چگونه محل کار را به محیط شاد تبدیل کنیم

چگونه محل کار را به محیط شاد تبدیل کنیم

همانطور که میدانید وضع اقتصادی کشور ما به شدت کسل کننده است و ما دچار رکود اقتصادی هستیم. برای همین اگر بخواهیم این کسلی را از محل کار خود دور کنیم باید تغییر و تحول در آن محیط ایجاد شود تا کارمندان یا کارگران آن قسمت با اشتیاق کار خود را انجام دهند. ایجاد این تغییرات زیاد هم سخت نیست. فقط اندکی نیاز به هزینه دارد امروز قصد داریم به شما نحوه شاد کردن محل کار خود را با چند روش ساده آموزش دهیم. با ما همراه باشید:

۱- برگزاری جلسات خارج از محل کار

جلسات کاری معمولاً چیزی نیست که کارمندان شرکت ها دلشان برایش تنگ شود. همین مسئله می تواند طرح ایده های تازه در جلسات را به یک چالش تبدیل کند. کار ساده ای مثل برگزاری جلسات در یک کافی شاپ نزدیک محل کار، راه ساده ای برای غافلگیر کردن کارمندان، بر هم زدن روتین همیشگی و تغییر حال و هوای آنان است. اگر با رؤسای دپارتمان های خود جلسات هفتگی دارید، می توانید جلسات خود را در محلی متمایز و با طعمی متفاوت برگزار کنید.

۲- میهمان کردن کارکنان به ناهار

در یک دنیای بدون نقص، سرو شدن غذا در محل کار اتفاقی معمول به شمار می رود. اگر این کار امکانپذیر نیست، هر از گاهی می توانید در دوران اوج کار، کارکنان خود را به یک وعده ناهار در محل دفتر میهمان کنید. این کار کمی از دغدغه های کارمندان شما خواهد کاست. اگر حسابداران شما نیز در مواقع خاصی از سال سرشان حسابی شلوغ می شود و مجبورند ساعات بیشتری در دفتر بمانند، میهمان کردن آنها به چند وعده ناهار دلچسب در محل دفتر، آنها را دلگرم خواهد کرد.

۳- انعطاف پذیری در مورد ساعات کاری

انعطاف ناپذیری ساعات کاری روزانه، روز به روز در حال از مد افتادن است. یک راه برای امروزی کردن برنامه ی کاری این است که به کارمندان خود اجازه دهید ساعات کاری شان را خودشان مدیریت کنند. به جای آنکه بازده آنها را به صورت روزانه چک کنید، وظایف آنها را به صورت هفتگی مشخص کنید و اجازه دهید فرصت موجود برای انجام آنها را خودشان مدیریت کنند. اگر تمام کارهایی که به کارمند خود واگذار کرده بودید زودتر از موعد مقرر و به نحو احسن انجام شده اند، اجازه دهید بدون کسر حقوق، زودتر از ساعت معمول محل کار را ترک کند. همین انعطاف پذیری های کوچک می تواند باعث شود کارها به شکلی بهره ورانه و سریعتر انجام شوند.

۴- فراهم کردن مرخصی با حقوق برای انجام امور داوطلبانه

مزایای خیرخواهانه ای مثل این، به ویژه در میان نیروی کار جوان بسیار اثربخش است. کارکنان شرکت ها از اینکه در فعالیت های خیرخواهانه و انسان دوستانه نماینده ی برند کارفرمای خود باشند به خود می بالند. در نظر گرفتن یک روز مرخصی داوطلبانه برای مشارکت در امور خیرخواهانه راه بسیار خوبی برای تمرین کار گروهی و همدلی در محدوده ی یک کسب و کار است. این برای تقویت روحیه ی اخلاقی و قدردانی در میان کارکنان نیز راه بدی نیست.

چگونه محل کار را به محیط شاد تبدیل کنیم

۵- برگزاری رقابت های دوستانه

کمی رقابت میان کارکنان می تواند نتایج خارق العاده ای داشته باشد. اگر دپارتمان فروش دارید، عملکرد ماهانه ی اعضای آن را به رقابت بگذارید. با داشتن رقابت های سالم و در نظر گرفتن پاداشی برای رتبه ی برتر، کارمندان به فعالیت بیش از حد انتظار تشویق خواهند شد و در عین حال سقف عملکردی شان را نیز ارتقا خواهند بخشید.

۶- ترغیب کارکنان به حفظ سلامتی و تندرستی

سلامتی و تندرستی دغدغه ی بسیاری از انسان ها به شمار می رود، اما خالی کردن زمان لازم برای رسیدگی به آن دشوار است. بنابراین چرا دغدغه ی کارکنان خود را به دغدغه ی خودتان بدل نکنید و آنان را در این راه یاری نرسانید؟ برخورداری از سبک زندگی سالم برای سلامتی ذهنی و نیز عملکرد جسمانی افراد حیاتی است و هر دوی اینها بر کاری که فرد انجام می دهد اثرگذارند. تشویق کارکنان به اولویت دادن به سلامت و کمک به آنها در این مسیر، می تواند به رضایت و بهره وری بیشتر و مداوم تر در میان آنان بیانجامد. شاید برگزاری قرعه کشی و اهدای جوایزی مثل تجهیزات ورزشی و سلامتی، یا عقد قرارداد با باشگاهی ورزشی برای ارائه ی تخفیف به کارکنان، فکر خوبی باشد.

۷- برگزاری برنامه های ناهار و یادگیری

اگر می خواهید مزایایی برای کارکنان خود در نظر بگیرید، اما باز هم دوست دارید مزایای در نظر گرفته شده سازنده باشد، می توانید برنامه ی ناهار و یادگیری را پیاده کنید. برای مثال در حین صرف ناهاری به دعوت شما، مسئول یکی از دپارتمان ها می تواند در مورد موضوعی مرتبط، اطلاعات مفیدی در اختیار همکاران خود قرار دهد. به این ترتیب کارکنان شما هم از وعده ی ناهار خود لذت می برند و هم اطلاعات حرفه ای شان ارتقا می یابد.

۸- کشاندن فعالیت های سرگرم کننده به محل کار

این موضوع می تواند به فضایی که در اختیار دارید بستگی داشته باشد، اما راه بسیار خوبی برای بر هم زدن روتین خسته کننده ی روزانه به شمار می رود. آوردن یک فعالیت بیرونی به محل کار راه خوبی برای ایجاد همدلی بین کارکنان و کمی شادی در محل کار است و به ویژه می تواند هنگام بعد از ظهر، به جو خسته کننده ی محل کار انرژی خاصی ببخشد. نوع این فعالیت می تواند بنا به اقتضا و سلیقه ی شما متفاوت باشد.

myportal

۱۵ خرداد ۱۳۹۵

مطالب پیشنهادی