تندیس کشتی گیر ایرانی در کشور خارجی

تندیس کشتی گیر ایرانی در کشور خارجی

تندیس جهان پهلوان تختی در موزه آکادمی ورزش آمریکا رونمایی شد. این پهلوان نامی ورزش ایران اسطوره کشتی گیران کشورمان بود این تندیس در حضور فرزند این ورزشکار رونمایی شد.

از تندیس جهان پهلوان غلامرضا تختی به عنوان اولین اثر یک ورزشکار ایرانی در موزه آکادمی ورزش آمریکا و در حضور بابک تختی رونمایی شد.

تندیس برنزی جهان پهلوان غلامرضا تختی پس از ساخت توسط علیرضا خاقانی در تهران به آمریکا منتقل شد تا از این اثر در موزه آکادمی ورزش آمریکا به پاس احترام به پهلوان نامی ورزش ایران محافظت شود.
در این مراسم بابک تختی تنها فرزند جهان پهلوان تختی که در حال حاضر ساکن ایالت نوادا در آمریکاست دقایقی برای حاضران سخنرانی کرد.
تندیس نیم تنه جهان پهلوان تختی از جنس برنز و دارای یک متر طول و پنجاه کیلوگرم وزن است.
در این موزه مجموعه ای از نشان ها،تندیس ها و یادبودهای ورزشکاران شاخص آمریکا و سایر کشورهای جهان نگهداری می شود و تندیس جهان پهلوان تختی نخستین تندیس از ورزشکاران ایرانی است که قرار است در این موزه نگهداری شود.
این موزه در ایالت آلاباما در جنوب آمریکا قرار دارد.

در این مراسم که از سوی انجمن دوستی ایران و آمریکای شمالی و با حضور شخصیت‌های علمی و فرهنگی و نمایندگان رسانه‌ها برگزار شد رییس موزه و رییس آکادمی ورزش ایالات متحده آمریکا در سخنانی از این برنامه به عنوان یک اقدام سازنده و مهم فرهنگی یاد کرد که می‌تواند در دراز مدت تاثیرات عمیقی بر شناخت فرهنگی مردم دو کشور از یکدیگر داشته باشد.

دکتر روسندیچ در این مراسم که با حضور بابک تختی تنها فرزند جهان پهلوان تختی، مدیر عامل و رییس انجمن دوستی ایران و آمریکای شمالی، رییس انستیتو روشن از دانشگاه مریلند و شخصیت‌های علمی و فرهنگی برگزار می‌شد با یادآوری و مرور افتخارات غلامرضا تختی در طول زندگی حرفه‌ای خود از او به عنوان یک اسطوره و شخصیت تاثیرگذار جهانی یاد کرد که توانسته بر نسل‌های بعد از خود نیز تاثیرات عمیقی بر جای بگذارد.

وی با بیان اینکه موزه ورزش ایالات متحده مفتخر به دریافت این اثر هنری ارزشمند از سوی انجمن دوستی ایران و آمریکای شمالی شده است، تصریح کرد: امیدواریم این قبیل اقدامات مهم فرهنگی در آینده نیز ادامه داشته باشد و در سایر حوزه‌ها نیز گسترش پیدا کند.

در ادامه این مراسم ابراهیم مقصود رییس انجمن دوستی ایران و آمریکای شمالی گزارشی از مراحل ساخت و اهدای این اثر ارزشمند هنری به موزه که استاد علیرضا خاقانی در تهران آن را ساخته است به حاضرین ارائه کرد.

وی با بیان اینکه این قبیل اقدامات در شرایط فعلی به شناخت عمیق‌تر مردم آمریکا از واقعیت‌های درون جامعه ایران کمک می‌کند و موجب می‌شود که آنها با مطالعه و تحقیق بیشتر با تاریخ، فرهنگ و هنر ایران آشنا شوند.

در این مراسم دکتر فاطمه کشاورز رییس انستیتو روشن از دانشگاه مریلند نیز با ارائه اشعاری از مولوی به زبان‌های فارسی و انگلیسی از فتوت و جوانمردی به عنوان یک شاخصه مهم در فرهنگ ایرانی یاد کرد و نوع دوستی و احترام به سایر انسان‌ها را از خصوصیت‌های اصلی و بارز جهان پهلوان غلامرضا تختی بر شمرد.

بابک تختی تنها فرزند غلامرضا تختی نیز در سخنانی در این مراسم با بیان اینکه تختی هیچ وقت متعلق به یک دوران خاص نبوده است در مورد تاثیرات تختی بر نسل‌های پس از خودش اشاره کرد و از اقدام انجمن دوستی ایران و آمریکای شمالی و موزه ورزش آمریکا در نصب و رونمایی از تندیس جهان پهلوان غلامرضا تختی قدردانی کرد.

در این مراسم پیام ویدئویی دکتر علیرضا خاقانی سازنده تندیس جهان پهلوان غلامرضا تختی پخش شد و در پایان مراسم وحید آبیده مدیر عامل انجمن دوستی ایران و آمریکای شمالی و بابک تختی از تندیس رسماً رونمایی کردند.

ایسنا

myportal

۱۳ مهر ۱۳۹۶

مطالب پیشنهادی