همسریابی اینترنتی واقعیت دارد؟

همسریابی اینترنتی چند سالی می شود که بحث داغ در فضای مجازی ایران شده است و حنی وبسایت هایی با این موضوع راه اندازی شده اند. اما تا چه حد می توان به این مسئله اعتماد داشت؟ آیا همسریابی از طریق اینترنت راهکار مناسبی است؟

 رادیو گفت و گو با موضوع “ازدواج های اینترنتی ،” با حضور مرضیه شکوری دانشجوی دکترای جامعه شناسی سیاسی و مدرس دانشگاه به روی آنتن رفت.

مرضیه شکوری با بیان اینکه هر موضوعی که دارای یک ارتباط جمعی باشد، از یک تاریخ تولد برخوردار است، گفت: پدیده های اجتماعی پیچیده و تنیده شده در موضوع ارتباطات، مسئله ای است که خود بشر مبدع و شروع کننده آن است و به همین دلیل پیدا کردن تاریخ تولد آن خیلی سخت نیست.

وی درباره همسریابی اینترنتی و تاریخچه آن اظهار داشت: ادبیات نظری این موضوع در دهه ۹۰ توسط ایالات متحده آمریکا ارائه شد و این ادبیات در محاورات ارتباطات جمعی شکل تازه ای به خودش گرفت یعنی تولید جدیدی از انسان در اراتباطات شکل گرفت.

دانشجوی دکترای جامعه شناسی بیان داشت: نخستین سامانه طراحی شده اینترنتی برای ازدواج و همسریابی در سال ۱۹۹۵ و در ایالات متحده شکل رسمی و مصوب یافت که البته رویکرد آن بیشتر دوست یابی بود.

وی در پاسخ به این سوال که این سامانه برای عرضه خانم ها به آقایان بوده یا خیر، گفت: اینکه از ابتدا چنین نگاه و دیدگاهی توسط طراحان وجود داشته، شاید خیلی درست نباشد زیرا آنها هم در راستای رفع معظلات اجتماعی خودشان مترصد چنین سایت و سامانه ای بودند اما در عمل این سایت و سامانه اینگونه خودش را نشان نداد زیرا اساسا سایت همسریابی نبود.

این مدرس دانشگاه به ایران نیز اشاره کرد و ابراز داشت: ایران نیز به اقتباس از این الگوی به اصطلاح جهانی شروع به طراحی سامانه ای کرد که قصد اولیه آن همسریابی بود اما وقتی این سایت و سامانه از روی یک سامانه غربی به نام دوست یابی است، لاجرم مشخصاتی که در این سامانه طراحی می شود، رنگ و بوی همان مقصد اولیه را دارد لذا خیلی از سایت هایی که در حال حاضر وجود دارد، بعضا دارای نگاه همسریابی نیستند و حتی این سایت ها دارای مجوزهای رسمی و مصوب نیز هستند هر چند که سایت های غیر رسمی نیز در این میان رشد کرده اند.

وی ادامه داد: بخشی از این سایت ها نیز بین مخاطبان لینک ایجاد کرده اند تا به عنوان همسریابی به دنبال دوست یابی بروند؛ چیزی که در شرق معنای دقیقی ندارد.

شکوری با بیان اینکه امروز انسان تک بعدی با معیارهای مادی گرایی و اومانیستی رو به شکست است، اظهار داشت: این شکست توسط خود غربی ها نیز اذعان می شود. مقالات اجتماعی که در کشورهای راس مانند ایالات متحده آمریکا به این نکته صریحا اشاره می کنند که این شیوه کنونی به شکست منجر شده است. اما با توجه به نگاه کدخدا محوری خودشان به کشورهای دارای منافع مشترک اشاعه کردند.

وی بیان داشت: وقتی سبک زندگی در این پروسه و فرآیند تغییر می کند، شاکله های سبک زندگی نیز تغییر می کند؛ یکی از شاکله های سبک زندگی نحوه ایجاد تشکیل خانواده است. البته سنتی یا مدرن بودن ازدواج باعث تضعیف خانواده و ارکان آن نمی شود زیرا اساسا متغیر اصلی در این حوزه شاخص های انتخاب است.

برنامه “گفت و گوی اجتماعی” از شنبه تا چهارشنبه ساعت ۱۳:۳۰ از شبکه رادیویی گفت و گو پخش می شود و علاقه مندان می توانند برای دریافت فایل صوتی این برنامه به سایت رادیو گفت و گو مراجعه کنند.

 

myportal

۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۶

مطالب پیشنهادی