شرایط معافیت از سربازی در سال ۹۷ چیست براساس ماده ۴۵

شرایط معافیت از سربازی در سال ۹۷ چیست

شرایط معافیت از سربازی در سال 97 چیست

شرایط معافیت از سربازی به صورت کامل به همراه هزینه کارت معافیت از سربازی و همچنین وضعیت معافیت اولیای معلول برای فرزندان شان در این مطلب گردآوری شده است. شرایط معافیت از سربازی در سال ۹۷ به شرح ذیل می باشد :

بر اساس ماده ۴۵ قانون خدمت وظیفه عمومی مشمولان می توانند با ارائه سابقه مشخصی از آزادگی، ایثارگری و جانبازی والدین از خدمت سربازی به صورت قطعی معاف شوند.

مصوبه کسر خدمت ایثارگری در ۵ سال و از سال ۹۶ تا ۱۴۰۰ و هر سال کسر خدمت و معافیت ۲۰ هزار نفر، اجرا می شود و افرادی که بیشترین امتیاز را کسب کنند، از خدمت سربازی معاف می شوند.

به گفته سردار موسی کمالی رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح معافیت ایثارگری تنها شامل کسانی می شود که ۲۸ یا ۲۹ ماه به بالا سابقه ایثارگری دارند و همه مشمولانی که تاریخ اعزامشان فرا رسیده باید به خدمت اعزام شوند و حتی افرادی که سابقه ایثارگری والدینشان حدود ۳۰ ماه است،  در صورت غیبت نمی توانند از مزایا بهره مند شوند.

مشمولانی که والدینشان ۳۰ ماه سابقه ایثارگری داشته باشند از سربازی قطعا معاف هستند، اما آن دسته از ایثارگرانی که جانباز هستند می‌توانند با ارائه ۲۵ ماه سابقه ایثارگری یک فرزند ذکور خود را از خدمت معاف کنند.

لازم به ذکر است؛ این افراد می توانند به ازای هر ۳۰ یا ۲۵ ماه یکی از فرزندان خود را از خدمت وظیفه معاف کنند.

آزادگان نیز با ارائه سابقه ۲۴ ماه می توانند یک فرزند خود را معاف کنند.

اولویت بهره‌مندی از این امتیاز معافیت ایثارگری به ترتیب با سربازان در حال خدمت، مشمولان دارای برگه اعزام، مشمولانی که در مهلت قانونی معرفی شده‌اند و همچنین مشمولان دارای معافیت تحصیلی خواهد بود.

افراد واجد شرایط می‌توانند برای اخذ گواهی جبهه به سازمان نیروهای مسلح مربوط (ارتش جمهوری اسلامی ایران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران) مراجعه کنند و سازمان‌های نیروهای مسلح برابر روش جاری که در مورد رزمندگان دارای ۳۰ ماه جبهه یا فرزندان ایثارگران متولد ۱۳۷۲ به قبل عمل می کردند، نسبت به بررسی و صدور گواهی اقدام خواهند کرد.

جزئیات و چگونگی اجرای این مصوبه از طریق پایگاه اطلاع رسانی سازمان به نشانی www.vazifeh.police.ir و یا سامانه تلفن گویا به شماره ۰۹۶۴۸۰ اطلاع رسانی می شود.

هزینه کارت معافیت از سربازی در سال ۹۷

قیمت کارت‌های معافیت برای افراد با تحصیلات دکترای تخصصی مبلغ یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان، برای افراد با تحصیلات دکترای حرفه‌ای مبلغ یک میلیون و ۴۰ هزار تومان، برای افراد با تحصیلات کارشناسی ارشد یک میلیون و ۴۰ هزار تومان، برای افراد با تحصیلات کارشناسی مبلغ ۳۲۵ هزار تومان، برای افراد با تحصیلات فوق دیپلم مبلغ ۳۲۵ هزار تومان، برای افراد با تحصیلات دیپلم ۱۳۰ هزار تومان، برای افراد با تحصیلات زیردیپلم ۹۷ هزار و ۵۰۰ تومان، مشمولان ایرانی خارج از کشور یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان، مددجویان کمیته امداد و سازمان بهزیستی ۵۰۰۰ تومان و معافیت های پزشکی ۱۳۰ هزار تومان تعیین شده است.

مطالعه کنید : قیمت خرید سربازی ۹۷

شرایط معافیت فرزندان ایثارگران معلول از سربازی

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی روز چهارشنبه ششم دی ماه، ماده ۲۶ لایحه حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت را بررسی و تصویب کردند.

بر این اساس، پنجاه‌درصد (۵۰%) حقوق و مزایا یا دستمزد مشمول مالیات یکی از اولیاء افراد دارای معلولیت خیلی شدید و شدید مادامی که مسئولیت پرداخت هزینه­‌های مترتب بر معلولیت فرد بر عهده اولیا است از پرداخت مالیات معاف می شود و گواهی تأیید نوع و شدت معلولیت افراد مشمول این ماده از سوی کمیسیون پزشکی تشخیص نوع و شدت معلولیت سازمان ارائه خواهد شد.

طی تبصره این ماده، آیین‏‌نامه اجرائی این ماده توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی و وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی ظرف مدت ۶ ماه پس از ابلاغ این قانون تهیه می‏‌شود و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

همچنین بر اساس ماده ۲۷ که با اکثریت آرای وکلای ملت مصوب شد، یکی از فرزندان اولیائی که خود ناتوان و معلول بوده (‌هر دو یا یکی از آن‌ها‌ معلول باشد) و یا حداقل دو نفر از فرزندان آن‌ها ناتوان و معلول باشد از انجام خدمت‌وظیفه عمومی معاف می‌شود.

طبق تبصره ماده مذکور، ‌همسرانی که زن ناتوان و معلول خود را سرپرستی می‌کنند، مادامی که‌ سرپرستی همسر ناتوان و معلول را برعهده داشته باشند، از انجام خدمت وظیفه عمومی ‌معاف می‌شوند.

مطالعه کنید : معافیت از سربازی ایثارگران در سال ۹۷

نکته قابل توجه به مصوبه اخیر مجلس، ماده ۲۷ است که با اکثریت آرا به تصویب رسیده است، چرا که پیش از این، قانون حمایت از حقوق معلولان در تاریخ ۱۳۸۳٫۲٫۱۶ به تصویب رسیده و در تاریخ ۱۳۸۳٫۳٫۲۰ در روزنامه رسمی به چاپ رسیده است.

ماده ۶ این قانون می گوید: «یکی از فرزندان اولیایی که خود ناتوان و معلول بوده (هر دو یا یکی از آنها معلول باشد) و یا حداقل دو نفر از فرزندان آن‌ها ناتوان و معلول باشد از انجام خدمت وظیفه عمومی معاف می شود.»

همانگونه که مشاهده می کنید، ماده ۲۷ که امروز به تصویب مجلس رسیده، تفاوتی با ماده ۶ قانون مصوب سال ۸۳ ندارد. ضمن اینکه در تبصره ذیل ماده ۶ قانون سال ۸۳ تاکید شده که «همسرانی که زن ناتوان و معلول خود را سرپرستی می کنند، مادامی که سرپرستی همسر ناتوان و معلول را برعهده داشته باشند، از انجام خدمت وظیفه عمومی معاف می شوند.»

شرایط معافیت از سربازی در سال ۹۷

محمد امین اکرمی

۱۷ فروردین ۱۳۹۷

مطالب پیشنهادی