ازدواج دختران نوجوان در خراسان شمالی

ازدواج دختران نوجوان در خراسان شمالی

ازدواج در سنین پایین در روستاهای خراسان شمالی روند روبه رشد زیادی داشته است که در واکنش به این نوع ازدواج های زیر ۱۵ سال کاریکاتوری در این رابطه کشیده شده است. صحبت های مدیرکل ثبت‌ احوال خراسان را در این رابطه بخوانید.

طی ۹ ماهه سال جاری، هفت هزار و ۳۲۸ واقعه ازدواج در استان خراسان شمالی به ثبت رسیده که بیش ۹۰۰ مورد آن مربوط به دختران زیر ۱۵ سال است.

میانگین سن ازدواج در میان دختران در این استان، بین ۱۹ تا ۲۱ و در پسران نیز ۲۳ تا ۲۵ سال است.

وی با بیان اینکه سن ازدواج در سطح کشور افزایش یافته و معمولا دختران و پسران کمتر تن به ازدواج می دهند، افزود: خوشبختانه میانگین سن ازدواج در این استان خوب بوده و خیلی بالا نیست.

زاهدی نیا با اشاره به ازدواج بیش از ۹۰۰ دختر زیر ۱۵ سال در استان، گفت: حدود نیمی از این ازدواج هادر مناطق روستایی انجام شده و ازدواج زودهنگام بیشتر در مناطق روستایی مرسوم است.

وی با بیان اینکه ازدواج در سنین پایین مشکلات خاص خود را دارد، عنوان کرد: فقر فرهنگی، پایبندی به اصول و رعایت سنن قدیمی و سنتی توسط بسیاری از این خانواده‌ها سبب شده تا دختران و پسران کم سن و سال حتی نوجوان گرفتار معضلات متعدد ناشی از ازدواج زودهنگام شوند.

زاهدی نیا با اشاره به اینکه ازدواج‌های زودهنگام در سنینی روی می‌دهد که افراد در آن به مرحله بلوغ فکری و عقلانی نرسیده اند، گفت: بنابراین زوجین در انتخاب شریک زندگی خود نمی‌توانند نقشی را ایفا کنند به طوری که پس از گذشت مدتی و به علت ناتوانی در اداره زندگی تصمیم به طلاق و جدایی می‌گیرند.

خبر آنلاین

myportal

۱۵ دی ۱۳۹۶

مطالب پیشنهادی