لیست غذاهای مناسب و مقوی برای افطار و سحر

لیست غذاهای مناسب و مقوی برای افطار و سحر

از گذشته تا به امروز این سوال برای روزه داران پیش آمده که در موقع سحر چه غذایی بخوریم و در موقع افطار چه غذایی مناسب است؟ امسال ماه رضان در گرم ترین و طولانی ترین ماه های سال افتاده است و این بیانگر خستگی آفتاب زدگی و تشنگی در مدت طولانی میباشد برای همین باید حساسیت بیشتری در تغذیه موقع افطار و سحر به خرج دهیم تا آسیب نبینیم. در ادامه این متن فهرست غذاهای مناسب برای این دو وعده را به شما خواهیم داد:

سحر

  • میوه و سبزیجات

خوردن میوه ها و سبزیجات سرشار از فیبر در هنگام سحر ضروری است زیرا احساس سیری را افزایش می دهند و از یبوست جلوگیری می کنند. همچنین سرشار از ویتامین ها، مواد معدنی و فیتوکمیکال ها هستند که در سلامتی نقش بسیار مهمی دارند.

  • برنج و جایگزین های برنج

غذاهای کربوهیدرات سرشار از فیبر مثل برنج قهوه ای، نان سبوس دار زمان زیادی طول می کشد تا هضم شوند و بقای سطح انرژی بدن را طولانی تر می کنند.

  • گوشت و جایگزین های گوشت

مرغ، ماهی و لبنیات کم چرب منبع پروتئین با چربی بسیار کم هستند. به علاوه به ترمیم و ساخت بافت های بدن کمک می کنند و سیستم ایمنی بدن را می سازند. محصولات لبنی با کلسیم زیاد استخوان ها را قوی می کند. کسانی که نارسایی لاکتوز دارند شیر بدون لاکتوز یا شیر سویا مصرف کنند.

افطار

افطار زمانی بازسازی و بالا بردن سطح انرژی بدن است. بنابراین باید هر غذایی که مصرف می کنید از غذاهای اصلی باشد. میوه ها و سبزیجات، برنج، گوشت و محصولات لبنی.

  • میوه ها و سبزیجات

پیشنهاد انجمن ارتقا سلامت ۲ وعده میوه و ۲ وعده سبزی در روز است. بنابراین باید هم هنگام سحر و هم هنگام افطار میوه و سبزی مصرف کنید.از قدیم مسلمانان برای باز کردن روزه خرما می خورند. خرما علاوه بر این که منبع انرژی است سرشار از پتاسیم نیز می باشد و باعث می شود عضله ها و رگ های عصبی عملکرد بهتری داشته باشند. مراقب باشید زیاد خرما مصرف نکنید چون قند آن زیاد است.

  • برنج و جایگزین های برنج

نان سبوس دار، برنج قهوه ای و نودل های غلات کامل کربوهیدرات های پیچیده ای هستند که انرژی، فیبر و مواد معدنی بدن را تامین می کنند. این غذاها در مقایسه با غذاهای شیرین و دسرها که سریع می سوزند انرژی پایداری را برای بدن فراهم می کنند.

  • گوشت و جایگزین های گوشت

غذاهای پروتئینی مثل گوشت بدون چربی، گوشت مرغ بدون پوست، ماهی، تخم مرغ، حبوبات و فرآورده های لبنی مصرف کنید.

برای این که غذای سالمی داشته باشید از روغن استفاده نکنید و بیشتر غذا را آب پز، بخار پز یا کباب کنید. اما اگر از روغن استفاده می کنید روغن های اشباع نشده مثل روغن کانولا و روغن سویا استفاده کنید.

سعی کنید این ماه عادت های سالم غذاخوردن را به کار ببرید تا در پایان ماه احساس سلامت بیشتری داشته باشید.

myportal

۲۱ خرداد ۱۳۹۵

مطالب پیشنهادی