بازگشت مانگو من به وطن

بازگشت مانگو من به وطن

تصویر بالا از مراسمی ویژه برای بازگشت مانگو من ۴۲ هزار ساله گرفته شده است. این افراد بقایای مانگومن را به زادگاهش بازگرداندند و در نیو ساوت ولز دفن شد. بد نیست با تاریخچه و زندگینامه این اسطوره استرالیایی آشنا شوید.

بقایای انسان اولیه‌ای که ۴۲ هزار سال پیش در استرالیا زندگی می‌کرده است، پس از گذشت ده‌ها سال به محل دفنش بازگردانده شد.

به نقل از دویچه وله، بسیاری از مردم بومی استرالیا مراسم بزرگی را به مناسبت بازگشت «مانگو مَن» به خانه اجدادی‌اش بر پا کردند.

این انسان اولیه روز گذشته برای دومین بار پس از گذشت ۴۲ هزار سال از آخرین پرسه زدن‌هایش در منطقه‌ دریاچه‌ای میلاندرا در «نیو ساوت ولز» استرالیا، به خاک سپرده شد.

دانشمندان معتقدند «مانگو من» ۱٫۷۰ متر قد و ۵۰ سال سن داشته و در زمان مرگش از بیماری ارتریت (التهاب مفاصل) رنج می‌برده است.

یک خبرنگار استرالیایی ویدیویی از انتقال بقایای «مانگو من» به زادگاهش را منتشر کرده است.

این انسان اولیه اولین بار توسط جیم بولر، باستان‌شناس استرالیایی، در سال ۱۹۷۴ در ساحل دریاچه خشک شده “مانگو” کشف شد و به همین دلیل، به «مانگو من» معروف شد.

«مانگو من» زمانی که کشف شد به شکل خاصی دفن شده بود؛ به طوری که دستانش به شکل ضربدر از روی کشاله رانش رد شده بود.

باستان‌شناسان او را بلافاصله پس از کشف برای انجام مطالعات تاریخی و باستان‌شناختی به کانبرا منتقل کردند.

بومیان استرالیا تا پیش از این بارها نسبت به انتقال بقایای «مانگو من» به کانبرا اعتراض کرده بودند. این اعتراضات باعث شد که دانشگاه ملی استرالیا سرانجام دو سال پیش رسما از آنان عذرخواهی کند.

قبایل بومی استرالیا در نهایت با تداوم اعتراضات خود توانستند بقایای «مانگو من» را برای دفن به زادگاه خود بازگردانند.

«مری پاپین» یکی از بزرگان قبیله «موتی موتی» در این باره به خبرنگاران گفت: «اجداد ما این تلاش را برای بازگرداندن بقایای «مانگو من» آغاز کردند و آن را به عنوان میراثی برای ما باقی گذاشتند.»

«انت پستی» یکی دیگر از اعضای قبایل بومی استرالیا نیز قبل از مراسم خاکسپاری «مانگو من» گفت: «روح او (مانگو من) باید در زمینی که در آن زاده شده، دفن می‌شد تا برای همیشه آزاد شود.»

بومیان استرالیا به ساکنان اولیه قاره استرالیا گفته می‌شود که از ده‌ها هزار سال پیش از ورود اروپائیان به این سرزمین در آنجا زندگی می‌کرده‌اند. بومیان استرالیا در استرالیا و به زبان انگلیسی Aboriginal (با تلفظ اَب اُریجینال) نامیده می‌شوند که به اختصار Aborigines (اَب اُریجینی) نیز گفته می‌شود. امروزه در نوشته‌های رسمی از Indigenous Australian به جای آن استفاده می‌شود.

استرالیایی های بومی قدیمی ترین گروه نژادی و فرهنگی در جهان هستند. شواهد نشان می دهد که آنها بیش از ۵۰ هزار سال زندگی کرده اند.با ورود سپیدپوستان و دیگر مردمان به سرزمین استرالیا، ساختار زندگی بومیان که طی هزاران سال دست‌نخورده باقی مانده بود، به شدت دچار دگرگونی شد. امروزه بومیان همراه با دیگر گروه‌های قومی و نژادی، در مناطق مختلف استرالیا زندگی می‌کنند و تا حدودی سنت‌ها و روش زندگی خود را حفظ کرده‌اند.

با وجود آزار و اذیت در استرالیا، افراد بومی در زمینه ورزش، هنر و سیاست سهم قابل توجهی دارند. یکی از معروف ترین استرالیایی کتی فریمن، کتی فریمن است که یک ورزشکار المپیک است.

باشگاه خبرنگاران جوان

myportal

۲۷ آبان ۱۳۹۶

مطالب پیشنهادی