هشدار شیوع آنفولانزا جدید ۹۶ / یاماگاتا علائم آنفولانزا جدید

هشدار شیوع آنفولانزا جدید ۹۶ / یاماگاتا علائم آنفولانزا جدید

اخیراً عضو کمیته کشوری آنفولانزا از شیوع آنفولانزای جدید در شهر های پرجمعیت کشور خبر داده است و استان های تهران، اصفهان ، خراسان و کرمان میزان بروز و شیوع این آنفولانزا بیشتر می باشد. این گونه جدید آنفولانزاست که تا به حال در ایران شاهد آن نبوده ایم ؛ به عنوان مثال دو گونه آنفولانزای نوع B است یکی به نام ویکتوریا که واکسن آن وجود دارد و دیگری به نام آنفولانزا یاماگاتا شیوع پیدا کرده است که متاسفانه واکسن آن وجود ندارد.

شیوع آنفولانزا,آنفولانزا یاماگاتا,آنفولانزای جدید 96

به همین دلیل ممکن است کسانی که واکسن آنفولانزای نوع B را تزریق کرده باشند، بازهم به این ویروس دچار شوند چرا که یاماگاتا در واکسن لحاظ نشده بود ؛ البته احتمال دارد در سال‌های آینده، واکسن چهار ظرفیتی وارد شود که این گونه آنفلوآنزا را هم در خودش داشته باشد.

این افراد سریع تر واکسن آنفولانزا بزنند

شیوع آنفولانزا,آنفولانزا یاماگاتا,آنفولانزای جدید 96

افرادی که از ابتدای سال تا کنون هنوز واکسن آنفولانزا را تزریق نکرده اند، هر چه سریعتر این کار را انجام دهند ؛ این افراد شامل افراد بالای ۶۰ سال، مبتلایان به بیماری‌های مزمن قلبی تنفسی، دیابت و نارسایی قلبی، نارسایی کلیه، کسانی که عمل جراحی قلب کرده‌اند ، افرادی که همودیالیز می‌شوند، افراد مبتلا به HIV مثبت، مبتلایان به بیماری‌ های صعب‌العلاج، افرادی که تحت درمان‌های کورتون، رادیوتراپی یا شیمی‌درمانی هستند، کلیه کادر و گروه پزشکی و کلیه افرادی در معرض خطر باید این واکسن را تزریق کنند.

شیوع آنفولانزا,آنفولانزا یاماگاتا,آنفولانزای جدید 96

همچنین افراد باید به بهداشت فردی و اجتماعی خود اهمیت بخصوصی بدهند ، بهترین کار این است که اگرفرزند کسی به آنفلوآنزا مبتلا شد، او را چند روزی به مدرسه نفرستد یا اگر کسی آنفلوآنزا دارد از رفتن به محل کار خودداری کند و دو تا سه روز در خانه استراحت کند. همچنین افراد مبتلا، در خانه یک حالت خود قرنطینگی برای خودشان ایجاد کنند. یعنی اگر یکی از اعضای خانواده مبتلا شده است، در یک اتاق بخوابد و سایر اعضای خانواده در اتاق دیگر. در غیر این صورت همه افراد خانواده به آنفلوآنزا مبتلا می‌شود.

شیوع آنفولانزا,آنفولانزا یاماگاتا,آنفولانزای جدید 96

همچنین آنفلوآنزا ممکن است از زمان آغاز اولین علائم تا پنج تا هفت روز آلوده‌ کننده باشد ، از طرفی عدم شست‌ و شوی مکرر دست، زنجیره انتقال عفونت‌ های ویروسی دستگاه تنفسی فوقانی از فرد مبتلا به بقیه افراد را ایجاد می‌کند. بنابراین اگر می‌ خواهیم به آنفلوآنزا مبتلا نشویم با افراد دست ندهیم، روبوسی نکنیم و دست‌ها را مکررا بشوییم.

ذکر این مسئله خارج از لطف نیست که مدتی پیش علیرضا رفیعی پور، رئیس سازمان دامپزشکی ایران اعلام کرد ۱۵ استان این کشور درگیر بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان هستند و طی سال جاری بر اثر بروز این بیماری ۳۰۰ کانون بیماری مشاهده شده و ۱۷ میلیون قطعه مرغ به بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان مبتلا و پس از بررسی های لازم معدوم شدند و از طرفی دکتر مردانی گفت : تاکنون هیچ موردی از آنفلوآنزای پرندگان ثابت‌ شده در کمیته کشوری آنفلوآنزا مطرح نشده است و این مسئله ارتباطی به آنفولانزای پرندگان ندارد.

شیوع آنفولانزا جدید

محمد امین اکرمی

۴ بهمن ۱۳۹۶

مطالب پیشنهادی