۵ نکته کلی درباره گلکسی اس۸ و صفحه نمایش ۴K

5 نکته کلی درباره گلکسی اس8 و صفحه نمایش 4K

هنوز زمان زیادی تا معرفی و عرضه این گوشی یعنی گلکسی اس۸ باقی مانده است و شایعات همیشه اطراف کالاهای پرطرفدار پرسه میزند. یکی از این شایعات که سروصدای زیادی به پا کرد این بود که قرار است سامسونگ این گوشی را با صفحه نمایش ۴K روانه بازار کند. در ادامه پنج نکته را پیرامون همین شایعات بررسی میکنیم.

بررسی شایعات درباره گوشی گلکسی اس۸ :

ممکن است در سال ۲۰۱۷، استفاده از صفحه نمایش‌های ۴K در گوشی‌های هوشمند به امری عادی تبدیل شود. با این حال هنوز راه زیادی باقی مانده تا این شایعه در ارتباط با گلکسی اس ۸ تأیید شود.

عضو رسمی UBI Research اعلام کرد: ” سامسونگ در مراسم Display Trade Show کالیفرنیا در ماه مارچ (فروردین) صفحه نمایش ۵.۵ اینج با کیفیت ۴‌K با تراکم پیکسلی ۸۰۶ ppi را برای دستگاه‌های واقعیت مجازی به نمایش گذاشت. با توجه به اینکه انتظار می‌رود فاکتور‌های مهمی از جمله بازده تولید نسل جدید نمایشگر‌ها در ماه‌های آینده پیشرفت کند، صفحه نمایش ۵.۵ اینچ آمولد در گلکسی بعدی که احتمالاً اس ۸ خواهد بود، استفاده می‌شود. ”

اگر این اطلاعات دقیق باشد، سامسونگ اولین شرکتی نیست که از نمایشگر ۴K در گوشی خود استفاده می‌کند. این افتخار مربوط به سونی و گوشی اکسپریا زد ۵ پرمیوم است که سال گذشته عرضه شد (اگر‌چه این گوشی فقط در برنامه‌های خاصی از تمام رزولوشن صفحه نمایش استفاده می‌کرد). گوشی گلکسی اس ۸ با صفحه نمایش ۴K اولین گوشی اولترا اچ‌دی بازار خواهد بود. به این منظور باید مواردی را مد نظر داشت.

۱- این شرط‌بندی بزرگی روی واقعیت مجازی است

تغییرات ۴K نسبت به کواد اچ‌دی در بسیاری از کارهایی که با گوشی هوشمند انجام می‌دهید، تغییری ایجاد نمی‌کند. حتی عکس‌ها و ویدئو‌ها نیز تغییرات زیادی ندارند مگر اینکه از فاصله بسیار نزدیک به آن‌ها نگاه کنید.

تنها دلیل تغییر رزولوشن صفحه نمایش، استفاده از آن در واقعیت مجازی است. دستگاه‌های واقعیت مجازی کنونی که بر پایه گوشی‌های هوشمند ساخته شده‌اند، به دلیل استفاده از صفحه نمایش‌های کواد اچ‌دی، تجربه محدودی را در اختیار کاربران می‌گذارند. استفاده از صفحه نمایش‌های ۴K، ارتقای بزرگ و معنا‌داری برای کاربران Gear VR است زیرا تعداد پیکسل‌ها حدوداً دو برابر بیشتر می‌شود. نتیجه این کار، نمایش شفاف‌تر اطلاعات و محتوا در دستگاه واقعیت مجازی است.

5 نکته کلی درباره گلکسی اس8 و صفحه نمایش 4K

 

بنابراین اگر گلکسی اس ۸ با صفحه نمایش اولترا اچ‌دی عرضه شود، نشان‌دهنده‌ی این است که سامسونگ باور دارد واقعیت مجازی، نسل جدید گوشی‌های هوشمند است. البته این اتفاق با توجه به اینکه سامسونگ در مراسم معرفی گلکسی اس ۷ بسیار روی واقعیت مجازی تاکید داشت، غافلگیر‌کننده نیست.

۲- Gear VR بعدی احتمالاً از صفحه نمایش داخلی بهره نمی‌برد

در رابطه با اینکه استفاده از یو‌اس‌بی نوع سی در گوشی نوت جدید سامسونگ چه معنایی می‌دهد و چه ارتباطی با دستگاه واقعیت مجازی این شرکت دارد، صحبت‌هایی شده است. یکی از این احتمالات، با توجه به قابلیت‌های این اتصال، عرضه یک Gear VR جدید با صفحه نمایش داخلی است که نیاز به استفاده از صفحه نمایش گوشی را از بین می‌برد.

اما اگر برنامه سامسونگ برای استفاده از صفحه نمایش ۴K در گلکسی اس ۸ قطعی باشد، احتمالاً Gear VR همچنان مانند گذشته باقی خواهد ماند (‌یک بدنه پلاستیکی ساده همراه با لنز، که گوشی هوشمند و صفحه نمایش آن کار‌های سخت را انجام می‌دهند). عرضه دستگاه مستقل واقعیت مجازی توسط سامسونگ، جزو احتمالات است، اما تا آن زمان احتمالاُ همچنان شاهد دستگاه‌های واقعیت مجازی سامسونگ با استفاده از صفحه نمایش گوشی هستیم.

5 نکته کلی درباره گلکسی اس8 و صفحه نمایش 4K

 

۳- سوالات زیادی در ارتباط با عملکرد و عمر باتری وجود دارد

بگذارید با واقعیت روبرو شویم؛ صفحه نمایش اولترا اچ‌دی، پیکسل‌های زیادی دارد و برای استفاده از آن‌ها نیاز به قدرت محاسباتی بالایی است. در نظر داشته باشید که صفحه نمایش‌های فول اچ‌دی حدود ۲ میلیون پیکسل دارند. در صفحه نمایش‌های کواد اچ‌دی حدود ۳.۷ میلیون پیکسل وجود دارد که به همین دلیل گوشی‌هایی که در ابتدا از صفحه نمایش کواد اچ‌دی استفاده می‌کردند، در برخی موارد مشکلاتی در عملکرد داشتند. با استفاده از صفحه نمایش ۴K، گوشی گلکسی اس ۸ نیاز به پردازش ۸.۳ میلیون پیکسل دارد که بیش از دو برابر پرچمداران پیشین است.

اگر همواره بخواهید از این رزولوشن استفاده کنید (که ما دلایلی داریم که نیاز به این کار نیست) قطعاً مشکلاتی در عملکرد به وجود می‌آید که ممکن است محسوس یا نا‌محسوس باشد. همچنین روی عمر باتری نیز تأثیر منفی می‌گذارد که برای اکثر کاربران بسیار مهم است.

۴- ممکن است صفحه نمایش در تمام حالات، ۴K نباشد

اگر سامسونگ بخواهد مشکلات عملکرد و عمر باتری صفحه نمایش ۴K را نداشته باشد، می‌تواند مانند سونی عمل کند. صفحه نمایش ۴K گوشی اکسپریا زد ۵ پرمیوم این کمپانی ژاپنی، در بیشتر موارد با کیفیت فول اچ‌دی کار می‌کند و فقط در برنامه‌هایی خاص (مانند نمایش ویدئو و مشاهده عکس) از کیفیت اولترا اچ‌دی استفاده می‌کند.

اگرچه این کار ممکن است نتیجه‌ای معکوس داشته باشد، اما اجرای اکثر برنامه‌ها با کیفیت کواد اچ‌دی در صفحه اولترا اچ‌دی گلکسی اس ۸، راه‌حل هوشمندانه‌ای است که مطمئن شویم در اکثر برنامه‌هایی که متوجه تغییر رزولوشن صفحه نمایش نمی‌شویم، مشکل عملکردی وجود نداشته باشد. اما کیفیت ۴K در زمان پخش محتوا‌های مربوط به آن یا نمایش عکس‌ها و فیلم‌ها، فعال شود.

5 نکته کلی درباره گلکسی اس8 و صفحه نمایش 4K

 

۵- زمان زیادی باقی مانده تا گوشی‌هایی با صفحه نمایش ۴K به استاندارد جدید بازار تبدیل شوند

اگرچه احتمالاً این تکنولوژی پیشرفت خواهد کرد، صفحه نمایش ۴K در اکثر موارد برای گوشی شما مفید نخواهد بود. با وجود اینکه واقعیت مجازی ما را نیازمند استفاده از صفحه نمایش‌های اولترا اچ‌دی در گوشی‌های هوشمند می‌کند، تعداد زیادی گوشی‌های دارای صفحه نمایش کواد اچ‌دی وجود دارند که در استفاده روزانه تفاوتی ندارد و قیمت مناسب‌تری دارند، خصوصاً اگر از کاربرانی هستید که به واقعیت مجازی علاقه ندارید و از آن استفاده نمی‌کنید.

حتی اگر گوشی گلکسی اس ۸ با صفحه نمایش ۴K، سال آینده معرفی شود، انتظار می‌رود که این صفحه نمایش تنها محدود به قدرتمند‌ترین گوشی‌های بازار (گوشی‌های عرضه شده برای واقعیت مجازی) شود. در این حالت نیز دیگر تولید‌کنندگان گوشی‌های اندرویدی از مزیت‌های سرعت و عمر باتری بیشتر در قبال رزولوشن کمتر صفحه نمایش سخن خواهند گفت، همان اتفاقی که در زمان عرضه اولین گوشی با صفحه نمایش کواد اچ‌دی رخ داد.

۴K تکنولوژی بعدی صفحه نمایش‌ها است و با توجه به اهمیت و پیشرفت واقعیت مجازی، در نهایت یکی از گوشی‌های آینده سامسونگ را با صفحه نمایش اولترا اچ‌دی، مشاهده خواهیم کرد. اما کمپانی‌های بزرگ هنوز نیاز به زمان دارند تا برای مشکلات مربوط به افزایش رزولوشن صفحه نمایش، راهکار‌هایی پیدا کنند.

نظر شما در رابطه با این مقاله چیست؟ آیا در گلکسی اس ۸ شاهد استفاده از صفحه نمایش اولترا اچ‌دی خواهیم بود؟ استفاده از صفحه نمایش ۴K در گوشی‌های هوشمند را ضروری می‌دانید؟

myportal

۴ تیر ۱۳۹۵

مطالب پیشنهادی