چالشی به نام حافظ خوانی

چالشی به نام حافظ خوانی

شب یلدا نزدیک است و بازیگران نیز به منظور تشویق مردم به خواندن اشعار فارسی، چالش جدیدی را در صفحه های اجتماعی به راه انداخته اند که در ادامه با هم می خوانیم.

مهناز افشار با انتشار فیلمی از پشت صحنه تئاتر موزیکال «الیورتوئیست» در اینستاگرام، مخاطبان خود را به چالش خواندن ابیاتی از اشعار حافظ با عنوان یلداخوانی دعوت کرد.

این بازیگر با خواندن شعری از حافظ نوید محمدزاده، مریم طوسی (قهرمان دو و میدانی) و سوگند (خواننده) را به این چالش دعوت کرد.

یکی از رسم های شب یلدا، «فال حافظ گرفتن» است اگر رسم ها و آیین های دیگر یلدا را میراثی از فرهنگ چند هزار ساله بدانیم ولی فال حافظ گرفتن در شب یلدا و نیز در «تیرماه سیزه شو» (جشن تیرگان در مازندران) _ در سده های اخیر به رسم های شب یلدا افزوده شده است. شاهنامه خوانی و قصه گویی پدربزرگ و مادربزرگ دور کرسی برای کوچکترها نیز از آیین های یلدا است که خاطرات شیرینی برای بزرگسالی آنها فراهم می آورد.

روزگاری نه چندان دور افراد خانواده به مناسبت ایامی نظیر شبهای یلدا، شبهای نوروز و… دور بزرگترها جمع می شدند و شب خود را با حافظ خوانی می گذرانیدند. بچه ها مشتاقانه به ابیات گوش فرا می دادند و بزرگترها نیز به تناسب درک و سواد خود برای آنها شعرها را معنی می کردند. بزرگترها قرآن می خواندند و در کنار استخاره از این کتاب آسمانی، فالی نیز به رسم یک سنت دیرینه به دیوان حافظ می زدند و برای سایرین فال حافظ میگرفتند.

منبع: صفحه شخصی مهناز افشار

 

myportal

۲۴ آذر ۱۳۹۶

مطالب پیشنهادی