توصیه هایی برای جلوگیری از حساسیت به پوشک نوزادان

توصیه هایی برای جلوگیری از حساسیت به پوشک نوزادان

اکثر نوزادان به پوشک های امروزی حساسیت نشان میدهند و این بخاطر حساس و نازک بودن پوست نوزادان میباشد که به مواد بی کیفیت و غیر استاندارد پوشک ها واکنش نشان میدهند. ولی باید چه کار کرد؟ نمیشود که نوزادان را پوشک نکنیم. برای اینکه در این مسئله به مشکل برنخورید و پوست نوزاد شما سالم بماند به شما توصیه میکنیم نکاتی که در این مطلب ذکر میشود را مو به مو اجرا کنید. در غیر این صورت به پزشک اطفال مراجعه کنید.

نکاتی در باب حساسیت نوزاد به پوشک:

 بثورات پوشک شایع ترین بثورات نوزادان به شمار می‌آید. این مساله چندان جدی نیست ولی نوزاد را اذیت می‌کند. این بثورات، رنگ قرمز روشن دارند، سطح پوست شبیه پوست سوخته است و به زیر پوشک محدود است.

این بثورات به علت آزردگی شیمیایی پوست بر اثر تماس با ادرار و مدفوع ایجاد می‌شود. عوض کردن به موقع پوشک نوزاد و باز گذاشتن نوزاد برای اینکه موضع هوا بخورد به پیشگیری از بثورات پوشک کمک می‌کند.

گاهی این موضع با قارچ (کاندیدا) عفونت می‌یابد که نشانه بارز این نوع عفونت، ضایعاتی است به شکل نقاط کوچک قرمز رنگ که از ناحیه اصلی بثورات فاصله ارند و بثورات ماهواره‌ای نامیده می‌شوند.

معمولا چین‌های پوستی (مثل چین‌های باسن و بالای پا) دچار بثورات پوشک نمی‌شوند ولی دچار عفونت قارچی می‌شوند. هر چند ممکن است برای درمان عفونت قارچی به تجویز دارو توسط پزشک نیاز باشد.

این عفونت‌ها اغلب به داروهای خانگی که بدون نسخه قابل تهیه هستند، پاسخ می‌دهد. اگر بثورات پوشک پس از ۴-۳ روز درمان بهبود نیابد، باید به پزشک خود مراجعه کنید.

توصیه‌های خانگی برای پیشگیری از  بثورات پوستی پوشک در کودکان

* بثورات پوشک به دلیل تماس پوست با ادرار یا مدفوع ایجاد می‌شود. باز گذاشتن بچه روی یک زیرانداز پلاستیکی روی تخت یا زمین برای قرار گرفتن در معرض هوا، می‌تواند خیلی مفید باشد.

* عوض کردن مرتب پوشک به دلیل این که پوست در معرض ادرار و مدفوع به مدت کم قرار می‌گیرد، بسیار مهم است.

* کرم‌های محافظ (اکسید زینگ، وازلین) در کاهش تماس پوست با ادرار و مدفوع بسیار کمک کننده‌اند. باید ورقه‌ای ضخیم از این کرم‌ها روی پوست بماند.

* رژیم غذایی معمولا باعث بثورات پوشک نمی‌شود، ولی به نظر می‌رسد در بعضی کودکان با خوردن غذاهای خاصی بثورات پوشک ایجاد شود. اگر متوجه چنین وضعی برای کودک خود شدید، از آن غذا پرهیز کنید.

* بعضی بچه‌ها به دستمال‌های مرطوب موجود در بازار، پوشک‌های یک بار مصرف یا صابون‌های رختشویی حساسیت دارند. این ممکن است به بثورات ناشی از آزردگی منجر شود که با بثورات پوشک واقعی متفاوت است.

* آب گرم و صابون ملایم بهترین مواد برای تمیز کردن ناحیه پوشکی است. از محصولاتی که باعث تحریک پوستی می‌شوند، استفاده نکنید.

* از پوشک هایی با سایز بزرگ تر تا زمان بهبود استفاده کنید.

عفونت قارچی واژن

myportal

۹ تیر ۱۳۹۵

مطالب پیشنهادی