موفقیت چشمگیر لاله حق وردی و تیم تحقیقاتی اش

موفقیت چشمگیر لاله حق وردی و تیم تحقیقاتی اش

 

لاله حق وردی توانست در پژوهش های ژنتیکی همراه با یک تیم تحقیقاتی جایزه شرودینگر را دریافت کند. این فیزیکدان ایرانی در پژوهش های ژنتیکی اش توانست به یافته های جدیدی روی سلولهای بنیادی دست پیدا کند و افتخار تازه ای برای کشورمان به ارمغان بیاورد.

دکتر لاله حق وردی یک فیزیک دان ایرانی است که در تیم پژوهشی انستیتو هلمهولتز آلمان فعالیت می کند. او اخیرا به همراه سه عضو دیگر تیم موفق به دریافت جایزه شرودینگر بابت تحقیقات خود شدند.

این جایزه هر سال به طرحی خلاقانه تعلق می گیرد که در حقیقت پژوهشی بین رشته ای میان ریاضیات، فیزیک و علوم طبیعی است. حق وردی نیز به عنوان یک فیزیکدان در تیمی فعالیت دارد که پژوهش های ژنتیکی روی سلول های بنیادی انجام می دهند.

 دکتر کارستن مار، پروفسور تیم شرودر، دکتر لاله حق وردی و پروفسور فابیان تایس در کنار یکدیگر این تیم موفق شده تا برای اولین بار، حجم عظیمی از اطلاعات بیولوژیک را در دسته های مشخص ارزیابی کند و حق وردی نیز فعالیت های ژنتیکی سلول های مورد پژوهش را تحلیل کرد. حق وردی و سه عضو دیگر این تیم، به خاطر دستیابی به این موفقیت بزرگ امسال جایزه شرودینگر را از آن خود کردند.

اروین شرودینگر دانشمندی اتریشی بود که خدمات بسیاری به علوم تجربی کرد و در سال ۱۹۳۳ برنده جایزه نوبل شد. جایزه شرودینگر اولین بار در سال ۱۹۵۶ به خود وی داده شد و پس از آن دانشمندان و محققین برجسته قادر به دریافت آن بودند. شرودینگر چند سال بعد در سال ۱۹۶۱ در حالی که ۷۳ سال سن داشت به علت ابتلا به بیماری سل چشم از جهان بست.

myportal

۳۰ شهریور ۱۳۹۶

مطالب پیشنهادی