خطای پزشکی این بار در شیراز

خطای پزشکی این بار در شیراز

 

بیماری که برای درمان مشکلات کلیوی خود در بیمارستان بستری شده بود خبر نداشت که قرار است مشکلات زیادی در پی عمل کلیه وی برایش ایجاد شود. لوله ای که در این تصویر میبینید در مجاری ادراری این بیمار بخت برگشته جا مانده بود و باعث ایجاد درد و رنج و سختی های زیادی برای مرد سی ساله شد.

داستان از آن‌جا آغاز می‌شود که پزشک جراح بعد از عمل فراموش می‌کند لوله ۳۰ سانتی را از بدن بیمار خود خارج کند،

 وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به‌طور مشخص متولیارائه مطلوب خدمات سلامت به‌صورت عادلانه و فارغ از هرگونه تبعیض از جمله قومی، فرهنگی، مذهبی، نوع بیماری و جنسیتی است.

طبق این اصل قانونی که برگرفته از اعتقادات دینی و باورهای انسانی است، منشور حقوق بیمار درکشورمان تدوین ‌شده که دریافت مطلوب خدمات سلامتِ شایسته‌ شأن و منزلت انسانی بر پایه‌ صداقت، انصاف، ادب و همراه با مهربانی و بر اساس دانش روز مبتنی بر برتری منافع بیمار در سریع‌ترین زمانممکن و با احترام به‌وقت بیمار از بندهای این منشور است.

متأسفانه بیماران و همراهان بیمار از حقوق خود کم‌اطلاع یا بی‌اطلاع هستند و گاهاً دچار صدمات جانیو مالی نیز می‌شوند، اما به خاطر عدم آگاهی و البته بروکراسی سخت اداری از حقوق خود می‌گذرندو همین مسئله باعث گستاخی برخی از جراحان و پزشکان کشورمان می‌شود که با قصورهای متعددزحمات جامعه پزشکی را نیز زیر سؤال می‌برند.

خبرنگار در شیراز در همین رابطه به سراغ جوان ۳۰ ساله‌ای رفت که به خاطر قصور یک پزشک شیرازی۵ سال از عمرش را با درد گذرانده است.

علی طاهری پس از ۵ سال متوجه وجود یک لوله ۳۰ سانتی در مثانه‌اش می‌شود که از عمل جراحیاول، توسط پزشک به یادگار مانده است؛ این لوله به‌مرور زمان با گوشت بدن وی ممزوج شده و عملکردکلیه را مُختل و عملا آن را تبدیل به یک کارگاه تولید سنگ کرده است!

طاهری با اشاره به اینکه از دی‌ماه سال ۹۱ برای اطلاع از بیماری جسمی‌اش به درمانگاه شهیدفقیهی شیراز مراجعه کرده است، گفت:

از سیاخ‌دارنگون آمدیم شیراز و پس از نوبت‌گیری و انجام آزمایش و سونوگرافی‌های مختلف، تشخیص دکتر شن کلیه و عفونت مثانه بود.

وی ادامه داد: در یکی از بیمارستان‌های آموزشی درمانی شیراز بستری شدم و یکی از پزشکانعملجراحی را انجام داد (نام این بیمارستان و پزشک سهل‌انگار نزد خبرگزاری فارس محفوظ است) که پساز چند روز هم ترخیص شدم. همان موقع گفتند هفته بعد مجدد مراجعه کنید تا لوله را از مجاری ادراریخارج کنیم که ماهم همین کار را کردیم، اما تا همین چند روز پیش نمی‌دانستم که لوله از بدنم خارج نشده است!

طاهری که خاطرات درد کشیدن‌های چندساله خود را به زبان می‌آورد، افزود:

گاهی که درد شدید داشتم به بیمارستان مراجعه می‌کردم، اما بدون اینکه آزمایش یا سونوگرافی برایم تجویز کنند، با قرص مُسکّن و آمپول دردم را تسکین موقت می‌دادند.به گفته طاهری از یک ماه پیش حال عمومی وی آن‌قدر وخیم‌ می‌شود که دیگر توان راه رفتن نداشته و گویی فلج شده است. وی که به همراه برادرش هربار با صرف هزینه‌های تاکسی دربست از سیاخ‌دارنگون به شیراز می‌آمدند، در مراجعه اخیر خود به یکی از بیمارستان‌ها و انجام آزمایش و سونوگرافی، از زبان پزشکان سخت‌ترین جواب ممکن را می‌شنوند: وجود غده سرطانی در مثانه!

طاهری می‌گوید پس از شنیدن احتمال غده سرطانی، زانوهایش سست و از بهبودی کاملا ناامید می‌شود؛به همین دلیل به سراغ پزشک متخصص دیگری هم می‌رود، اما او نیز به اشتباه همین تشخیص سرطانرا تکرار کرده و البته خودش ادامه می‌دهد: وجود لوله ۳۰ سانتی در مثانه آنقدر اتفاق عجیبی استکه هر دکتر دیگری را هم به‌اشتباه در تشخیص مواجه می‌کرد.

 

این جوان ۳۰ ساله می‌گوید:

در نهایت یک پزشک عمومی باتجربه ما را معاینه کرد و گفت به نظر من این غده سرطانی نیست و احتمالا یک شیء در بدن شما جا مانده است!

بالاخره با مراجعه به بیمارستان کوثر و انجام مجدد آزمایش‌ها و عمل، این لوله ۳۰ سانتی با ۴۰ سنگ‌ریزاز بدن این بیمار خارج شد و هم‌اکنون نیز وی از بیمارستان ترخیص و حال فعلی‌اش خوب است.

این جوان بهبودیافته می‌گوید علاوه بر سختی راه و درد کشیدن‌های چندین ساله، تاکنون ۱۰ میلیونتومان برای درمان خود هزینه کرده است.

علی طاهری با تشکیل پرونده، قصد شکایت از پزشک خود را دارد تا با برخورد با این پزشک متخلف،از بروز مشکل برای دیگر بیماران جلوگیری کند.

قطب پزشکی بودن شیراز باعث می‌شود که افراد مختلفی از استان و خارج از کشور به بیمارستانو مراکز درمانی شیراز مراجعه کنند، ارائه خدمات درمانی مطلوب و برخورد با پزشک و کارکنان متخلفمطمئناً موجب اطمینان و رضایت هرچه بهتر بیماران و همراهان ایشان می‌شود.

خبرگزاری فارس در شیراز با اعلام آمادگی برای انعکاس توضیحات دکتر ایمانیه رئیس دانشگاه علومپزشکی شیراز در مورد این مسئله، امیدوار است که حق تضییع‌شده علی طاهری جبران و با پزشکمتخلف برخورد شود.

خبرگزاری فارس

myportal

۹ مرداد ۱۳۹۶

مطالب پیشنهادی