طول عمر انواع ادویه و روش تشخیص سن ادویه ها

طول عمر انواع ادویه و روش تشخیص سن ادویه ها

ادویه ها پای ثابت غذاهای ایرانی میباشند. اصلا غذایی نیست که در آن ادویه وجود نداشته باشد. میتوان ادویه را ایطور تعریف کرد “طعم دهنده پنهان غذا” . ولی چطور میشود که گاهی اوقات ادویه ها آن طعم و مزه ی همیشگی را به غذا نمیدهند و غذای ما را خراب میکنند؟ این بخاطر سن و تاریخ مصرف نانوشته آن ها میباشد و در این بخش میخواهیم به شما طرز تشخیص سن انواع ادویه را آموزش دهیم.

طول عمر گیاهان خشک و ادویه جات

طول عمر ادویه جات و گیاهان خشک به نوع آماده سازی و نحوه نگهداری شان مربوط می شود. ادویه جات خرد شده، ادویه جات کامل، و گیاهان خشک شده هر کدام به نحوی عمرشان بالا می رود.

ادویه جات خرد شده

ادویه جاتی که خوب خرد شده اند و تبدیل به پودر شده اند، مانند جوز هندی، دارچین، زیره سبز، و کاری، ۲ تا ۳ سال دوام می آورند.

ادویه جات کامل

ادویه جات کامل مانند چوب میخک و دارچین، که به همان شکل کامل و طبیعی خود خشک شده اند طول عمر بیشتری دارند. این ادویه جات کامل را قبل از اینکه بی خاصیت شوند می توانید ۴ تا ۵ سال نگهداری کنید. در این میان یک استثنا وجود دارد و آن فلفل کامل است، که حدود ۵ تا ۶ سال دوام می آورد.

طول عمر انواع ادویه و روش تشخیص سن ادویه ها

 

گیاهان و سبزیجات خشک شده

گیاهان و سبزیجات خرد شده مانند ریحان، جعفری و پونه کوهی ۲ تا ۳ سال دوام دارند. اگر در همان شکل طبیعی خود خشک و نگهداری شوند، ممکن است کمی بیشتر عمر کنند، چیزی حدود ۳ تا ۴ سال.

دانه ها

بسیاری از دانه ها مانند رازیانه حدود ۴ سال عمر می کنند. دانه خشخاش و کنجد در این میان استثنا هستند و باید پس از ۲ سال به دور انداخته شوند.

عصاره ها

عصاره هایی مانند نعنا می توانند تا ۴ سال سالم بمانند. با این حال عصاره خالص وانیل، شامل این مورد نمی شود – این عصاره به علت محتوای بالای الکلش تا آخر سالم می ماند.

توصیه هایی برای نگهداری و ذخیره سازی

برای اینکه عمر ادویه جات را بالا ببریم، آنها را در جایی خشک و خنک نگهداری کنید مانند یک گنجه. ذخیره سازی ادویه جات در قفسه ای نزدیک به اجاق گاز ایده خوبی نیست، چون گرما سرعت در هم شکستن ادویه جات و سبزیجات خشک شده را بالا می برد.

 

پرهیز از رطوبت اضافی

خشک نگه داشتن ادویه جات و گیاهان خشک شده عطر و طعمشان را برای مدت زمان طولانی تری قوی نگه می دارد. کاهش رطوبت خارج از بطری ها نیز به کاهش خطر خرابی کمک می کند. ادویه جات را هنگام اضافه کردن به غذا مستقیم روی آن نگیرید چون بخار غذا به ادویه رطوبت می دهد به جای این کار از یک قاشق خشک برای منتقل کردن ادویه به غذا کمک بگیرید.

فریزر نیز یکی دیگر از مکان های اشتباه برای نگهداری ادویه جات است، هر بار که ظرف نگهدارنده ادویه از فریزر خارج می شود، چگالش ایجاد می شود که بیشتر طعم ادویه را از بین می برد.

طول عمر انواع ادویه و روش تشخیص سن ادویه ها

چطور متوجه شویم که ادویه ارزش استفاده کردن را دارد؟

اگر خاطرتان نیست که دقیقا چه زمانی آن مرزنجوش را خریده اید، مقداری از آن را کف دست خود بریزید و با انگشت بمالیدش سپس استشمام کنید. وقتی ادویه را با انگشت مالیدید در واقع روغن های درون آن را فعال کردید، و باید بویی قوی بدهد. اگر ادویه بوی خاصی نداشت پس بهتر است جایگزینش کنید.

اگر ادویه تان کم خاصیت شده ولی باز هم می خواهید استفاده اش کنید، دوبرابر آنچه در دستور پخت گفته شده بریزید.

myportal

۷ تیر ۱۳۹۵

مطالب پیشنهادی