بارش شهابی بسیار دیدنی در لواسان

بارش شهابی بسیار دیدنی در لواسان

بارش شهابی دیشب بسیار دیدنی بود مردمی که در منطقه لَواسان زندگی میکردند به راحتی قادر به مشاهده این شهاب باران بودند این پدیده بارشی هر ساله اتفاق می افتد و بسیار هیجان انگیز و مهیج است بهتر است با این پدیده بیشتر آشنا شوید.

در تصویر زیر نمایی از بارش شهابی شب گذشته را از نزدیکی ستاره قطبی در آسمان لواسان می‌بینید.

لَواسان یکی از شهرهای بخش لواسانات در شهرستان شمیرانات استان تهران است.
در اصطلاح عامیانه به این شهر لواسون می‌گویند. لواسان یکی از گرانقیمت‌ترین و امنترین شهرهای ایران می‌باشدو بسیاری از ایرانیان ثروتمند و سرشناس در این شهر ویلا دارند.

این باغشهر که بیشتر خانه‌های آن بصورت ویلایی و مدرن بنا شده‌اند، دارای بناهایی است که چندین سال پیاپی بعنوان شاهکار معماری سال کشور برگزیده شده‌اند. لواسان را بعضاً بورلی هیلز یا سوییس تهران می‌نامند.

لواسان درّه‌ای است ییلاقی و خوش آب و هوا در دامنهٔ جنوبی کوه‌های البرزکه به خاطر داشتن چشم‌اندازهای بکر و زیبا از رودخانه جاجرود و دریاچهٔ زیبای سد لتیان شهرت یافته است.

بارش شهابی برساوشی یکی از مهم‌ترین بارش‌های سالیانه در دنیای نجوم به شمار می‌رود. بیشترین مقدار نرخ ساعتی سرسویی در این بارش حدود ۱۰۰ عدد در نظر گرفته می‌شود. بارش شهابی یادشده در واقع از توده‌های بازمانده از ستاره‌ی دنباله‌داری موسوم به سوئیفت پدید می‌‌‌آید. گفتنی است که این دنباله‌دار هر ۱۳۰ سال یک بار مدار خود به‌دور زمین را کامل می‌کند. زمان کلی برای فعالیت این پدیده‌ی بارشی حدود یک ماه و از حوالی بیست و هفت تیرماه تا سوم شهریور در نظر گرفته می‌شود.

با وجود دوره‌ی یک‌ماهه‌ای که برای این بارش اشاره کردیم؛ اما نقطه‌ی اوج این بارش‌ها بازه‌ی زمانی کمتری را شامل می‌شود. در واقع این بارش در روز ۲۲ مرداد هر سال به اوج می‌رسد.نکته‌ی جالب دیگری که در مورد بارش برساوشی وجود دارد به نامگذاری آن در زمان‌های گذشته بر می‌گردد. امروزه با تجهیزات ستاره‌شناسی جدید به‌طور دقیق مشخص شده است که منشا این بارش نه صورت فلکلی برساوش، بلکه در جایی واقع در نزدیکی مرز این صورت فلکی با صورت فلکی دیگری موسوم به ذات‌الکرسی است.

خبر آنلاین

myportal

۲۲ مرداد ۱۳۹۶

مطالب پیشنهادی