همه چیز در مورد اشکان خطیبی

همه چیز در مورد اشکان خطیبی

اشکان خطیبی از هنرمندان سینما و تلویزیون است که به چندین شغل مشغول می باشد و فعالیت های زیادی را  تجربه کرده است. مصاحبه جالب و خواندنی با این هنرمند را در ادامه در اختیارتان قرار خواهیم داد. بد نیست با بیوگرافی و زندگینامه وی و همسرش در ادامه این بخش آشنا شوید.

با افتخار از تمام کارهایی که تاکنون انجام داده یاد می کند و می گوید اگر ظرفیت آدم بالا باشد می تواند هر شغلی را تجربه کند.

 اشکان خطیبی متولد ۱۹ مهر ۱۳۵۷ در سرآسیاب استان البرز، بازیگر، خواننده و مجری اهل ایران است.

او تحصیلات خود را تا مقطع کارشناسی تئاتر از دانشکدهٔ هنر و معماری دانشگاه آزاد ادامه داده‌است.
در سال ۷۹ یک گروه موسیقی راک ایرانی به نام اپولو داشته‌است که راک ایرانی می‌زدند اما بعداً اعضا از گروه جدا شدند.

وی پیانو، گیتار و گاهی نیز ساز دهنی می‌زند.او به غیر از موسیقی و بازیگری گاهی نمایش‌نامه‌های انگلیسی را هم به فارسی ترجمه می‌کند. او صاحب رستوران نعنا در تهران نیز هست. او عضو گروه موسیقی ترافیک نیز هست.

اشکان خطیبی که به عنوان بازیگر – مجری در اولین قسمت از مجموعه برنامه گپ (فروردین ۱۳۹۱) ، محصول شبکهٔ آی فیلم حضور داشت، در پاسخ سوال رامبد جوان، دیگر مجری این برنامه که از او دربارهٔ نحوهٔ آشنایی‌اش با همسرش سؤال کرد؛ با خنده گفت:” با هم دوست بودیم!”

در ایتدا عکس هایی از اشکان خطیبی و آناهیتا درگاهی در کنار هم در مراسمات محتلف در سایت ها و شبکه های اجتماعی منتشر شد و همین سبب شده است عده ای گمان کنند که این دو با یکدیگر ازدواج نموده اند .
اشکان خطیبی در برنامه خندوانه صحت این ماجرا را نیز تایید نمود و با آناهیتا درگاهی ازدواج کرده است.

با حضور او در برنامه خندوانه، رامبد جوان دامادی خطیبی را تبریک گفت و از او خواست با همسرش صحبت کند.
خطیبی گفت:خیلی خوشحالم که در زندگی ام پیدا شدی و من را از سرگردونی نجات دادی.
امیدوارم بتوانم خوشبختت کنم. بسیار دوستت دارم و از همه می خواهم نسبت به همسر خود ابراز علاقه کنند.

اشکان خطیبی

به همین بهانه درباره‌ی ازدواجش با او گفتگویی کوتاهی کردیم، اشکان خطیبی در گفتگویی درباره ازدواجش گفت:
ازدواجم اتفاق خوبی بوده و امیدوارم همینطور خوب هم ادامه پیدا کند.

وی ادامه داد: همان حرفهایی که در برنامه خندوانه زدم کافی است و ترجیح می دهم دیگر بیشتر از این در موردش صحبت نکنم اما فقط در همین حد می‌گویم اکنون احساس می کنم آدم کاملتری هستم.

خطیبی درباره همسرش گفت: همسر من خانم آناهیتا درگاهی نقاش و بازیگر سینما هستند.

حاشیه های برهنگی اشکان خطیبی در سینما نیمکت 

اشکان خطیبی که در فیلم سینمایی سینما نیمکت با کاهش وزن ۲۰کیلویی نقش یک نوازنده را ایفا کرد از حذف این فیلم در بخش سودای سیمرغ گلایه کرد.

به گفته اشکان خطیبی، او برای بازی کردن این صحنه ها، برخلاف نظر دوستان و آشنایانش ۲۰ کیلو وزن کم کرده و در سرمای استخوان سوز، گرسنگی و گریم های طاقت فرسا را تحمل کرده است.

اشکان خطیبی در فیلم سینما نیمکت

او با انتشار متنی با عنوان “درد و دل” نوشت: “خیلی ها بهم گفتند:نکن این کار رو با خودت! هزار جور بیماری می گیری، آسیبی که به بدن و اعصابت وارد می کنی، غیر قابل جبرانِ. اصلاً خیال کردی چه خبره؟! ولی از اون جایی که همیشه کار خودم رو کردم و بدون در نظر گرفتن اینکه کجا دارم زندگی و کار می کنم، کم فروشی نکردم و برای کارم از عشق و جان خرج کردم و به استانداردها پایبند بودم، این حرف ها به گوشم نرفت که نرفت!!!

کاهش بیست کیلوگرمی وزن، تحمل سرمای جانسوزی که گرسنگی رو چند برابر می کرد، یادگیری و اجرای ٢٧ قطعه موسیقی با ویولن در طول ٣ ماه، گریم های طولانی و طاقت فرسا و… بخشی از اتفاقاتی ست که در “سینما-نیمکت” به استقبالش رفتم. به عشقِ کارم، کارگردانم و مخاطبم.

بعد از کنار گذاشته شدن فیلم از بخش مسابقه فجر بهم گفتید که غصه نخورم چون مهم اینه که شما کارم رو می بینید و قدر تلاشم رو می دونید، مهم داورها و سینمایی ها نیستند و … من باز دلم به حمایت شما گرم شد و سعی کردم این اتفاق رو از یاد ببرم. اما…

اشکان خطیبی در سینما نیمکت

دیروز متوجه شدم که تنها صحنه فیلم که من با بالا تنه ی برهنه دیده میشم و تماشاگر می تونست آنچه در فیزیکم اتفاق افتاده رو ببینه قراره از فیلم حذف بشه!!!

و حالا بدون اینکه از زحماتم پشیمون باشم حرفای اون خیلی ها هی تو گوشم می پیچه مثل مکبث که پیشگویی وسوسه انگیز اما شوم اون ٣ جادوگر در جنگل رو مدام تو سرش می شنید.

داشتن چند شغل عیب نیست

«اشکان خطیبی» تا امروز شغل های متعددی را تجربه کرده است. از مدیریت گرفته تا ورود به عرصه موسیقی و ترجمه.
او داشتن شغل های مختلف را عیب نمی داند و معتقد است آدم ها می توانند به کارهای مختلف ناخنک بزنند و اگر استعداد و توانایی انجام آن ها را داشتند، با قدرت بیشتری به فعالیت ادامه بدهند.

البته مشکلاتی که در حیطه های مختلف کاری برای اشکان خطبیی پیش آمده، باعث شده او بعضی از کارها مثل رستوران داری را تعطیل کند اما نه برای همیشه: «آدم تک بعدی ای نیستم و دوست دارم مشاغلی را که می توانم از عهده شان بربیایم حتما تجربه کنم.
دو سالی مدیر یک پردیس سینمایی بودم و حالا مدیر هنری مجموعه شهرزاد هستم.
دو مدرک معتبر در زمینه ترجمه زبان انگلیسی دارم و از کودکی این زبان را یاد گرفتم.

در خارج از ایران هم درس بازیگری صحنه دادم و مدتی است که در یک موسسه مشغول آموزش بازیگری صحنه به نوجوانان هستم.
البته در میان این مشاغل رستوران داری را هم تجربه کردم اما چون در آن جا به مشکلات حقوقی برخوردم، تصمیم گرفتم خودم را کنار بکشم و این روزها در تلاشم یک کافه با استانداردهای خاص خودم راه اندازی کنم.

امیدوارم در نیمه دوم سال بتوانید به کافه من و همسرم بیایید.
در مورد انتخاب تمام این شغل ها باید بگویم هر کدام شان برایم جذابیت خاصی داشته و دارند،همه آن ها به نوعی به حرفه اصلی ام، یعنی بازیگری مرتبط هستند.
اگر فکر کنم توانایی انجام دادن کاری را ندارم وارد آن نمی شوم و اگر دست به کاری بزنم تمام تلاشم این است که به بهترین شکل ممکن آن را به ثمر برسانم.»

در میان تمام شغل هایی که اشکان خطیبی تجربه کرده است اول از همه سراغ آموزش بازیگری صحنه در یک موسسه می رویم.
کلاس های آقای خطیبی معمولا برای نوجوانان و جوانان برگزار می شود.

او در این کلاس ها افراد مستعد را شناسایی کرده و به آن ها کمک می کند تا راه خودشان را پیدا کنند:«قبل از ورود به این موسسه هر زمان که فرصتی پیش می آمد کلاس های بازیگری صحنه برگزار می کردم.
برای همین «پریسا بخت آور» همسر آقای اصغر فرهادی به عنوان مدیر این موسسه به من اعتماد کردند و از من خواستند در موسسه شان مشغول کار شوم.

در این دوره ها من هنرجویان بسیار بااستعدادی دارم و می توانم برای اجرای یک نمایشنامه روی تک تک شان حساب کنم.
جوانانی که سن آن ها بین ۱۲ تا ۱۷ سال است در این کلاس ها استعدادیابی می شوند.
لازم نیست این افراد سابقه کاری خاصی در زمینه بازیگری تئاتر داشته باشند.
آن ها در این دوره ها اعتماد به نفس شان افزایش می یابد و هر جلسه به معلومات شان اضافه می شود.»

 

اشکان خطیبی هفته ای یک روزش را در کلاس هایی که گفته شد می گذراند و البته آدمی نیست که ذوق داوطلبان کلاس های بازیگری اش را کور کند.

کلاس بازیگری اشکان خطیبی

او می گوید: «بعد از برگزاری کلاس های متعدد بازیگری برای گروه سنی نوجوان متوجه شدم آن ها حتی اگر استعداد بازیگری هم نداشته باشند برای رسیدن به خواسته شان تلاش می کنند
و دست آخر می توانند روی صحنه بروند. به همین خاطر کار با این افراد را انتخاب کردم.
پشتکارشان مرا سر ذوق می آورد. در این راه برای اینکه بتوانم یک بازیگر خوب تحویل دنیای سینما و تئاتر بدهم تمام تلاشم را به کار می گیرم. این روزها مشغول آماده کردن هنرجویانم برای راه اندازی یک تئاتر هستم.»

با شاگردانم دوست می شوم

خیلی ها معتقدند کار با گروه سنی نوجوان بسیار دشوار است و تنها افرادی می توانند مدرس این گروه سنی باشند که دانش و اطلاعات لازم در زمینه ارتباط با حساس ترین قشر جامعه را داشته باشند.

اشکان خطیبی هم با این مسئله کاملا موافق است:«هر گروه سنی، روانشناسی خودش را می طلبد و اگر شما بخواهید به افراد آموزش بدهید باید با زبان آن ها صحبت کنید.

نوجوانان به دلیل این که سادگی های خاص خودشان را دارند صمیمیت را ترجیح می دهند.
از این رو هر چقدر صاف و ساده تر با آن ها برخورد کنیم جواب بهتری خواهیم گرفت.
من تمام تلاشم این است که در کلاس های آموزشی، دوست شاگردانم باشم نه فقط یک معلم و این رمز موفقیت من برای تدریس بازیگری است.».

زندگینامه اشکان خطیبی

چرا آموزش بازیگری روی صحنه؟

سوالی که در مورد کلاس های اشکان خطیبی ذهن مان را مشغول می کند این است که چراتدریس بازیگری روی صحنه تئاتر را انتخاب کرده است:
«بازیگرهایی که قبل از همه صحنه را تجربه می کنند همیشه موفق ترند و آموزش های اساسی می بینند.

این افراد به مرور زمان تجربه های خوبی به دست می آورند و به اصطلاح وقتی خاک صحنه می خورند می توانند آینده خودشان را در این حرفه تضمین کنند. بنابراین آموزش بازیگری صحنه را انتخاب کردم،کسانی که در این کلاس ها ثبت نام می کنند بعدها می توانند وارد گرایش های مختلف بازیگری شوند.»

اشکان خطیبی و آناهیتا درگاهی

ترجمه، اولین راه برای پول درآوردن

از حال و هوای کلاس های بازیگری که خارج شویم به شغل دیگر اشکان خطیبی یعنی ترجمه کتاب های انگلیسی می رسیم.
این کار برای آقای خطیبی یک علاقه قدیمی است که به شغل تبدیل شده: «حدود ۱۲ سال پیش نخستین کتابی که ترجمه کردم چاپ شد و از آن به بعد تصمیم گرفتم کتاب های بیشتری ترجمه کنم.

شغل های اشکان خطیبی

این حرفه اولین راهی بود که من برای کسب درآمد انجام می دادم اما بعدها به سرگرمی تبدیل شده و حالا دیگر مثل آن سال ها روی پول حاصل از آن حساب باز نمی کنم.
ترجمه کار سختی است و معمولا افرادی که دارای صبر و حوصله زیاد هستند این شغل را انتخاب می کنند،ممکن است چاپ اثر شما چند سالی به تعویق بیفتد. از این رو معتقدم مترجم ها عموما شغل دیگری دارند و در کنار آن به کار ترجمه کتاب می پردازند.

این نکته را هم اضافه کنم که تمام کتبی که تاکنون ترجمه کرده ام یا نمایشنامه هستند یا درباره فنون بازیگری نوشته شده اند، اصلا برای همین است که ترجمه را جدا از بازیگری نمی بینم.»

 

عکس اشکان خطیبی

موسیقی، یک شغل منحصر به فرد

اشکان خطیبی، علاوه بر ترجمه و آموزش بازیگری چند سالی است که در زمینه موسیقی فعالیت می کند.
اما نه صرفا فعالیت هنری بلکه او این کار را هم شغل و منبع درآمد خود می داند:«از کودکی سازهای مختلف را آموزش دیدم، بعدها چند گروه مختلف موسیقی راه اندازی کردم و آلبوم های متعددی را منتشر کردم، البته همچنان کنسرت های مان هم ادامه دارد.

موسیقی مثل هم شغل ها می تواند منبع درآمدی باشد برای افرادی که دانش و استعدادش را دارند.از نظر من انسان ها آزادند هر شغلی را که دوست دارند تجربه کنند و این تفکر که اگر هنرپیشه ای،موسیقی را به عنوان شغل دوم انتخاب کند، موفق نخواهدشد کاملا اشتباه است.
همه آدم ها استعدادهای زیادی دارند و هر چقدر انرژی بیشتری صرف کنند و ثابت قدم تر باشند موفقیت زیادتری کسب خواهندکرد.»

اشکان خطیبی خوانندگی و نوازندگی در گروه آپولون و ترافیک را خیلی جدی دنبال می کند و این هنر را بعد از بازیگری شغل اصلی خودش می داند.

اشکان خطیبی

مدیر هنری پردیس تئاتر «شهرزاد» هستم

معرف خوبی باشید

در نهایت از دنیای موسیقی سری به پردیس تئاتر شهرزاد می زنیم.
اشکان خطیبی یک ماهی است که در این مکان به سمت مدیریت هنری منصوب شده است.
این دومین تجربه او در زمینه کارهنری و تبلیغات برای یک مجموعه است:«وقتی در پردیس سینمایی چارسو مشغول کار شدم کم کم مردم را به سمت مدیریت فرهنگی- هنری شناختند.
چارسو یک مجموعه تازه تاسیس بود که به سرعت شناخته شدو شهرزاد هم همین ویژگی را دارد با این تفاوت که منحصرا به تئاتر تعلق دارد.

کار مدیر هنری این است که یک مجموعه را به مردم و هنردوستان معرفی کند.
بنابراین باید تئاترهای متعددی در آن برگزار شود تا بتوان افراد زیادی را به این فضا کشید.
وقتی تعداد افرادی که پا به چنین مجموعه هایی می گذارند زیاد باشد می توان دیده شدن آن و تئاترهایی را که در آن جا برگزار می شوند تضمین کرد.»

مجموعه هایی که در آن تئاتر برگزار می شود نیاز به حضور پررنگ مردم دارد

تبلیغ برای تولد هزاران روح

اشکان خطیبی و گروهی که پردیس تئاتر شهرزاد را راه اندازی کردند یک هفته را به آزمون و خطا گذراندند
تا فرصتی برای رفع کمبودهای این مجموعه داشته باشند.
اشکان خطیبی در مورد مکانی که هم اکنون درون آن هستم می گوید: «این جا قبلا زایشگاه امید بود، جایی که روزی صدها کودک در آن متولد می شد و طی یک دگرگونی به پردیس شهرزاد تغییر یافت.
حالا ما قرار است این جا را بستری برای تولد هزاران روح بکنیم.»

طبیعی است وقتی یک مکان به تازگی شروع به کار کرده باشد دست اندرکاران آن نمی توانند توقع مالی زیادی داشته باشند. برای همین اشکان خطیبی در مورد درآمد پردیس شهرزاد با ما صحبت نمی کند اما می گوید که اگر چنین مجموعه هایی پابگیرند بستر مناسبی را برای کارآفرینی و درآمدزایی فراهم خواهندکرد.
شاید بتوان از راه تبلیغات و برگزاری همایش ها و تئاترهای مختلف در این مکان ها، درآمد خوبی داشت

myportal

۹ آبان ۱۳۹۶

مطالب پیشنهادی