خطر حشره دراکولا برای شمالی ها

خطر حشره دراکولا برای شمالی ها

حشره دراکولا نیش ندارد اما با تماس با پوست انسان عوارض خطرناکی برای سلامتنی افراد در بر خواهد داشت بهتر است به برخی از توصیه های پزشکی در مورد این حشره آشنا شوید اگر مسافر شمال هستید مراقب دراکولا باشید.دبیر ستاد مرکزی اطلاع‌رسانی داروها و سموم گفت: حشره دراکولا در مناطق شمالی ایران بسیار شایع است و سم ناشی از ترشحات این حشره می‌تواند عوارض جداناشدنی را در فرد ایجاد کند.

یسنا به‌منش در خصوص خطرات گزش حشره دراکولا در ایران گفت: حشره دراکولا کاملاً شبیه مورچه و کمی بلندتر و کشیده‌تر است و بدنش به‌طور یک درمیان به رنگ سیاه و مایل به قهوه‌ای است.

حشره دراکولا نه نیش می‌زند و نه گاز می‌گیرد بلکه ترکیبات سمی و محرکی را ترشح می‌کند که باعث ایجاد زخم در محل عبور خود از روی پوست شده و منجر به صدمات بافتی، زخم و تاول می‌شود.

وی درخصوص علائم ترشح ناشی از حشره دراکولا بر روی بدن افزود: ترکیبات سمی و محرک ترشحات این حشره به‌صورت قرمزی به همراه تاول و یا جوش‌های کوچک همراه با خارش و در انتها ورقه شدن و پوسته‌پوسته شدن پوست است. با وجود آنکه این حشره فاقد نیش زدن و گزیدگی است ولی به‌راحتی همان کار گزیدگی را انجام می‌دهد.

دبیر ستاد مرکزی اطلاع‌رسانی داروها و سموم خاطرنشان کرد: این حشره در نقاط شمالی ایران و در فصل تابستان با شروع گرمی هوا شیوع پیدا می‌کند. نام محلی حشره بند است و مسیر حرکت حشره یا موضعی که آغشته به سم و ترشحات حشره می‌شود اغلب در نواحی سر، صورت و یا دست است بنابراین تأکید می‌شود از کشتن حشره بر روی پوست جداً خودداری شود. همچنین زخم ناشی از سموم این حشره خودبخود بهبود می‌یابد ولی می‌تواند بسیار آزادهنده و همراه با درد باشد.

وی در خصوص اقدامات و کمک‌های اولیه در گزارش دراکولا بیان کرد: درمان قطعی برای سم حشره دراکولا وجود ندارد و عارضه بعد از مدتی خودبخود خوب می‌شود. له شدن حشره دراکولا روی پوست و یا خاراندن پوست سبب انتشار سم و تشدید زخم‌های روی پوست خواهد شد. برای تخفیف عارضه پوستی سم حشره دارکولا، می‌توان در ساعات ابتدایی با آب و صابون معمولی محل عارضه را شستشو داد و با الکل سفید ضدعفونی کرد. با تمیز نگه داشتن محل عارضه می‌توان از بروز مشکلات ثانویه از جمله عفونت‌های باکتریایی جلوگیری کرد همچنین هرچه پوست مرطوب‌تر باشد شدت عارضه بیشتر است.

میزان

myportal

۲۰ مرداد ۱۳۹۶

مطالب پیشنهادی