کدام سبک از موسیقی به مغز ما انرژی میدهد

کدام سبک از موسیقی به مغز ما انرژی میدهد

امروزه چیزی که بین مردم مخصوصا جوانان مرسوم شده است کار کردن همزمان با گوش دادن به موسیقی میباشد. و نکته جالب اینجاست که وقتی از آن ها میپرسی که این موسیقی چه تاثیری روی کا شما دارد همه میگویند بازده کار ما را بالا میبرد. امروزه تحقیقات نشان داده اند که این ادعا درست است و موسیقی میتواند با اثر گذاشتن روی مغز سرعت و بازده کار شما را بالا ببرد. ولی کدام سبک از موسیقی این قابلیت را دارد؟ در ادامه پاسخ این سوال را خواهیم داد:

۱- موتزارت و اثر موتزارت

اثر موتزارت به این معناست که گوش کردن به انواع خاصی از موسیقی و به طور اخص آثار کلاسیک موتزارت، توانایی فرد در تفکر بلند مدت را افزایش می دهد و احتمال یافتن راه حلی انتزاعی برای مشکلات منطقی را بالا می برد. دلیل این امر می تواند آن باشد که موتزارت و بسیاری از هم عصران او جدای از آثار هنری زیبایی که خلق کرده اند، برای این کار به نوعی با محاسبات گوناگون این کار را انجام داده اند. موسیقی کلاسیک به شدت منطقی است و از قوانین و الگوهای موسیقایی متعددی پیروی می کند، چند لایه است و از جهات گوناگون ساختارمند محسوب می شود.

۲- موسیقی مناسب برای شخص شما

پژوهش انجام شده از سوی دانشکده مدیریت دانشگاه نورث وسترن در سال ۲۰۱۴ نشان داد گوش کردن به موسیقی مناسب برای هر فرد، می تواند تأثیر قابل توجهی روی خلق و خوی او و تمایلش برای در دست گرفتن ابتکار عمل داشته باشد. در مقاله دیگری نیز که بر اساس تحقیقات درِک روکر نوشته شده آمده است «توانایی موسیقی در انرژی بخشیدن به افراد خارج از استادیوم های ورزشی نیز کاربرد هایی دارد. ورزشکاران حرفه ای پیش از وارد شدن به صحنه مسابقه، برای قرار گرفتن در حالت ذهنی قدرتمند و مناسب برای رقابت، موسیقی گوش می دهند.

به همین ترتیب هر کس دیگری نیز در موقعیت های خاصی که می خواهد خود را در موضع قدرت قرار دهد می تواند از انرژی موسیقی بهره بگیرد. مثلاً اگر جلسه ای با رئیس یا یکی از مشتریان مهم خود دارید یا قرار است در جلسه مصاحبه شغلی شرکت کنید، می توانید برای قرار گرفتن در بهترین حالت ذهنی، از آن نوع موسیقی کمک بگیرید که خودتان احساس می کنید شما را در این حالت قرار می دهد.

۳- موسیقی بی کلام

آزمایشی که اخیراً توسط کارول اسمیت و لری موریس از دانشگاه تنسی انجام شده نشان می دهد دانشجویانی که در دوره امتحانات خود به موسیقی با کلام گوش کرده بودند در مقایسه با دانشجویانی که در همین مدت موسیقی بی کلام گوش کرده اند عملکرد ضعیف تری داشته اند.

کدام سبک از موسیقی به مغز ما انرژی میدهد

تحلیل کلام می تواند برای مغز بسیار تعارض آفرین باشد، به ویژه وقتی کاری که انجام می دهید به جای جنبه بصری، جنبه زبانی داشته باشد. به این ترتیب کلماتی که در کلام موسیقی به کار رفته اند با کلماتی که مثلاً در حال مطالعه آنها هستید تداخل خواهند داشت و نتیجه مطلوبی حاصل نخواهد شد. اما برای کارهایی مثل ادیت کردن عکس که جنبه بصری دارند، گوش کردن به موسیقی بی کلام می تواند ایده آل باشد.

۴- صدای طبیعت و صداهای محیطی

بر اساس پژوهشی که در ژورنال جامعه متخصصان آکوستیک آمریکا به چاپ رسیده، «کیفیت صوتی محیط کار، به واسطه رعایت ملزوماتی مثل حفظ حریم خصوصی و میزان سر و صدای فضا، بر اثربخشی، کارایی، و رضایت کارکنان سازمان ها تأثیرگذار است». صداهای طبیعی پس زمینه می توانند بدون آنکه مثل موسیقی با کلام حواستان را به خود پرت کنند، در غرق نگاه داشتن شما در هر کاری که انجام می دهید نقش بسیار مؤثری داشته باشند.

۵- موسیقی مثبت و انرژی بخش

هرچه باشد، هدف از گوش سپردن به موسیقی این است که حالت احساسی شما را به وضعیت بهتری ببرد؛ وضعیتی که برای آن لحظه مناسب تر به نظر می رسد. آهنگ های انرژی بخش به بهترین نحو می توانند این کار را برایتان انجام دهند.

کدام سبک از موسیقی به مغز ما انرژی میدهد

بر اساس تحقیق یاد شده در بالا، «موسیقی می تواند به عنوان یک محرک انتزاعی، درست مثل پاداشی که با انتقال دهنده های عصبی دوپامین ارتباط برقرار می کند، احساسات رضایتمندی و عطش بیشتر را در شما برانگیزد». به بیان ساده، موسیقی مثبت و انرژی بخش به شما انرژی مثبت می بخشد.

۶- موسیقی بازی های رایانه ای

اگر هیچ یک از گزینه های دیگر نتیجه ندادند، شاید آنچه که به آن احتیاج دارید موسیقی متن بازی های رایانه ای باشد. موسیقی متن بازی های رایانه ای عنصری حیاتی از این بازی ها به شمار می روند که اساساً با هدف متمرکز نگه داشتن گیمر برای مدتی طولانی ساخته شده اند. پس دلیلی وجود ندارد که نتوانند همین کار را برای کسانی که قصد دارند چندین ساعت متوالی کار کنند انجام دهند.

myportal

۲ تیر ۱۳۹۵

مطالب پیشنهادی