در سفر به خارج از کشور این توصیه ها را فراموش نکنید

در سفر به خارج از کشور این توصیه ها را فراموش نکنید

خیلی از ما ایرانی در سفرهای خارج از کشورمان دستپاچه میشویم و اشتباهات وحشتناکی میکنیم. برای اینکه تابستان نزدیک است و ما ایرانی ها هرطور شده باید به خارج سفر کنیم یک سری توصیه و پیشنهاد برای شما داریم که حتما به کارتان می آید. این توصیه ها از ابتدای سفر تا انتهای سفر است که به صورت زنجیروار به شما گوشزد میشود.

۱- تاریخ انقضای پاسپورتتان را چک کنید

این پیشنهاد را جدی بگیرید! گاهی اوقات احساس می کنید همین دیروز بود که پاسپورتتان را تمدید کردید. زمانی که یک کارمند، چند روز تعطیلی دارد، خانواده اش سریع به انواع سراغ پروازها می روند، اما ناگهان او متوجه می شود که تاریخ پاسپورتش منقضی شده است، بنابراین برنامه سفر به هم می خورد و اعضای خانواده هیچ کاری نمی توانند بکنند غیر از اینکه از خیر سفر بگذرند. دیگر بدتر از این نمی شود…

در سفر به خارج از کشور این توصیه ها را فراموش نکنید

حالا خانواده یک پرواز ارزان قیمت و البته غیرقابل استرداد را از دست داده اند… پاسپورت شما باید به مدت شش ماه پس از بازگشت اعتبار داشته باشد. ضمن اینکه حداقل دو صفحه از آن برای ویزا و مهرهای ورود و خروج خالی باشد.

۲- به جایی سفر کنید که نیازی به ویزا ندارد

شهروندان آفریقای جنوبی پاسپورتی دارند که می توانند به ۹۷ کشور جهان بدون ویزا سفر کنند. لیستی کامل از کشورهایی را که با پاسپورت کشورتان، بدون ویزا می توانید به آن ها سفر کنید، آماده کنید. از سوی دیگر، ساکنان برخی از کشورها می توانند بعد از ورود به خاک کشور مقصد، ویزا دریافت کنند. به این ترتیب هزینه ها تا حد قابل توجهی کاهش پیدا می کند؛ بنابراین پیش از تصمیم برای سفر، حتما چک کنید که سفر به کدام کشور بدون ویزا امکان پذیر است.

۳- اگر نیاز به ویزا دارید، دریافت آن را به آخرین لحظه موکول نکنید

اگر پروازی با شرایط ایده آل در تاریخ معینی پیدا کنید، وسوسه می شوید که بلیت آن را تهیه کنید؛ اما اگر بلیتتان غیرقابل استرداد است، ممکن است اگر نتوانید ویزایتان را به موقع بگیرید، پولتان را از دست بدهید. حتی ممکن است برایتان ویزا صادر شود اما در تاریخ موردنظر قابل استفاده نباشد. کنسولگری ها زمان بندی های ویژه ای برای انجام عملیات صدور ویزا دارند، پس بدون تردید باید این زمان بندی ها را در نظر بگیرید.

۴- خیلی زود اقدام به خرید بلیت نکنید

پیش بینی و اقدام زودتر از موقع بسیار پسندیده است اما بدون تردید، گرفتن بلیت خیلی زودتر از موعد سفر چندان منطقی نیست، زیرا ممکن است به دلایل مختلف و عوامل پیش بینی نشده، برنامه تغییر کند، اصولا بلیت گرفتن های خیلی زودتر برای رویدادهای خاصی نظیر جام جهانی فوتبال و مواردی از این دست منطقی است.

۵- دنبال تخفیف ها باشید

اگر بخواهید بدون رزرو کردن، به سفر بروید ممکن است مجبور به پرداخت هزینه های سنگین شوید. برای یک اقامت سه شبه در هتل یا اگر نقد پرداخت می کنید، می توانید از تخفیف برخوردار شوید. بدون تردید هزینه اقامت در یک هتل گران قیمت در فصل سفر با اقامت در یک هتل معمولی در خارج از فصل، بسیار متفاوت خواهدبود.

۶- از تجربیات باتجربه ها استفاده کنید

مشاوران سفر و کسانی که در سفرکردن باتجربه محسوب می شوند، علاوه بر اینکه به شما ایده هایی خوبی برای سرگرمی می دهند، امکانات مناسب برای سفری راحت را نیز می توانند به شما معرفی کنند. آن ها می توانند به شما بگویند امکانات یک هتل خاص در مقایسه با قیمت آن مناسب است یا خیر. گاهی اوقات برخی هتل ها ادعا می کنند چهار ستاره هستند اما از امکانات پیش پاافتاده نیز برخوردار نیستند.

گاهی اوقات مسائل بسیار ساده ای نظیر داشتن یا نداشتن بالکن و تهویه هوای اتاق می تواند منجر به احساس آرامش یا عذاب در سفر شود؛ بنابراین امکانات هتل ها را دست کم نگیرید. گاهی نیز با شناخت و دقت کافی می توانید بدون صرف هزینه سرسام آور، از آرامش و رفاه نسبی هنگام سفر برخوردار باشید؛ بنابراین شخصی آگاه که بر تمام ابعاد سفر احاطه دارد، می تواند تجربیات موفق خود را در اختیارتان بگذارد تا با هزینه نه چندان زیاد، خاطرات شیرین و خوشی از سفر در ذهنتان باقی بماند.

۷- برخی اوقات مجبورید پول بیشتری برای غذا بپردازید

در اسپانیا، اگر قبل از ساعت هشت شب، یعنی زمانی که بیشتر رستوران ها شروع به سروکردن شام می کنند، از اشتهاآورها استفاده کنید، می توانید هزینه کمتری بپردازید. در پرتقال، نان های برشته ای که مانند اسنک روی میزها گذاشته شده اند، رایگان نیستند؛ و اگر تکه ای از آن را بخورید، باید پولش را بپردازید.اینجاست که اهمیت مشاوران سفر بیش از پیش آشکار می شود. شما باید برای خورد و خوراکتان نیز برنامه مدون و دقیقی داشته باشید.

در سفر به خارج از کشور این توصیه ها را فراموش نکنید

۸- پروازهای ارزان را پیدا کنید

در برخی از کشورها، در روزهای جمعه سیزدهم ماه، روز کریسمس یا ۳۱ دسامبر پروازها ارزان تر هستند. مدیر یکی از سایت های پروازی می گوید: «زمانی که می خواهید از پروازهای داخلی استفاده کنید، بلیت رفت و برگشتتان را به طور جداگانه تهیه کنید. حتی می توانید از خطوط پروازی متفاوت نیز استفاده کنید. اگر کمی بتوانید در تعیین برنامه تان انعطاف پذیر باشید، می توانید از قیمت های مناسب تری برخوردار شوید.» گاهی اوقات چند روز جا به جایی در سفر، می تواند منجر به تفاوت قیمتی بسیار زیاد در پروازتان بشود.

۹- اگر تجربه زیادی در سفر ندارید، با یک آژانس مسافرتی مشورت کنید

کارمندان متخصص آژانس های مسافرتی می توانند بیش از هر کس برای یافتن بهترین پروازها به شما کمک کنند. علاوه بر این، اگر نیاز داشته باشید، اطلاعاتی درباره کرایه اتومبیل نیز در اختیارتان می گذارند. ضمنا آن ها از تخفیف هایی که در برخی از فصل ها یا موقعیت ها در اختیار افراد گذاشته می شوند، اطلاع دارند.

۱۰- از سایت برای مقایسه قیمت ها استفاده کنید

یکی از کارشناسان سفر می گوید: «استفاده از یک سایت مسافرتی، با در اختیار داشتن قیمت پروازها، انتخاب های متعددی را پیش روی تان می گذارد. با این امکان، شما می توانید قیمت پروازهای مختلف را با هم مقایسه کنید.» برای این منظور نیز سایت های متعددی وجود دارند که می توانند به شما کمک کنند.

۱۱- پروازتان را از ۵۳ روز قبل تر رزرو کنید

بنابر پژوهش های صورت گرفته توسط موسسه «موموندو» که حدود دو سال قبل انجام شده، اگر بتوانید زمان پروازتان را از حدود دو ماه قبل تر تعیین کنید و بلیت را رزرو کنید، می توانید تا ۳۰ درصد در هزینه هایتان صرفه جویی کنید. آن ها همچنین دریافته اند که سه شنبه ها بهترین قیمت ها را دارند، همان طور که پروازهای شب نیز کم هزینه تر هستند. پیش تر نیز یک موسسه دیگر به این نتیجه رسیده بود که رزرو بلیت حدود پنج هفته قبل از پرواز، بهترین قیمت را برای شما رقم می زند. البته این امر به مقصد نیز بستگی دارد.

۱۲- پروازتان را از دست ندهید!

اگر بلیت را به طور آنلاین رزرو می کنید، زمان کافی بین پروازهایتان در نظر بگیرید. شما حال به دو و نیم تا چهار ساعت زمان برای انتقال از یک فرودگاه به فرودگاهی دیگر و انجام اقداماتی نظیر گرفتن بارها نیاز دارید. اگر این ملاحظات را درنظر نگیرید و بلیت ها را بسیار نزدیک به هم رزرو کنید، ممکن است به راحتی پروازتان را از دست بدهید!

در سفر به خارج از کشور این توصیه ها را فراموش نکنید

۱۳- یک اتاق با امکانات خواب در قطار رزرو کنید

بسیاری از افراد تجربه سفرهای بسیار ارزان را در ذهن دارند. یکی از افرادی که سفرهای متعددی را پشت سر گذاشته بود، می گفت من تقریبا سراسر اروپا و بخش عمده ای از آسیا را با هزینه بسیار کم سفر کرده ام. برای این کار، همیشه سفرهایم را طوری تنظیم می کردم که مسیر حرکت با اتوبوس یا قطار را در شب بگذرانم، علاوه بر اینکه سفر در شب ارزان تر است، باعث می شود که شما هزینه محل اقامت و خواب را پرداخت نکنید. زمانی که شب را در قطار سپری می کنید، در همان قطار هم می خوابید و زمانی که به مقصد رسیدید، پس از خوابی خوش در قطار، به گشت و گذار در مقصد می پردازید. اگرچه ممکن است زمان زیادی را نخوابید یا گاهی اوقات خواب سخت باشد، اما مقدار قابل توجهی در هزینه ها صرفه جویی کرده اید.

۱۴- از تجربه دیگران غافل نشوید

بسیاری از افرادی که سفرهای متعدد در سراسر جهان را از سر گذرانده اند، تجربیات زیادی نیز از این سفرها دارند. تجربیاتی که با استفاده از آن ها می توانید علاوه بر لذت بردن هرچه بیشتر از سفر، در وقت و هزینه هایتان نیز صرفه جویی کنید. حتی زمانی که فیلم یا سریال نیز تماشا می کنید، سعی کنید نکاتی را که برای سفر مناسب است به خاطر بسپارید. مثلا در فیلم «شیاطین و فرشتگان»، شما به طور اجمالی شهر «رم» را دیدید، کلیساهای این شهر را شناختید و نام بسیاری از اماکن قدیمی آن به گوشتان خورد؛ با این شرایط، بدون تردید سفر به رم برای شما متفاوت خواهدبود. گویی این فیلم، معرفی مختصری از شهر در اختیارتان گذاشته است.

۱۵- از منابع محلی برای کسب اطلاعات استفاده کنید

هر قدر هم که منابع بیرونی مفید و کارآمد باشند، منابع محلی اطلاعات مناسب تر و سودمندتری در اختیارتان می گذارند. مثلا در شب از چه مکان هایی در نیویورک می توان عکس گرفت؟ یا ویژگی های خاص و منحصر به فرد هاوایی چیست؟ کدام رستوران غذایی خوب و نه چندان گران ارائه می کند؟ و سوالاتی از این دست را محلی ها بهتر پاسخ می دهند.

در سفر به خارج از کشور این توصیه ها را فراموش نکنید

۱۶- پول خارجی بخرید، اما نه بیش از حد. صرفه جویی کنید

برای سفر به یک کشور خارجی بهتر است ارز همان کشور را از قبل خریداری کرده و با خود همراه داشته باشید؛ اما از خرید بیش از اندازه ارز خودداری کنید. شاید کسی مدعی باشد که پس از سفر، اضافه ارز را دوباره مبادله می کند اما هزینه خدمات و خرید و فروش، مقدار قابل توجهی از پول شما را کاهش می دهد.

۱۷- حواستان به تلفن همراهتان باشد

زمانی که به مسافرت می روید، گوشیتان را طوری تنظیم کنید که فقط پیامک دریافت کنید، در مکان هایی نیز که وای فای رایگان وجود دارد، ایمیل و پیام های اینترنتی تان را چک کنید. در زمان سفر از شبکه های اجتماعی نظیر اینستاگرام جز به ضرورت استفاده نکنید. به این ترتیب می توانید به میزان قابل توجهی در هزینه های ارتباطی تان صرفه جویی کنید.

myportal

۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵

مطالب پیشنهادی