بازیگران فیلم سینمایی اردک لی

بازیگران فیلم سینمایی اردک لی

اردک لی نام فیلم سینمایی جدیدی است که هنگامه قاضیانی در آن هنرنمایی میکند. این فیلم ساخته جدید بهروز غریب‌پور می باشد. می توانید در ادامه این بخش با داستان این فیلم و دست اندرکاران این فیلم سینمایی آشنا شوید. فیلم سینمایی«اردک لی» تازه‌ترین ساخته بهروز غریب‌پور به تازگی تصویربرداری خود را در لوکیشن شهرک سینمایی به پایان رسانده و تیم تولید این فیلم سینمایی در لوکیشن جدید مستقر شده‌اند. همچنین سکانس‌های ایفای نقش هنگامه قاضیانی که در نقش مادر در این فیلم حاضر شد، به پایان رسیده است.

بنابراین گزارش، بهروز غریب‌پور پس از شانزده سال به سینما برگشته است.
او که عمده‌ی فعالیتش در کارگردانی تئاتر و ترجمه و تالیف آثار مربوط به حوزه‌ی تئاتر بوده است امسال با فیلمی در حوزه‌ی کودک به جشنواره‌ی فیلم فجر خواهد آمد.

«اردک لی» عنوان جدیدترین فیلم‌سینمایی غریب‌پور است.
عنوان این فیلم برای هرکسی که اولین بار اسم آن را می‌شنود همانقدر عجیب و سؤال برانگیز است که برای کاراکترهای داخل فیلم! و جالب این است که خود غریب‌پور هم حدود سی سال پیش از شنیدن همین اسم متعجب شده بود و همین مسئله کلید نگارش و ساخت فیلمی سینمایی شد که الان در مرحله‌ی فیلم‌برداری است.

بازیگران فیلم سینمایی اردک لی

نزدیک به سه دهه پیش زمانی که غریب‌پور مدیر کانون پرورش فکری کودکان بود،بر حسب اتفاق با دانش آموزی به نام فامیل «اردک لی» آشنا می‌شود.
او تصور می‌کند او احتمالاً از روستایی نزدیک اردکان یزد آمده است و به همین دلیل چنین نامی دارد. اما کودک توضیح می‌دهد
که روستای آن‌ها با همین نام در حوالی آذربایجان بوده است اما پدرش با مراجعه به سازمان ثبت نام فامیل‌شان را تغییر داده است.
او از مشکلاتی که نام فامیلش برای خود و خانوده‌شان بوجود آورده می‌گوشد و قصه‌ی نابی در ذهن بهروز غریب‌پور شکل می‌گیرد. غریب‌پور همان زمان فیلمنامه‌ای با همین نام می‌نویسد که تا امروز شرایط ساخت آن فراهم نشد.

او در این‌باره می‌گوید:«بیست و پنج سال پیش با شنیدن ماجرای پسرک در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان،
فیلمنامه‌ای با نام اردک لی را نوشتم اما شرایط تولید آن تا امروز فراهم نشد
تا آن‌که علی حضرتی بر حسب اتفاق فیلمنامه‌ی من را می‌خواند و تصمیم به ساخت آن می‌گیرد. بیست و پنج سال طول کشید
تا این فیلم ساخته شود اما سرعت علی حضرتی در پیش تولید آن به اندازه‌ای بود که کمتر از بیست و پنج روز فیلم را در تاریخ ۲۱ مهرماه کلید زدیم.»

غریب‌پور از معدود سینماگران و کارگردانان تئاتر است که شناخت کامل و درستی به مقوله‌ی کودکان و نوجوانان دارد.
او که از پرکارترین و سرشناس ترین چهره های تئاتر ایران به حساب می‌آید تجربه‌ی بسیاری در کارهای سینما و تئاتر کودک دارد،
از نویسندگی فیلمنامه‌ی «دونده» امیر نادری تا اپراهای عروسکی که مهمترین آن‌ها توسط او به اجرا درآمده و البته مخاطبانش اغلب بزرگسال بودند.
او همچنین رئیس مرکز آموزش تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری در طول دهه‌ی شصت بود.

غریب‌پور پیش از انقلاب نیز چند سالی معلم مدرسه‌ی دبستان بود و از همین رو شناخت بسیاری در حوزه‌ی کودکان و نوجوانان دارد و مشکلات آن‌ها و دغدغه‌شان را به خوبی درک کرده است.
این شناخت در ساخت فیلم سینمایی «اردک لی» مشهود خواهد بود.
او در این فیلم به اعتماد بنفس انسان‌ها، عناصری مانند مانند نام، رنگ پوست و… که کسی در انتخاب آن‌ها نقشی نداشته
و تاثیر آن در زندگی پرداخته است.

غریب‌پور دراین باره‌ می‌گوید:«اردک لی اساسا به مقوله‌ی اعتماد به نفس اشاره دارد، پسرک قصه‌ی فیلم بچه ی به شدت با هوششی است اما نام او تبدیل به نقطه ضعف زندگی‌اش می‌شود و زندگی و آینده‌ی خود و خانواده‌اش را تحت تاثیر قرار داده است.»

درواقع این فیلم داستان پسر بچه ای به نام بایرام اردک لی است،پدرش کارگر راه‌آهن بوده اما که به خاطر بیماری صعب‌العلاج همسرش همراه با خانواده‌ از روستایی در آذربایجان به نام «اردک لی» به تهران می‌آید که با این مهاجرت دچار مشکلات اساسی می شوند.
پسرش را در دبستانی به نام هدایت ثبت‌نام می‌کند. اتفاقاتی در مدرسه برای بایرام‌ می‌افتد که آن‌جا را به مرور برای این پسربچه تبدیلبه یک قربان‌گاه کرده و درنهایت زندگی خانواده به تراژدی می‌انجامد.
این کارگردان در خصوص شکل گیری تراژدی فیلم توضیح می‌دهد:« نام اردک لی برای تهرانی‌ها نامانوس است.
شرایط حضور او در مدرسه به شکلی است که تعدادی از شاگردان مدرسه و همچنین بعضی از ناظم‌ها او. را مسخره می‌کنند و در نهایت مدرسه او را به سمت مهلکه‌ای سوق می‌دهد. »

فیلم سینمایی «اردک لی» از فیلم‌های پرلوکیشن جشنواره‌ی امسال است.
بخشی از قصه در لوکیشن شهرک غزالی روایت شده که فیلمبرداری آن به پایان رسیده است. گروه فیلم‌برداری هم‌اکنون در مدرسه‌ای واقع در انقلاب مشغول به کار هستند.
بخش هایی از فیلم نیز در نقاط مختلفی خارج از تهران فیلمبرداری می‌شود و اما به گفته‌ی کارگردان قسمت عمده‌ی فیلم در این لوکیشن روایت خواهد شد.
غریب‌پور درباره‌ی این مدرسه می‌گوید: «قصه‌ی فیلم اردک لی در سال ۱۳۴۰ روایت می‌شود.
از همین رو بخش‌های مربوط به مدرسه نیز که از مهم‌ترین لوکیشن‌های فیلم است در یکی از قدیمی‌ترین مدارس تهران فیلم‌برداری شده. ما در حالی در این لوکیشن فیلم‌برداری می‌کنیم که مدرسه هنچنان دایر است.»

تسنیم

myportal

۳ آبان ۱۳۹۶

مطالب پیشنهادی