چگونه از فضای مجازی مفیدترین استفاده را ببریم؟

دنیای مجازی این روزها پر شده از روابط عجیب و غریب و کاربری های عجیب تر! هرکس از این فضا استفاده ای میبرد و صد البته برد با کسانی است که در این وانفسای گرانی از آن استفاده اقتصادی ببرند! ولی متاسفانه فقط تبدیل شده به یک فضا برای گذراندن زندگی و حتی برای خود قهرمان پروری کردن!بهتر است نظر کارشناس محترم ما را در این زمینه بخوانید.

امیرمحمد حسینی، جامعه شناس گفت: فضای مجازی شرایطی جدید برای کاربران ایجاد کرده  است تا بتوانند در قالب آن، تصویری از زندگی مورد دلخواه خود را برای مخاطبانشان ترسیم کنند.

وی با اشاره به امکانات زمانی و مکانی شبکه های اجتماعی و فضای مجازی، خاطرنشان کرد: فرد در فضای مجازی این امکان را دارد که با تصویر دلخواه خود به تعامل و ارتباط با دیگران بپردازد و از این طریق بر دیگران تاثیرگذار باشد.

حسینی با اشاره به ویژگی های زندگی مجازی، گفت: در زندگی مجازی، هیچ وقت نخواهیم توانست، رویاها و ذهنیات خود را در دنیای واقعی عینیت دهیم.

جامعه شناس افزود: در سبک زندگی مجازی، افراد متناسب با فرهنگ، ارزشها، دیدگاه ها و نوع جهان بینی خود، تلاش می کنند رویاها و تمایلات ذهنی خود را محقق کنند.

وی با اشاره به اینکه در زندگی مجازی، افراد فارغ از اینکه متعلق به چه موقعیت جغرافیایی و با چه فرهنگ و آیینی هستند به تعامل با یکدیگر می پردازند، تعاملی که دوسویه است، تصریح کرد: امکان ارتباط و تعامل با محیط های پیرامونی با دامنه وسیعی از افراد در مناطق مختلف دنیا، دسترسی آسان، امکان ارائه تصویر مطلوب از خود در تعامل با دیگران، معرفی چهره دلخواه به دیگران باعث شده است تا زندگی مجازی از سوی مردم مورد استقبال قرار گیرد.

حسینی اظهارداشت: شکل گیری زندگی مجازی با توجه به پیشرفت تکنولوژی های ارتباطی غیرقابل اجتناب است اما باید بدانیم چگونه از این فضا بهره برداری کنیم که نه دچار آسیب نشویم بلکه به عنوان فرصتی برای دستیابی به اهداف و برنامه های زندگی مان در دنیای واقعی تبدیل شود.

وی درخصوص اوقات فراغت در فضای مجازی گفت: اوقات فراغت از شکل سنتی خارج شده است و قالب رسانه ای و خانگی بودن فضای مجازی باعث شده است تا بخش اعظمی از مردم به ویژه نوجوانان و جوانان، زمان زیادی را در فضای مجازی بگذرانند.

حسینی افزود: تنوع و تازگی، حجم بالای اطلاعات، دسترسی آسان و کم هزینه به مبادی اطلاعاتی و ارتباطی، چت های تصویری، گفتگوهای مجازی و به روز بودن فضای مجازی از جمله ویژگی هایی است که باعث ایجاد جذابیت برای گروه های مخاطب شده است به طوریکه زمان زیادی از وقت خود را در طول شبانه روز در فضای مجازی سپری می کنند.

وی با بیان اینکه زندگی مجازی به ویژه در میان نوجوانان و جوانان به یک سبک زندگی تبدیل شده است، خاطرنشان کرد: تنوع، تازگی و به روز بودن فضای مجازی باعث شده است تا مردم به ویژه نسل جوان بسیاری از فعالیت های خود را با استفاده از این ابزار انجام دهند.

جامعه شناس ادامه داد: امروزه شاهد هستیم علاوه بر کاربرد فضای مجازی در گذراندن اوقات فراغت به ابزاری برای خریدهای اینترنتی، ارتباطات آموزشی و تعامل با دنیا تبدیل شده است.

منبع: مسیر آنلاین

myportal

۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۶

مطالب پیشنهادی