بازار داغ معرکه گیرها

بازار داغ معرکه گیرها

بازار معرکه گیری آنقدر رونق پیدا کرده است که روبه روی تئاتر شهر نیز با تجمع افرادی که می خواهند به دیدن تئاتر بروند برگزار می شود. مارگیرانی را در این گزارش تصویری خواهید دید که دوره گرفته و در حال جلب توجه مردم هستند.

اگر از دستفروشی‌های گوشه و کنار خاطره انگیزترین و دلنشین ترین مکان فرهنگی ایران یعنی، تئاترشهر بگذریم، از معرکه گیری برای مارگیری در اطراف تئاترشهر که مکانی برای تجمع هنرمندان و هنردوستان است، نمی‌توانیم بگذریم!

روز های زیادی گذشته است و عده ای به نام مارگیران در اطراف تئاترشهر مشغول معرکه گیری با مار کبری برای پول درآوردن هستند. این افراد با وسایل خود که بیشتر شبیه ابزار جادوگران یا رمالان است، مردم کنجکاو را به دور خود جمع می کنند تا به گستره مخاطبان کار خود اضافه کنند و به نوعی با مقدس ترین و بزرگترین هنر، یعنی تئاتر رقابت کنند.

متاسفانه مسئولان با این معرکه گیران که چهره این محیط دلنشین و خاطره انگیز را خراب کرده اند، برخوردی نمی کند، و باید بفهمیم کار از کجا می لنگد و کوتاهی از کدام سمت است؟ آیا قرار است این معرکه گیران به رفتار های خود در قلب تئاتر ایران ادامه بدهند؟ آیا قرار است معرکه گیری بیشتر از هنر مادر، تئاتر مخاطب جذب کند؟ پاسخ این سوالات در نزد چه کسی است؟

حضور این معرکه گیران در مکانی که سخن از هنر و هنرمند است، یک تناقض بزرگ ایجاد می کند، تناقضی از واقعیت و معرکه گیری! معرکه گیری هایی که تنها جنبه سرگرمی برای مخاطب دارد و معرکه گیران با این هدف، باعث ایجاد یک رقابت میان هنرآیینی و هنر خرافی شده اند.

اهالی تئاتر خیابانی، مکانی بغیر از ایرانشهر و تئاترشهر را برای انجام فعالیت های هنری خود در دست ندارند، ولی معرکه گیران، در همه ایران معرکه گیری می کنند و به سوءاستفاده از وقت، مال و… مردم می پردازند. مسئله ما این است که، حالا معرکه گیران به قلب تئاتر ایران رسوخ کرده اند و تا اینجا پیش آمده اند، آیا نباید اندیشه ای در این باره کرد؟

 

البته؛ بنظر می رسد که، راه حل برطرف کردن این معضل که در حال حاضر وجود دارد، حذف این گروه معرکه گیر نیست! بلکه زمانی که ما به حذف این معضل اقدام کنیم تا بخواهیم ریشه آن را بسوزانیم، باعث می شویم که عطش این مسئله در مردم از بین نرود و مخاطب به یک حس سیری ناپذیر برسد که ممکن است در جایی دیگر این عطش سرازیر شود.

راه حل نهایی و مناسب این است که؛ رقیب این معرکه گیر ها، یعنی هنر مادر، تئاتر آنقدر قوی و خوب عمل کند و مخاطب جذب کند تا این سوءاستفاده گران در حاشیه قرار بگیرند و به طور کل فراموش شوند!

 

 

گزارش از یگانه عرب

myportal

۲۲ مهر ۱۳۹۶

مطالب پیشنهادی