان جدا و آرام بکشد و درجه حرارت مناسب و نور ملایمی داشته باشد و کودک باید ۸-۶ ساعت بخوابد تا برای صبحانه کامل آمادگی داشته باشد. مادر نیز باید در این ساعت خواب و استراحت داشته باشد.

myportal

۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۵

مطالب پیشنهادی