اصول تهیه قهوه ترک

اصول تهیه قهوه ترک

برای تهیه یک قهوه مناسب از چه روشی باید استفاده کنیم.  دم کردن قهوه اصول خاصی دارد که اگر به درستی رعایت شود می تواند تبدیل به نوشیدنی بی نظیر برای میهمانتان شود. قهوه ترک از پرطرفدارترین نوشیدنی های مجلسی به شمار می رود. در ادامه این مطلب با مواد لازم و نحوه آماده کردن قهوه ترک آشنا خواهید شد.

اولین نکته در تهیه قهوه مطلوب انتخاب ظرف مناسب است. ظرف مورد استفاده در تهیه قهوه باید دارای دهانه باریک‌تر نسبت به بدنه باشد. نکته مهم‌تر آن که بهتر است قهوه جوش از جنس مس ساخته شده باشد. به طور کلی در تهیه این نوشیدنی محبوب توصیه می‌شود از ظروفی بهره ببرید که ضخامت بیشتری دارند.

نکته دوم آب مورد استفاده در تهیه آن است. توصیه می‌شود از آب تصفیه شده و خنک برای دم کردن قهوه استفاده نمایید.

و نکته آخر اینکه، اگر تمایل به اضافه کردن شیرینی به قهوه دارید، شکر را در ابتدا همراه با آب و قهوه ترکیب کنید.

مواد لازم برای تهیه یک فنجان قهوه ترک واقعی

پودر قهوه ترک

۱ قاشق مربا‌خوری

آب تصفیه شده و سرد

۱ فنجان

شکر

به میزان لازم

طرز تهیه قهوه ترک واقعی

  1. ابتدا یک قاشق مربا‌خوری پودر قهوه ترک را با یک فنجان آب سرد تصفیه شده ترکیب کنید. (منظور از قاشق مربا‌خوری، قاشق‌های استاندارد اندازه‌گیری می‌باشد و منظور از فنجان، همان فنجانی است که برای سرو قهوه در نظر گرفته‌اید.) در صورت تمایل استفاده از شکر، بایستی شکر در این مرحله با قهوه ترکیب شود.
  2. قهوه‌جوش را بر روی حرارت ملایم قرار دهید. دم‌کردن قهوه زمان زیادی از شما نخواهد گرفت. لذا، توصیه می‌کنیم چشم از قهوه بر‌ ندارید چراکه قهوه نباید به جوش آید. (این فرایند ۳ تا ۴ دقیقه زمان خواهد برد.)
  3. به محض اینکه قهوه از اطراف به سمت مرکز شروع به کف کردن کرد، ظرف را از روی حرارت بر‌دارید و فوم قهوه را به فنجان مورد نظر منتقل نمایید. سپس ۱/۴ از قهوه را درون فنجان بریزید و مجددا ظرف را به روی حرارت انتقال دهید.

  4. انتقال مجدد قهوه به روی حرارت تنها ۱۵ تا ۲۰ ثانیه به طول می‌انجامد. سپس مابقی قهوه را درون فنجان بریزید و تا لبه فنجان را پر کنید.

اصول و آداب و نحوه سرو قهوه ترک

  • قهوه معمولا با آب سرو می‌شود. چراکه یک جرعه آب به شما اجازه خواهد داد کام خود را تازه کنید و برای نوشیدن قهوه آماده شوید و بتوانید نهایت لذت را از نوشیدنی خود ببرید.
  • علاوه بر آب اکثر مردم ترجیح می‌دهند در کنار قهوه باقلوا، شیرینی و شکلات استفاده نمایند.
  • یک باور غلط در بین ایرانیان این است که قهوه ترک را می‌توان با شیر و یا کرم سرو کرد. در صورتی که قهوه ترک واقعی به جز شکر نیازی به افزودنی دیگری ندارد.
  • در هنگام سرو قهوه، ادب حکم می‌کند که از مسن‌ترین فرد در جمع میهمانان قهوه را سرو نمایید.

انواع قهوه و روش دم کردن آن

انواع قهوه بر اساس نوع مصرف و مقدار سایش و ترکیبات آن متغیر است. قهوه ترک، قهوه اسپرسو، قهوه عربی، قهوه فرانسه، کاپوچینو، موکا، فراپه انواع مشهور این نوشیدنی هستند.

قهوه ترک همان طور که در بالا اشاره شد، قهوه‌ای است که در ظرف مسی دم می‌شود.

قهوه اسپرسو نخستین بار در ایتالیا تهیه شد، معمولا در فنجان‌های کوچک، پیش از ظهر یا بعد از ناهار نوشیده می‌شود.

تلخی قهوه عربی بسیار بیشتر از سایر انواع قهوه‌هاست و رنگ آن هم به سیاهی می‌زند، اما آنچه در میان مردم ما به عنوان قهوه فرانسهمعروف است، در واقع قهوه ساده‌ای است که با ریختن آب‌جوش روی قهوه سائیده و صاف‌کردن آن پس از چند لحظه به دست می‌آید و در فنجان‌های نسبتا بزرگ با شیر یا بدون شیر، شیرین یا تلخ نوشیده می‌شود. قهوه فرانسه خشک به درشتی شکر و به رنگ قهوه‌ای سیر است.

کاپوچینو هم نوعی شیر‌قهوه ایتالیایی است. کاپوچین، نام فرقه‌ای از راهبان کاتولیک است که معمولا چهره‌ای رنگ پریده دارند و کلاهی سیاه به سر می‌گذارند. فنجان قهوه کاپوچینو با آن همه کف شیر و گرد کاکائو و دارچین، ظاهرا به نظر ایتالیایی‌ها شبیه قیافه راهبان کاپوچین بوده است!

آنچه مسلم است، قهوه گیاه مفیدی است. علاوه بر نوشیدنی مطبوعی که از آن به دست می‌آید از تفاله آن هم می‌توان استفاده کرد. تفاله‌قهوه برای گرفتن بوی زهم و سایر بوهای نامطبوع دست بسیار موثر است. از این تفاله برای رنگ کردن مو هم می‌توان استفاده کرد.

چرا قهوه در بین مردم جهان محبوب است؟

حتماً خواص فراوانی را از گوشه و کنار درباره این نوشیدنی شنیده‌اید. تا به حال خواصی نظیر بهبود خستگی و افسردگی، افزایش متابولیسم بدن و کاهش حملات آسم در مورد قهوه به اثبات رسیده است.

کافئین موجود در قهوه به میزان ۱۰ درصد سرعت پردازش اطلاعات را در مغز افزایش داده و مصرف یک فنجان قهوه بعد از نهار، مانع از بی‌حالی پس از مصرف غذا در ظهر می‌شود.

قهوه موجب افزایش سرعت متابولیسم بدن و شکستن چربی‌ها شده و به میزان قابل ملاحظه‌ای سوخت و ساز را در سلول‌ها بالا می‌برد.

موارد منع مصرف قهوه

  •  مهم‌ترین نکته‌ای که باید در مورد این نوشیدنی در نظر داشت، رعایت اعتدال در مصرف آن است. دریافت بیش از اندازه کافئین باعث بی‌قراری، بی خوابی، تعریق و تپش قلب می‌شود. 
  • قهوه‌های معمولی که به شکل سنتی یعنی به روش دم‌کرده تهیه می‌شوند، اگر بیش از اندازه به مصرف برسند، می‌توانند کلسترول خونرا بالا ببرند.‌
  • کافئین موجود در قهوه در طولانی مدت و بر اثر استفاده بی‌رویه می‌تواند اعتیادآور و مضر باشد، اما چون این نوع اعتیاد آن زیان‌آور نیست، مصرف آن در میان مردم همچنان رواج دارد. کافئین در طول روز به شکل‌های گوناگون از راه نوشیدن انواع نوشابه‌های گازدار، شکلات‌ها و قهوه وارد بدن می‌شود. کافئین موجود در یک فنجان قهوه حدود ۱۵۰ سی‌سی است. قهوه ترک دارای ۴۰ تا ۱۷۰ میلی گرم کافئین و میانگین ۱۰۰ میلی‌گرم است. نسکافه فرانسوی (قهوه آماده) دارای ۳۰تا ۱۲۰ میلی‌گرم کافئین و میانگین کافئین ۷۵ میلی‌گرم است. نسکافه فرانسوی بدون کافئین دارای یک تا پنج میلی‌گرم کافئین است.
  • افرادی که از بالا بودن فشار خون یا بیماری تپش‌قلب رنج می‌برند و همچنین خانم‌های باردار، بهتر است در مصرف قهوه زیاده روی نکنند.

گروه آشپزی ستاره

myportal

۱۹ خرداد ۱۳۹۶

مطالب پیشنهادی