۵۰ تکنولوژی برتری که دنیا را زیر و رو کرد (بخش اول)

50 تکنولوژی برتری که دنیا را زیر و رو کرد (بخش اول)

در طول تاریخ گجت‌های مختلفی به بازار عرضه شده‌اند. برخی از آن‌ها تأثیرات زیادی در بازار داشته‌اند به طوری که باعث ساخت دستگاه‌هایی پیشرفته‌تر شده‌اند یا موجب شده‌اند که ایده‌هایی در زمینه ساخت ابزارهای جدید شکل بگیرد. این گجت ها از امنیت گرفته تا جنبه های ورزشی که در دسته های گجت های پوشیدنی قرار میگیرند باعث راحت تر شدن و از همه مهم تر دقیق و سریع شدن روند زندگی انسان ها بوده اند. باهم ده عدد آخر این گجت ها را میبینیم:

۵۰- Google Glass (عینک گوگل)

50 تکنولوژی برتری که دنیا را زیر و رو کرد (بخش اول)

عینک گوگل برای افرادی که به مراسم تست بتای آن دعوت شده بودند، ۱۵۰۰ دلار هزینه داشت. این گجت هرگز به صورت عمومی عرضه نشد. این کامپیوتر قدرتمند که بر روی سر افراد قرار می‌گرفت، راه و روش‌های مهمی را برای آینده دستگاه‌های پوشیدنی، ارائه کرد. عینک گوگل نشان داد که طراحان مشغول کار روی دستگاه‌هایی هستند که روی صورت قرار گرفته و چالش‌های مختلفی را به وجود می‌آورند که مهم‌ترین آن، مشکلات مربوط به حریم خصوصی افراد است. به طور مثال توسط این عینک می‌شد به صورت مخفیانه از محیط‌های مختلف فیلم تهیه کرد، که باعث شد برخی رستوران‌ها و سینما‌ها استفاده از این وسیله را ممنوع اعلام کنند. اگرچه این پروژه در سال ۲۰۱۵ به صورت رسمی تعطیل شد، اما بسیاری از شرکت‌ها از جمله خود گوگل به دنبال دستیابی به واقعیت تکمیلی (نمایش اطلاعات کامپیوتری در دنیای واقعی) تکنولوژی هستند.


۴۹- Makerbot Replicator

50 تکنولوژی برتری که دنیا را زیر و رو کرد (بخش اول)

دستگاه Makerbot Replicator اولین یا بهترین پرینتر سه‌بعدی نبود. اما با توجه به قیمت کمتر از ۲۰۰۰ دلار، این دستگاه تکنولوژی پرینت سه‌بعدی را به صورت وسیع در اختیار عموم گذاشت. این وسیله با کمک تکنولوژی شبیه دستگاه‌های جوهر‌افشان، پلاستیک داغ را تبدیل به اشکال سه‌بعدی جهت قطعه‌های هنری، وسایل مکانیکی و غیره می‌کرد. به عنوان یک کمپانی، آینده Makerbot نا‌مشخص است. اما این وسیله کمک کرد تا تکنولوژی پرینت سه‌بعدی در مسیر خود قرار گیرد و در برنامه کلاسی بسیاری از مدارس آمریکا خود را جای داد.


۴۸- اسکوتر برقی Segway

50 تکنولوژی برتری که دنیا را زیر و رو کرد (بخش اول)

می‌دانید چرا اسکوتر برقی Segway به یک سمبل فرهنگی تبدیل شد؟ زیرا این وسیله یک کنایه به وضعیت و شرایط فیزیکی مردم بود. Segway برای جابجایی در مسافت‌های کوتاه بسیار راحت است و برای بسیاری از مردم پیاده‌روی را منقرض کرد. اثر سمبلیک این وسیله حتی بیشتر از بازاریابی آن تأثیرگذار بود. فروش این وسیله هیچگاه به بیش از یک میلیون نرسید و در سال ۲۰۱۵ یک شرکت چینی امتیاز شرکت تولیدکننده Segway را خریداری کرد.


۴۷- Yamaha Clavinova Digital Piano

50 تکنولوژی برتری که دنیا را زیر و رو کرد (بخش اول)

می‌توان گفت که Minimoog کار‌های بیشتری را برای صنعت موسیقی انجام داد یا Fairlight جالب‌تر بود اما در اکثر خانه‌های آمریکا در سال ۱۹۸۰ با پیانو Clavinova روبرو می‌شدید. پیانو دیجیتال محبوب یاماها ظاهر و شکل و شمایل یک Spinet (مدل کوچک‌تر و کوتاه‌تر پیانو) را با کیفیت مدرن رده متوسط ترکیب کرده بود. با وزن کم و فضای مورد نیاز نا‌چیز و همچنین نیاز نداشتن به کوک شدن، اکثر افراد این پیانو را خریداری کردند بدون اینکه فضای زیادی از خانه خود را اشغال کنند.


۴۶- DJI Phantom

50 تکنولوژی برتری که دنیا را زیر و رو کرد (بخش اول)

احتمالاً پهپاد‌های کوچک به زودی وسایل ما را جا‌به‌جا خواهند کرد، مراسم‌ خانوادگی ما را فیلمبرداری می‌کنند و به اعضای گروه کمک‌های اورژانسی یاری می‌دهند تا افراد را در شرایط بحرانی پیدا کنند. در حال حاضر آن‌ها اکثراً وسایل سرگرمی برای افراد مختلف و عکاسان هستند. کمپانی چینی DJI محبوب‌ترین سری این پهپاد‌ها با نام Phantom را به بازار عرضه کرده است. نمونه جدید آن‌ها با نام فانتوم ۴، از دید کامپیوتری برای برخورد نکردن با موانع بدون دخالت انسان، استفاده می‌کند. این اتفاق به افراد مبتدی کمک می‌کند از این وسایل استفاده کنند و دسترسی افراد مختلف را به آن آسان می‌کند.


۴۵- Raspberry Pi

50 تکنولوژی برتری که دنیا را زیر و رو کرد (بخش اول)

Raspberry Pi یک کامپیوتر تک بوردی است که قیمت ۳۵ دلاری با سایز آن متناسب است. این کامپیوتر بدون مانیتور، کیبورد و ماوس است و قرار نیست جای کامپیوتر‌های شخصی را بگیرد. Pi در کلاس‌های درسی در سطح جهان برای آموزش برنامه‌ریزی و سخت‌افزار استفاده می‌شود. با فروش ۸ میلیون دستگاه از این کامپیوتر طی سال گذشته، این احتمال وجود دارد که مارک زاکربرگ بعدی کار خود را آغاز کرده باشد.


۴۴- Nest Thermostat

50 تکنولوژی برتری که دنیا را زیر و رو کرد (بخش اول)

این وسیله که توسط تونی فدل ملقب به “پدر‌بزرگ آیپاد” توسعه یافته است، اولین وسیله خانه هوشمند است که با عرضه در سال ۲۰۱۱ در سطح بسیار وسیعی مورد توجه قرار گرفت. این وسیله با جفت‌کردن وسیله‌ای مانند ترموستات دایره شکل قدیمی با صفحه نمایشی تمام رنگی و برنامه‌ای شبیه به اپل، قدرت پردازشی بالایی دارد. برای مثال این وسیله می‌تواند با استفاده از یادگیری ماشینی خود میزان سرما یا گرمای محیط را مشخص یا پیش‌بینی کند. به جز جذابیت‌های این دستگاه، اتفاق مهم در رابطه با آن، خرید کمپانی تولید‌کننده این ترموستات توسط گوگل با قیمت ۳.۲ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۴ بود. شرکت گوگل با قرار‌دادن این وسیله در مرکز پروژه‌های مربوط به وسایل هوشمند خانگی خود، در امید رسیدن به دوران دستگاه‌های مرتبط با یکدیگر در جهت زندگی بهینه‌تر است.


۴۳- Osborne 1

50 تکنولوژی برتری که دنیا را زیر و رو کرد (بخش اول)

زمانی که در رابطه با کامپیوتر‌های قابل‌‌حمل فکر می‌کنید، احتمالاً Osborne 1 به فکر شما نمی‌رسد. این وسیله ۲۵ پوندی (حدود ۱۱ کیلو‌گرم) در سال ۱۹۸۱ مورد تأیید منتقدان قرار گرفت. مجله BYTE اعلام کرد که این وسیله “در زیر صندلی هواپیما جا می‌شود”. محدودیت‌های اوزبورن ۱ مانند صفحه نمایش کوچک به سایز یک گوشی آیفون، فروش پایینی را برای این دستگاه به همراه داشت. تأثیر‌گذاری این دستگاه روی گجت‌های آینده نبود بلکه بیشتر مربوط به بازار‌یابی آن است. مدیر شرکت اخلاق بدی در رابطه با اعلام زودتر از موعد محصولات داشت و باعث می‌شد که مشتریان برای خرید نسخه جدید‌تر صبر کنند و نسخه‌های قدیمی را خریداری نکنند و بنابراین فروش را پایین می‌آورد. دانشجویان بازار‌یابی این روز‌ها آموزش می‌بینند که از “تأثیر آزبورن” درس بگیرند و این کار را تکرار نکنند.


۴۲- Fitbit

50 تکنولوژی برتری که دنیا را زیر و رو کرد (بخش اول)

دستگاه‌های قدم شمار قرن‌‌ها است که وجود دارند اما این دستگاه Fitbit بود که آن‌ها را وارد دنیای دیجیتال کرد و به صورت وسیع عرضه شد. اولین دستگاه این کمپانی در سال ۲۰۰۹ عرضه شد و قدم‌های کاربران، کالری سوخته‌شده و برنامه خواب آن‌ها را دنبال می‌کرد. علاوه بر این، کاربران می‌توانستند این اطلاعات را برای آنالیز بیشتر روی سایت این کمپانی آپلود کنند. با برچسب قیمتی ۹۹ دلاری، Fitbit نشان داد که دستگاه‌های پوشیدنی می‌توانند قیمت مناسبی داشته باشند. این کمپانی در سال ۲۰۱۵ بیش از ۲۰ میلیون دستگاه فروخت.


۴۱- Roku Netflix Player

50 تکنولوژی برتری که دنیا را زیر و رو کرد (بخش اول)

یک وسیله تازه وارد ارزان قیمت به سایز یک توپ هاکی که از لینوکس استفاده می‌کرد و پخش ویدئو‌های نتفلیکس و دیگر شبکه‌ها را انجام می‌‌داد. این دستگاه که در سال ۲۰۱۰ به بازار عرضه شد. در حالی که در ابتدا کمپانی اپل در نظم‌دادن برنامه‌های تلویزیون اپل مشکلاتی داشت، Roku دسترسی به هزاران شبکه را برای کاربران به ارمغان آورد.

در بخش اول این مقاله با برخی از گجت‌های خلاقانه و تأثیرگذار تاریخ مانند عینک گوگل، پهپاد فانتوم، کامپیوتری تک بوردی و هفت وسیله دیگر این فهرست آشنا شدیم. در بخش دوم شما را با ۱۰ وسیله دیگر این فهرست از جمله دستگاه پخش سی‌دی قابل حمل‌، یکی از پرینتر‌های اچ‌پی، یک مدل از گوشی‌های نوکیا و دیگر گجت‌های خلاقانه، آشنا خواهیم کرد.

myportal

۱۴ خرداد ۱۳۹۵

مطالب پیشنهادی